کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

آیا می خواهید تیپ شخصیتی فرزندتان را بدانید؟ امروز قصد داریم توضیح دهیم که چگونه می‌توانید تیپ شخصیتی فرزندتان را رمزگشایی کنید و تیپ شناسی شخصیت کودک را در سطحی عمیق‌تر و معنادارتر درک کنید.

شما ویژگی‌های شخصیتی و ارزش‌ها و اعتقادات کودکتان را کشف خواهید کرد. برای آگاهی از تیپ شخصیتی فرزندتان کافی است زمانی را به مقاله ما اختصاص دهید و یا از یک مشاور و یا متخصص حوزه کودک مشورت بگیرید.

تیپ شخصیتی کودک خود را چطور پیدا کنیم؟

شخصیت کودک چگونه شکل می گیرد؟

این شخصیت ماست که ما را همان چیزی که هستیم می سازد، اما شخصیت ما دقیقا چگونه شکل می گیرد؟ رشد شخصیت موضوع اصلی مورد علاقه برخی از برجسته‌ترین متفکران روانشناسی بوده است. از زمان پیدایش روانشناسی به عنوان یک علم جداگانه و متداول شدن تست روانشناسی، محققان ایده‌های مختلفی را برای توضیح چگونگی و چرایی رشد شخصیت ارائه کرده اند.

تیپ شناسی شخصیت کودک به این اشاره دارد که چگونه الگوهای رفتاری سازمان یافته‌ای که شخصیت منحصر به فرد هر فرد را تشکیل می دهند، در طول زمان ظاهر می شوند. عوامل زیادی بر شخصیت تأثیر می گذارند، از جمله ژنتیک، محیط، فرزندپروری و متغیرهای اجتماعی. شاید مهمتر از همه، این تعامل مداوم همه این تأثیرات است که در طول زمان به شکل گیری شخصیت شکل می دهد.

هر کودک دارای شخصیتی متمایز و ترکیبی از هوش، شوخ طبعی، نگرش، انعطاف پذیری و خلق و خوی متفاوتی است. به عنوان یک والد و یا مراقب کودک، احتمالاً پیش از این متوجه شده‌اید که شخصیت کودک سه ساله خلق و خوی منحصر به فردی دارد به نسبت شخصیت کودک پنج ساله.

احتمالاً متوجه شخصیت منحصربه‌فرد کودک پیش دبستانی خود شده‌اید که در همان چند ماه اول زندگی خود را نشان می‌دهد، برای مثال مشتاقانه به دنبال جغجغه می‌رود یا شاید یک خرس عروسکی را دور خود بچرخاند!. اما در سنین 3 تا 5 سالگی، شخصیت واقعی فرزند شما ظاهر می شود.

کربی دیتر دکارد؛ استاد روانشناسی و مشاور کودک در مؤسسه پلی تکنیک ویرجینیا و دانشگاه ایالتی در رابطه با تیپ شناسی شخصیت کودک، می‌گوید: از 3 تا 5 سالگی، بچه‌ها راحت‌تر می توانند خودشان را با کلمات بیان کنند. برای مثال شخصیت کودک چهار ساله به گونه‌ای است که خودکنترلی بیشتری دارد. آنها شروع به تکیه کمتر به شما و دیگران و بیشتر به خودشان می کنند. آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه وقتی هیجان‌زده، ترسیده یا ناراحت می‌شوند، خود را آرام کنند، و توجه بیشتری می‌کنند و از نظر عاطفی کمتر واکنش نشان می‌دهند.

شخصیت کودک چگونه شکل می گیرد؟

از سن 5 سالگی به بعد، بچه‌ها معمولاً نگرانی بیشتری نسبت به مادر و پدر نشان می دهند و در نهایت شروع به درک این موضوع می کنند که شما هم نیازها و احساسات خود را دارید. شخصیت کودک 7 ساله به گونه‌ای است که راحت‌تر شروع به نشان دادن محبت می‌کند، یک زندگی فانتزی ایجاد کرده و ممکن است بین مطالبه‌گر بودن و همکاری‌کردن دودل باشد.

فراموش نکنیم که هر فردی با تیپ شخصیتی متمایز و ویژگی‌های منحصر به فردی متولد می شود. دانستن خلق و خوی فرزندتان می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا فرزندتان کارهای خاصی را انجام می دهد و یا رفتار خاصی دارد و حتی ممکن است به شما در حل مشکلات رفتاری او نیز کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: انواع آزمون های شخصیتی و هوش برای کودک و نوجوان

 

شخصیت کودکان از روی نقاشی

از لحظه‌ای که کودک به اندازه‌ای بزرگ می‌شود که مداد را به دست بگیرد و آن را روی کاغذ بیاورد، نقاشی یک راه عالی برای برقراری ارتباط و درک آنچه آنها فکر می کنند است. هر پدر و مادری امیدوار است که در طرحها و نقاشی‌های فرزندش معنا پیدا کند.

گاهی نقاشی‌ها فقط نقاشی هستند و هیچ چیز بیشتر از یک بازی سرگرم کننده روی صفحه کاغذ نیستند اما گاهی این خطوط رنگی نقشه راهی برای ما ترسیم می‌ کند تا به کمک آن بتوانیم تیپ شناسی شخصیت کودک را بهتر درک کنیم. نقاشی‌های کودکان می‌توانند چیزهای زیادی در مورد ترس‌ها، شادی‌ها، رویاها، امیدها و کابوس‌های آنها به شما بگویند و همچنین دیدگاه ارزشمندی از شخصیت آنها به شما می‌دهند.

کودکان از زمانی که به اندازه کافی بزرگ می شوند تا مداد رنگی یا مداد رنگی را در دست بگیرند و روی کاغذ بیاورند، فرآیند نقاشی خود را آغاز می کنند. برای کوچولوها، طراحی یک فعالیت طبیعی است، معمولاً با لذت بسیار. آنها برای بیان احساسات نقاشی می کشند، زیرا نمی دانند چگونه احساسات مختلف را از طریق کلمات بیان کنند. آنها ترس، شادی، رویا، امید و کابوس‌های‌ خود را از طریق نقاشی بیان می کنند، و همچنین در مورد روابط خود با دنیا و چیزهای دیگر به شما سرنخ می دهند.

 

شخصیت کودکان را چطور شکل دهیم؟

شخصیت فرزند شما به خودی خود به طور طبیعی شکوفا می شود، در واقع کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به تیپ شناسی شخصیت کودک انجام دهید و همچنین از چند چیز اجتناب کنید. در ادامه این مقاله با برخی از آنها آشنا می شویم:

 

1. به یاد داشته باشید که فرزند شما منحصر به فرد است

دیتر دکارد می‌گوید: «بچه‌ها در شخصیت‌های نوپا به طور قابل توجهی با یکدیگر تفاوت دارند و این مسئله شامل خواهر و برادر می شود. در نهایت، “رشد شخصیت سالم توسط والدینی که حساس و پاسخگو به نقاط قوت و نیازهای فردی کودک هستند، پرورش می یابد.”

 

2. کودک را به بازی تشویق کنید

بازی تاثیر زیادی بر رشد کودک و نتیجه تیپ شناسی شخصیت کودک دارد. تانیا آر. آلتمن؛ متخصص اطفال می گوید: “دادن زمان بازی به بچه‌ها برای کمک به شکوفایی شخصیت فرزندتان واجب‌ترین کاری است که بر عهده دارید “. بازی به رشد جسمی، ذهنی و عاطفی کودکان کمک می کند. به آنها می آموزد که در گروه کار کنند، تعارضات را حل و فصل کنند، تخیل خود را توسعه دهند و نقش‌های مختلف را امتحان کنند. وقتی بچه‌ها بازی می‌کنند، تصمیم‌گیری را تمرین می‌کنند، یاد می‌گیرند که از خودشان دفاع کنند، خلق، کشف و رهبری کنند.

کودک را به بازی تشویق کنید

 

3. از برچسب زدن بپرهیزید

شما می خواهید شخصیت فرزندتان به خودی خود رشد کند، بدون اینکه توسط نظرات شما یا دیگران شکل بگیرد. بنابراین از برچسب زدن به کودک پیش دبستانی خود با کلماتی مانند خجالتی، رئیس، احساساتی یا خشن خودداری کنید.

 

4. متوجه طبیعت و پرورش او باشید

تیپ شناسی شخصیت کودک را صرفاً به ذات او یا تربیتی که ارائه می‌دهید تحمیل نکنید. دیتر دکارد می‌گوید که هر دو مهم هستند و هر دو با هم برای ایجاد تنوع در شخصیت کودکان و بزرگسالان لازم و ضروری هستند.

 

5. بگذارید فرزندتان خودش باشد، نه تصویری از شما

شاید شما بسیار برون‌گرا، متمرکز، ساکت یا خجالتی هستید. ممکن است بخواهید فرزندتان هم اینطور باشد. اما بسیار مهم است که فرزند شما خودش باشد. اینکه فرزند شما دوستانی پیدا کند و دنیا را به روش خودش تجربه کند و یاد بگیرد.

 

مراحل مشاوره شخصیتی کودک

تیپ شناسی شخصیت کودک می تواند به کودکان کمک کند تا احساسات خود را در یک محیط امن، حمایتی و بدون قضاوت کشف کنند. از طریق صحبت کردن، بازی کردن، ساختن هنر و موارد دیگر، بچه‌ها روش‌های سالم تری برای مقابله، ابراز وجود و رفتار می آموزند. مشاوره شخصیتی کودک می تواند برای طیف وسیعی از مسائل مفید باشد، از کودکانی که دوران سختی را در زندگی خود تجربه می کنند تا کودکانی که مشکلات سلامت روانی مداوم دارند.

درمانگران کودک در مرکز مشاوره برای کمک به کودکان در یادگیری استراتژی‌هایی برای مدیریت احساسات خود و ترویج عوامل محافظتی که برای انعطاف پذیری و کاهش اثرات منفی استرس مفید است، کار می کنند. اغلب کودکان با شروع مراحل مشاوره شخصیتی کودک، احساس درک و توانمندی، خودآگاهی و عزت نفس پیدا می‌یابند.

والدین همچنین ممکن است در نتیجه جلسات درمانی متوجه بهبودهای رفتاری و اثرات مثبت در خانه و مدرسه شوند. در نهایت، درمانگران  و مشاوران شخصیتی کودک می توانند نقش مهمی در پرورش رشد سالم اجتماعی، عاطفی و شناختی کودک در طول سال‌های زندگی او ایفا کنند.

سخن آخر

تیپ شناسی شخصیت کودک (به کمک تست روانشناسی شخصیت) شما و آگاهی از علایق، ارزش‌ها و استعدادهای او می تواند به شما کمک کند والدین بهتری باشید و فرزندتان را راهنمایی کند تا پتانسیل کامل خود را بشناسد و بتواند آینده بهتری برای خود رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *