کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

دندان قروچه را با این روش ها درمان کنید

دندان قروچه چیست و چرا اتفاق می افتد؟

دندان قروچه به فشردن، ساییدن و قروچه غیرارادی دندان ها گفته می شود. حدود نیمی از افراد هر از گاهی این کار را انجام می دهند. اغلب در هنگام خواب اتفاق می افتد، اما برخی از افراد زمانی که بیدار هستند نیز دندان قروچه می کنند. اگر دندان قروچه دارید، ممکن است به طور ناخودآگاه هنگام بیداری دندان های خود را بفشارید یا در هنگام خواب آنها را بفشارید یا به هم بکوبید. دندان قروچه در خواب یک اختلال حرکتی مرتبط با خواب در نظر گرفته می شود. افرادی که در هنگام خواب دندان های خود را روی هم می فشند یا به هم می سایند بیشتر در معرض سایر اختلالات خواب مانند خروپف و مکث در تنفس هستند.

دندان قروچه چیست و چرا اتفاق می افتد؟

دندان قروچه خفیف ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. با این حال، در برخی از افراد، دندان قروچه می تواند به قدری مکرر و شدید باشد که منجر به اختلالات فک، سردرد، دندان های آسیب دیده و سایر مشکلات شود.

راه حل قطعی دندان قروچه

اگر دندان قروچه می‌کنید، کارهایی وجود دارد که می توانید با انجام آنها بر این مشکل غلبه کنید. بسته به علت اصلی دندان قروچه و علائمی که بروز می‌کند، برخی از درمان ها ممکن است بهتر از سایرین عمل کنند. دندانپزشک یا پزشک شما می‌تواند به شما در یافتن بهترین راه حل برای پایان دادن به دندان قروچه کمک کند.

  1. محافظ دهان و آتل

محافظ دهان نوعی آتل اکلوزال است که ممکن است برای دندان قروچه خواب مفید باشد. محافظ دهان با محافظت از دندان های شما و جلوگیری از ساییدن آنها به یکدیگر در هنگام خواب از دندان قروچه جلوگیری می‌کند.

  1. کرونوپلاستی کاهشی

کرونوپلاستی تقلیل دهنده یک روش دندانپزشکی است که ممکن است برای تغییر شکل یا صاف کردن سطح جویدن دندان شما استفاده شود. اگر دندان قروچه ناشی از شلوغی، نامرتبی یا کج بودن دندان ها باشد، ممکن است این روش موثر واقع شود.

  1. بیوفیدبک

بیوفیدبک تکنیکی است که برای کمک به افراد برای آگاهی و حذف یک رفتار طراحی شده است. می توان از آن برای کاهش دندان قروچه در خواب و بیداری استفاده کرد. در طی بیوفیدبک، یک درمانگر به شما می‌آموزد که چگونه حرکات عضله فک خود را از طریق بازخورد بینایی، ارتعاشی یا شنوایی تولید شده از الکترومیوگرافی کنترل کنید.

  1. تکنیک های کاهش استرس

برای برخی از افراد، دندان قروچه ممکن است مرتبط با مسائل سلامت روان مانند استرس، افسردگی و اضطراب باشد. اگر دندان قروچه می کنید، تکنیک های کاهش استرس ممکن است در برخی موارد کمک کننده باشد. کاهش استرس همچنین می تواند به سلامت کلی شما کمک کند، بنابراین یک روش درمانی کم خطر است.

کدام کودکان بیشتر دچار دندان قروچه می شوند؟

دندان قروچه در کودکان احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل روانی، سابقه خانوادگی و محرک های محیطی رخ می دهد. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که کودکان پسر بیشتر در معرض ابتلا به دندان قروچه هستند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع باید انجام شود. افرادی که مستعد دندان قروچه هستند ممکن است توسط یک یا چند عامل اضافی مانند استرس یا قرار گرفتن در معرض دود دخانیات تحریک شوند.

تکنیک های کاهش استرس

به نظر می رسد استرس ارتباط نزدیکی با دندان قروچه در خواب دارد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا استرس باعث دندان قروچه می شود یا برعکس مورد نیاز است. یک مطالعه بر روی کودکان نوپا نشان داد که کودکانی که با رویدادهای استرس زا مواجه بودند بیشتر در معرض دندان قروچه خواب بودند. برای کودکان در سنین مدرسه، دندان قروچه ممکن است راهی برای مقابله با استرس تکالیف در خانه، کارهای خانه و گرفتن نمرات خوب باشد.

شواهدی مبنی بر ارتباط بین سطح اضطراب و دندان قروچه کودکان در خواب وجود دارد. به نظر می رسد کودکانی که به طور طبیعی بی قرار هستند و بیشتر در مورد عملکرد خوب در مدرسه نگران هستند، بیشتر در معرض دندان قروچه هستند.

محققان خاطرنشان می کنند که علائم ممکن است در طول زمان و با رشد کودکان تکامل یابد، به همین دلیل است که این ارتباط در نگاه اول آشکار نیست. برای مثال، کودکان نوپایی که اضطراب جدایی شدیدتری را تجربه می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که در مدرسه ابتدایی دچار دندان قروچه در خواب شوند.

به نظر می رسد که دندان قروچه همراه با استرس و اضطراب در کودکان مبتلا به برخی بیماری های دیگر مانند اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یا میگرن، بیشتر رخ می دهد. دندان قروچه همچنین همراه با اختلالات خواب، از جمله پاراسومنیا، خروپف، و اختلالات تنفسی مرتبط با خواب است.

دندان قروچه بیشتر در کودکانی که دندان‌های نامرتب دارند و کسانی که از دستگاه‌های ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنند، شایع است. با این حال، طبق آکادمی پزشکی خواب آمریکا، شواهد کافی برای تایید مشکلات دندانی به عنوان علت دندان قروچه وجود ندارد. دندان قروچه همچنین در افرادی که عمدتاً از طریق دهان تنفس می کنند، شایع تر است.

در معرض دود سیگار قرار گرفتن یک عامل خطر دیگر برای ابتلا به دندان قروچه در کودکان است. تحقیقات نشان می‌دهد که حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار به میزان متوسط ​​خطر ابتلا به دندان قروچه در کودکان را افزایش می‌دهد.

بسیاری افراد عقیده دارند که دندان قروچه در شب، به ویژه در کودکان، نشانه وجود کرم های روده است. اما باور عمومی در مورد ارتباط انگل های روده با عادت دندان قروچه به ندرت از نظر بالینی تأیید می شود. اغلب دندان قروچه به دلیل حرکات جانبی فک پایین در هنگام چرخش نیمه بیدار در رختخواب، به دلیل حرکات جانبی دندان های بالا در مقابل دندان های پایین است.

 

دندان قروچه، تنهای بیماری رایج در کودکان نیست. شب ادراری هم بین پسران و دختران کودک و کم سن و سال رایج است. در مطلب “شب ادراری در کودکان چرا اتفاق می افتد؟” با این بیماری و راه های درمان آن، بیشتر آشنا می شوید. 

دندان قروچه خود به خود درمان می شود؟

 از آنجایی که علل دندان قروچه ناشناخته است، درمان‌های آن متفاوت است. اگر مشکوک هستید که شما یا یکی از اعضای خانواده از دندان قروچه رنج می برید، بهترین اقدام برای شروع درمان، به حداقل رساندن یا یادگیری مقابله با استرس است. علاوه بر این، انجام کشش برای شانه‌ها، گردن و فک قبل از خواب می‌تواند در کاهش دندان قروچه کمک کند. همچنین قابل ذکر است که دندان قروچه اغلب در کودکان خردسال خود به خود از بین می رود.

با این حال، اگر درگیری شما شدید یا مداوم است، توصیه می شود برای ارزیابی شدت دندان قروچه به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها هرگونه آسیب به دندان ها، دهان و فک شما را ارزیابی می کنند، نواحی حساس و ناهنجاری های دندانی را ارزیابی می کنند. دندانپزشک شما ممکن است بخواهد این کار را طی چند ویزیت انجام دهد تا مشخص شود که آیا به درمان بیشتری نیاز دارید یا خیر. این دلیل دیگری است که چرا معاینات منظم دندانپزشکی برای سلامت و رفاه مطلوب دندان ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *