کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

یکی از دغدغه هایی که بسیاری از خانواده های ایرانی با آن دست و پنجه نرم می کنند، دانستن و یا شناخت استعداد کودکانشان می باشد تا فرزندان بتواند در آینده زندگی بهتری را برای خود رقم بزند؛ از این رو برخی خانواده ها، فرزندان خود را موجب می‌کنند تا تست هوش کودکان را انجام دهند تا استعدادهای وی را بهتر بشناسند، اما لازم است بدانید که این دو امر از یکدیگر جدا هستند. در این صفحه از سایت بینش نوین قصد داریم درباره اهمیت استعداد یابی کودکان بیشتر آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

استعدادیابی برای کودکان و نوجوانان لازم است

استعداد چیست؟ و چرا استعداد یابی مهم است؟

قبل از آنکه بخواهیم درباره اهمیت استعداد یابی کودکان و نوجوانان اشاره ای داشته باشیم، بهتر است استعداد چیست را بیان کنیم تا ارزش و مزیت آن را بهتر درک کنید.

استعداد از جانب محققان و روانشناس بزرگ دنیا تعریف های گوناگون و مختلفی دارد که از نظر برخی صاحب نظران استعداد یک امر ذاتی است که از کودکی در درون ما وجود دارد و نمی توان آن را تغییر داد؛ اما برخی روانشناسان بزرگ بر این باورند که همه افراد می توانند در یک زمینه خاص استعداد داشته باشند تنها کافیست با تمرین و تکرار بذر آن را پرورش دهند.

البته در قرن 21 بیشتر خانواده ها گزینه دوم را قبول دارند و می گویند استعداد را می توان با تکرار و تمرین به وجود آورد! اما اگر بخواهیم با شیوه روان و ساده استعداد چیست را بیان کنیم، می توان گفت استعداد زمانی معنا پیدا می کند که فرد در زمان کمتر و انرژی کمتر، مهارتی را یاد بگیرد! در این حین است که ارزش و اهمیت استعدادیابی کودکان مورد توجه قرار می گیرد.

همانطور که اشاره داشتیم کشف استعداد می تواند به خود فرد کمک شایانی بکند تا در آینده بتواند موفقیت هایی را نسیب خود بکند.

استعداد چیست؟ و چرا استعداد یابی مهم است؟

شناخت انواع توانایی، قبل از استعداد یابی کودکان

یکی دیگر از موادی که باید قبل از کشف استعداد به آن توجه کرد، شناخت توانایی فردی است که به گونه ای می تواند زندگی کودکان و نوجوانان را تغییر دهد. اما شاید در این حین بخواهید بدانید که چگونه باید توانایی های فردی را بشناسیم؟ این موارد عبارت اند از:

خرج کردن پول

حساب و کتابی را برای پولتان داشته باشید تا متوجه شوید که تا پایان بیشترین مبلغ را صرف چه کاری کرده اید، مثلا اگر بیشترین هزینه را برای کلاس های موسیقی کرده اید، پس علاقه و مهارت هایی در این زمینه خواهید داشت.

از دوستانتان بپرسید

دوستان صمیمی و آشنایان گاها بیشترین صداقت و علاقه را نسبت به شما دارند و رفتار مثبت و منفی شما را بیشتر زیر زره ببین قرار داده اند، پس می تواند از آن ها هم بپرسید.

سوالاتی را برای خودتان طرح کنید

هرکسی در اعماق وجودش علاقه ای را نسبت به کارهایی که انجام می دهد، دارد. همچنین برای اینکه بهتر بتوانند علاقه و توانایی های خود را بهتر کشف کنید، می توانید سوالاتی را برای خودتان مطرح کنید:

اهمیت استعداد یابی کودکان

شکوفایی و یافتن استعدادهای کودکان با استفاده از بهترین روش استعدادیابی کودکان می تواند به خانواده ها کمک ویژه‌ای کند تا فرزندان را با آگاهی کامل در مسیر موفقیت ها و توانایی ها قرار دهند. همچنین بسیاری از روانشناسان بزرگ به خانواده هایی که فرزندانشان در حدود سن 3 الی 6 سال را دارند، بازگو می کنند که بهترین زمان برای یافتن استعدادهایش است. در این حین است که والدین می توانند اهمیت استعداد یابی کودکان را بهتر لمس کنند.

اهمیت استعداد یابی کودکان

گاهی اوقات دیده شده است که والدین تست های نرم افزاری، مداد و کاغذ، مهارت های علمی و بازی را برای کودکانشان انجام می دهد که این موارد فقط می توانند، تکنیک های جسمانی، روانی و اجتماعی را نمایان می کند. اما اهمیت استعداد یابی کودکان زمانی معنا میگیرد که توسط اشخاص متخصص انجام شود که مواردی نظیر شناخت هنری، عاطفی، ورزشی و حتی شغلی را در بر میگیرد که به والدین خیلی می تواند کمک بکند.

استعدادیابی نوجوانان و جوانان

شاید در این حین فکر کنید که دوره جوانی و نوجوانی برای کشف استعداد بسیار دیر محسوب می شود، اما این امر با عقیده متخصصین همسو نیست! زیرا همانطور که اشاره داشتیم بهترین سن برای کشف استعداد 3 الی 6 سالگی برای کودکان است، اما بعد از این سن باز هم افراد نوجوان و جوان می‌توانند استعدادهایی را برای خودشان رقم بزند؛ فقط کافی است خودشان بر این عقیده برسند که «هر وقت ماهی را آب بگیری تازه است!»

تست استعداد یابی کودکان

اهمیت استعداد یابی کودکان را زمانی والدین می توانند حس کنند که به مرکز استعدادیابی مراجعه داشته باشند یا با روانشناسان مجرب مشاوره ای در خصوص یافتن استعداد فرزندانشان داشته باشید تا متخصصین بهترین روش استعدادیابی کودکان را مطرح نمایند. اما به طور کلی در علم روانشانسی تست های زیادی وجود دارد که برخی از آن ها نظیر تست استعدادیابی کودکان گاردنر، تست استعدادیابی کلیفتون، تست استعدادیابی اوکانر و … وجود دارند که از تست استعدادیابی معتبر هم محسوب می‌شوند.

تست استعداد یابی برای نوجوانان

سنین نوجوانی یکی از حساس ترین دوران زندگی هر فرد به حساب می آیند و تجربه نشان داده که دوران نوجوانی می تواند آینده فرد را رقم بزند و یا به گونه ای عادت های خوب و بد افراد را تنظیم می کند که تا آخر عمر همراهش خواهد بود، به همین علت است که بیان کردیم «دوره نوجوانی، دوره حساس زندگی هر فرد محسوب می شود!»؛ اما برای اینکه والدین بتوانند به فرزندان نوجوان خود کمک کنند تا در مسیر درستی قرار بگیرند؛ نیازمند علم، تخصصی به نام روانشانسی است که باید از قبل آن را یاد گرفته باشند.

اما اگر والدین تخصصی در زمینه روانشناسی ندارند، می توانند به همراه فرزندان خود به مراکزی مراجعه داشته باشند تا متخصصین معتبرترین تست استعدادیابی را از نوجوان بگیرند برخی از این تست ها عبارت اند از:

رابطه‌ استعداد یابی کودکان و علاقه

بزرگترین سرمایه هر شخص شناخت علاقه و استعدادهایش است.  هر فرد با سرمایه گذاری بر روی خود می تواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند؛ اگر زندگی نامه اشخاص بزرگ علمی، سیاسی و اقتصادی را مطالعه نموده باشید، متوجه می شوید که افراد موفق از کودکی استعدادها و علایق خود را شناخته اند و توانسته اند در مسیر درست زندگی خود قرار بگیرد و یا اهمیت استعداد یابی کودکان را به درستی درک کرده اند.

رابطه‌ استعداد یابی کودکان و علاقه

مرکز استعداد یابی کودکان می تواند به شناخت و کشف علایق و استعداد کودکان کمک ویژه ای بکند، یا به بیانی دیگر گام های بزرگی را برای پیشرفت در زندگی برای کودکان رقم بزند تا در مسیر درست زندگی قرار بگیرند. این امر آرزو هر پدر و مادری است که دلسوزانه نگران آینده فرزندانشان هستند! برای استفاده از خدمات استعدادیابی کودک و نوجوان از مشاوران مجرب به یک مرکز مشاوره مراجعه کنید. 

 

یک پاسخ

  1. استعداد یابی اگه ب صورت درست و اصولی انجام بگیره میتونه از اتلاف هزینه ها و از همه مهمتر از دست دادن عمر جلوگیری کنه. اگه هر استعدادی درست و به جا در مکان شایسته خودش به کار گرفته شه بهترین اتفاق ها برای اون سازمان و اون جامعه میفته . افزایش اگاهی درباره استعداد یابی از طریق منابع معتبر مثل فرچون و دانشگاه کسب و کار و…. میتونه کارایی مارو تو این امر افزایش بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *