کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

در نظام آموزشی کشور ما انتخاب رشته دبیرستان به عنوان یک نقطه عطف بسیار پر اهمیت و حساس محسوب می‌شود. دانش‌آموزان با انتخاب رشته صحیح براساس علاقمندی‌ها، استعداد، روحیات و غیره می‌توانند موفقیت در کنکور و ورود به دانشگاه و حتی آینده شغلی خود را تضمین کنند. بنابراین برای پشت سر گذاشتن تمام این مراحل باید از یک مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته دبیرستان هدفمند بهره ببرید. از این رو در این مقاله قصد داریم خانواده دانش‌آموزان را با اهمیت مشاوره در زمان انتخاب رشته دبیرستان و بازشناسایی استعدادهای دانش‌آموز آشنا کنیم. پس با ما تا انتهای این مقاله در رابطه با مشاوره تحصیلی مقطع دبیرستان همراه باشید.

راهکار مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته چیست؟

مشاوره تحصیلی دبیرستان چه چیزی ارائه می‌کند؟

دانش‌آموزان پایه نهم بعد از گذراندن امتحانات پایان ترم برای ورود به دبیرستان و ادامه تحصیل در دوره متوسطه دوم باید برای انتخاب رشته، فرم هدایت تحصیلی تکمیل کنند. در این مقطع اکثر دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها با استرس مواجه می‌شوند چرا که اشتباه در انتخاب رشته سبب تغییر سرنوشت آن‌ها می‌شود. به همین دلیل استفاده از مشاوره تحصیلی در مدارس دبیرستان برای تمام دانش‌آموزان در این مقطع ضروری به نظر می‌رسد.

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته دبیرستان برای دانش‌آموزان این امکان را فراهم می‌سازد که با دروس تخصصی هر رشته تحصیلی و نحوه مطالعه و همچنین وضعیت رشته‌های مرتبط با آن‌ها در دانشگاه‌ها آشنا شوند. با این اقدامات علاوه بر آینده تحصیلی و دانشگاهی بلکه آینده شغلی آن‌ها نیز با مشاوره تحصیلی مناسب تضمین خواهد شد.

مشاوره تحصیلی دبیرستان چه چیزی ارائه می‌کند؟

چرا انتخاب رشته دبیرستان سخت است؟

تصمیم‌گیری برای انتخاب رشته بستگی به اهداف شما برای آینده دارد. از آنجایی که آینده برای بسیاری از دانش‌آموزان گنگ و مبهم است این مرحله را بسیار سخت و حساس می‌دانند و گاهی دچار استرس و اضطراب می‌شوند. بنابراین در صورتی که از یک مشاوره تحصیلی مناسب کمک بگیرید، بسیاری از نگرانی‌های شما برطرف خواهد شد و قدم‌های بعدی را محکم‌تر خواهید برداشت.

 

بیشتر بخوانید:

یک مشاوره تحصیلی کنکور حرفه ای شامل چه مواردی است؟

 

استعدادیابی در مدارس همچنان یکی از اتفاقات مغفول مانده در نظام آموزشی کشور ما است که از عواقب آن می‌توان به اشباع برخی از رشته‌های دانشگاهی و بازار کار اشاره کرد. بنابراین با استفاده از راهکارهای مشاوره تحصیلی می‌توانید در ابتدا علایق و استعداد خود را برای ادامه تحصیل کشف کنید و سپس طبق آن به انتخاب رشته بپردازید.

چرا انتخاب رشته دبیرستان سخت است؟

نقش استعدادهای دانش‌آموز در انتخاب رشته چیست؟

یک مشاور مجرب قبل از ارائه مشاوره تحصیلی باید سعی کند تا به شناخت کافی نسبت به شرایط دانش‌آموز، رشته مورد علاقه و استعدادهای او دست پیدا کند. صرفا انتخاب رشته براساس نمرات کارنامه ملاک درستی نیست و نوعی مسیری گول‌زننده است. بنابراین یکی از مشکلات انتخاب رشته دبیرستان این است که استعداد دانش‌آموز براساس نمرات کارنامه سنجیده می‌شود. در حالی برخی از دانش‌آموزان با کشف تکنیک‌های لازم در کلاس‌های خصوصی می‌توانند به بهترین نحو به سوالات امتحانی پاسخ دهند.

 البته نقش مدرسه و برخی معلمان و والدین را در این نوع اشتباه در مشاوره تحصیلی را نباید نادیده گرفت. پس تنها استعداد دانش‌آموز و توانایی‌های واقعی او باید در انتخاب رشته ملاک عمل قرار گیرد تا بتواند فرد موفقی شود. با توجه به رقابت درون کلاسی که بین دانش‌آموزان و همکلاسی ‌آن‌ها برای انتخاب رشته وجود دارد مشاوره تحصیلی برای جلوگیری از این چرخه معیوب می‌تواند راهگشا باشد.

نقش استعدادهای دانش‌آموز در انتخاب رشته چیست؟

روانشناسان چه توصیه‌ای می‌کنند؟

انتخاب رشته در دبیرستان نخستین قدم دانش‌آموزان برای ورود به دنیای تخصصی و جهت‌گیری شغلی است. پس بنابر توصیه کارشناسان مشاوره تحصیلی دانش‌آموزان باید با رشته‌های تحصیلی دبیرستان و زیرشاخه‌ها و بازار کار مرتبط با رشته‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش آشنا شوند تا با آگاهی در مسیر انتخاب رشته گام بردارند.

بنابر توصیه روانشناسان دانش‌آموزان برای رهایی از استرس و چالش‌های انتخاب رشته باید از یک مشاوره تحصیلی متوسطه دوم بهره ببرند تا بخشی از نگرانی‌های آن‌ها به صورت علمی و اصولی برطرف شود. از این رو انتخاب رشته‌ای مطلوب خواهد بود که با میزان استعداد و سطح توانمندی دانش‌آموز هماهنگ باشد و همچنین میزان مهارت، هوش و علاقمندی دانش‌آموز نیز در مشاوره تحصیلی ملاک قرار گیرد.

بسیاری از روانشناسان معتقدند که فرایند انتخاب رشته براساس ملاک‌های کلی استعداد، رغبت، فرهنگ، شرایط خانوادگی دانش‌آموز و اقیلم جغرافیایی آن‌ها انجام شود تا پس از ورود به مقطع متوسطه دوم و ادامه تحصیل در دبیرستان جزو افرادی نباشند که از رشته تحصیلی خود ناراضی باشند و به ناچار به دنبال تغییر رشته برای شرکت در کنکور باشند.

 

بیشتر بخوانید:

چقدر با انواع مشاوره تحصیلی و تکنیک‌های آن آشنا هستید؟

 

بر این اساس بهره‌گیری از توان مراکز رسمی و دارای مجوز مشاوره تحصیلی به صورت تخصصی می‌تواند برای دانش‌آموزان و والدین راه نجاتی برای عبور از چالش‌های انتخاب رشته باشد. البته این خدمات مشاوره تحصیلی به صورت آنلاین و حضوری در دسترس همه قرار داد و از این لحاظ جای نگرانی وجود ندارد.

روانشناسان چه توصیه‌ای می‌کنند؟

نقش والدین در انتخاب رشته فرزندانشان چیست؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات انتخاب رشته دبیرستان مرتبط با اعضای خانواده است. برخی از والدین با وجود عدم حضور در مدرسه و بدون اینکه با شرایط تحصیلی دانش‌آموز و استعدادهای فرزند خود به طور کامل آشنایی داشته باشند تصمیمات خودمحور می‌گیرند. این نوع والدین با اصرارهای غیرمنطقی فرزند خود را مجاب به ادامه تحصیل در یکی از رشته‌های ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و حتی فنی و حرفه‌ای می‌کنند.

 برخی از والدین خطاب قرار دادن دکتر و مهندس در آینده را بیشتر از استعداد و علایق فرزند خود مورد اهمیت قرار می‌دهند. گاهی خواسته‌ها و آرزوهایی که خود فرصت دستیابی به آن‌ها را نداشتند را در درون فرزندان خود جستجو می‌کنند. در حالی والدین آگاه و دغدغه‌مند باید فضایی را برای تصمیم‌گیری شخصی فرزند خود فراهم سازند و اطلاعات واقعی و ارزشمند را درباره انتخاب رشته و نقش آن در آینده شغلی و اجتماعی در اختیار آن‌ها قرار دهند.

با این کار ضمن ایجاد روحیه مناسب و تقویت اعتماد به نفس در فرزند خود شرایطی را ایجاد خواهند تا با تکیه بر توانایی و استعداد خود انتخاب رشته کند. البته لازم است برای استفاده از مشاوره تحصیلی دبیرستان در تهران و دیگر شهرها زمینه حضور والدین به همراه دانش‌آموز فراهم شود تا یک انتخاب رشته صحیح و مناسب انجام گیرد.  

نقش والدین در انتخاب رشته فرزندانشان چیست؟

کلام آخر

با توجه به مطالبی که در بالا درباره اهمیت مشاوره تحصیلی خوب گفته شد، انتخاب رشته دبیرستان مهم‌ترین نقطه در مسیر تحصیلی آینده دانش‌آموزان است. پس نباید این مقطع زمانی را دست کم بگیرید و هر چه سریع‌تر برای بازشناسایی استعدادهای خود از یک مشاور مطمئن و با تجربه از یک مرکز مشاوره معتبر کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *