کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

مشاوره و روانشناسی کودک نوعی درمان است که بر کودکان خردسال، نوجوانان و نوجوانان مبتلا به یک یا چند بیماری و یا اختلال روان تمرکز دارد. همچنین به جوانانی که تروما را تجربه کرده اند و یا محیط خانه ناکارآمد یا استرس زا را تجربه می کنند کمک می کند. برای آشنایی با نحوه مشاوره گرفتن برای روان کودک، ادامه این مطلب را بخوانید. 

منظور از مشاوره کودک چیست؟

بسیاری از مسائلی که این کودکان با آن مواجه هستند، از مسائلی است که بزرگسالان در زندگی روزمره خود با آن مواجه هستند. برخی از این مسائل رایج عبارتند از اضطراب، افسردگی و اندوه. با این حال، هدف از مشاوره این است که مشکلات را به بخش‌های قابل کنترل تقسیم کند تا کودکان بتوانند بهتر آن‌ها را درک کنند و با آن کنار بیایند. در ادامه این مقاله به این سوال که مشاوره و روانشناسی کودک چیست، پاسخ خواهیم داد.

مشاوره گرفتن برای روان کودک یعنی چه؟

وقتی بحث از بیماری و اختلالات روانی آغاز می شود، بیشتر مردم به بزرگسالان فکر می کنند. استرس ناشی از انجام تعهدات شغلی و خانوادگی، همراه با مشکلات مالی می تواند در زمان‌های مختلف بسیار استرس زا باشد و گاهی اوقات خود را در قالب اختلالات روانی نشان دهد.

از سوی دیگر اما سلامت روان کودکان گاهی نادیده گرفته می شود. اکثر مردم تصور می کنند که دوران کودکی دوران شادی است، و ممکن است این واقعیت را رد کنند که کودکان اغلب با استرس و اختلالات روانی نیز سروکار دارند. از آنجایی که کودکان معمولاً متفاوت از بزرگسالان فکر می کنند و نگاه متفاوتی به جهان دارند، روانشناسان و مشاوران سنتی بزرگسالان ممکن است درمان اختلال روانی در کودکان را تا حدودی دشوار بدانند.

مشاوره کودک چیست؟ مشاوره گرفتن برای روان کودک، نوعی مشاوره است که بر کودکانی تمرکز دارد که مبتلا به اختلالات روانی هستند و یا از معضلات و مشکلات جدی عاطفی و روحی رنج می برند. فراموش نکنید که کودکان می توانند همان مشکلات روحی و روانی را که بزرگسالان تجربه می کنند، تجربه کنند، از جمله افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، و اندوه.

اگرچه ممکن است علائم این اختلالات در کودکان به شکل متفاوتی ظاهر شود. به عنوان مثال، کودکی که از یک اختلال روانی مانند افسردگی رنج می برد، به جای ساکت شدن و عبوس شدن، ممکن است طغیان‌های عاطفی داشته باشد یا مشکلات رفتاری از خود نشان دهد.

ممکن است دلایل مختلفی برای مشکلات روحی و روانی در کودکان و مشاوره گرفتن برای روان کودک وجود داشته باشد. این موارد ممکن است شامل مواردی مانند ملاقات با افراد جدید، طلاق، مرگ یکی از عزیزان، سوء استفاده، فقر، مشکل در مدرسه و مشکل با همسالان باشد. همچنین شواهدی مبنی بر ارثی بودن برخی از اختلالات روانی و عوامل ژنتیکی نیز وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید:

روند مشاوره روانشناسی کودک چیست؟

 

چرا مشاوره برای کودکان و نوجوانان؟

دوران کودکی باید دوران شادی در زندگی یک فرد باشد. با این حال، مقابله با بیماری‌های روحی و روانی می تواند این زمان بی دغدغه را کاهش دهد و همچنین با ادامه یافتن آن در بزرگسالی می تواند منجر به مشکلات بیشتری شود.

چرا مشاوره کودک

مشاوره می تواند به کودکان کمک کند تا از نظر ذهنی و عاطفی ثبات بیشتری داشته باشند و می تواند به آنها کمک کند  تا در آینده بزرگسالانی سالم تر و شادتر باشند. مشاوران کودک با استفاده از علم روانشناسی کودک؛ معمولاً با کودکان کار می کنند تا به آنها کمک کنند تا از نظر ذهنی و عاطفی پایدار و شاد شوند. برخی از مشاوران کودک در زمینه‌های خاصی مانند افسردگی دوران کودکی، اختلال کم توجهی بیش فعالی یا سوء استفاده تخصص دارند. با این حال، برخی دیگر طیف وسیعی از مشکلات روانی و عاطفی کودکان را درمان می کنند.

برای اطمینان از موفقیت در درمان کودکان مبتلا به اختلالات روانی و عاطفی، مشاوران کودک باید با مراقبان کودک مانند والدین یا سایر سرپرستان نیز ارتباط باز داشته باشند.

مشاور کودک چه مسائلی را بررسی می کند؟

مشاوره خدمات زیادی را به کودکان و نوجوانان آسیب پذیر انجام می دهد. مهمتر از همه، این متخصصان سلامت روان از همه چیز آگاه هستند تا به کودک شما کمک کنند تا برای حل مشکلات خود و از سرگیری یک زندگی سالم و سازنده، کمک لازم را دریافت کند. درک این نکته مهم است که کودکانی که از مشکلات سلامت روان یا ناراحتی روانی رنج می برند، ممکن است این نگرانی‌ها را با والدین خود در میان نگذارند؛ این اتفاق این دلیل رخ می دهد که کودک می ترسد والدین خود را ناامید کند. بنابراین نباید مشاوره گرفتن برای روان کودک را نادیده گرفت. 

مشاور کودک چه مسائلی را بررسی می کند

بنابراین، هدف مشاوران کودک این است که به کودکان کمک کنند تا مسائل یا آسیب‌های وارده‌ای  را که تجربه می‌کنند، به نحوی پردازش و درک کرده و آنها را بهتر تفسیر کنند. زمانی که مسائل اجتماعی و عاطفی و ناراحتی روانی کودک درمان نشود، می تواند بر مسیر آموزشی و نقاط عطف رشد او تأثیر منفی بگذارد.

به عنوان مثال، آنها ممکن است به درمان تعدادی از اختلالات و بیماری‌های روانی و عاطفی کمک کرده و اغلب از طریق چیزی به نام “بازی درمانی” در اتاق مشاوره، آن را انجام دهند. در طول این نوع درمان، کودکان تشویق می شوند که بازی گروهی کنند یا با اسباب بازی‌هایی که از آن لذت می برند بازی کنند؛ سپس مشاوران کودک بر فعالیت‌های کودکان نظارت خواهند داشت که می تواند اطلاعات زیادی در مورد عواطف و احساسات آنها آشکار کند.

مشاوره گرفتن برای روان کودک ممکن است به شکل مشاوره فردی نیز انجام شود. در طول این نوع درمان، کودکان اغلب تشویق می شوند تا در مورد احساسات خود صحبت کنند و آنها را کشف کنند. مشاوران همچنین می‌توانند به کودکان کمک کنند تا با مشکلات گذشته و چالش‌های کنونی کنار بیایند.

برخی از رایج ترین مسائلی که مشاوره با روانشناس کودک به آن رسیدگی می کند عبارتند از طلاق، غم و اندوه و مرگ یک عزیز، تجربه یک تروما، شرایط سلامت روان و پریشانی روانی (مانند اضطراب و افسردگی)، قلدری، آزار جنسی، عاطفی ویا فیزیکی و سوء مصرف مواد یا اعتیاد خانوادگی.

محیط مشاوره کودکان چگونه است؟

تعداد مکان هایی که یک فارغ التحصیل دارای مدرک مشاوره می تواند کار کند بسیار گسترده است. مشاوران کودک اغلب در مراکزی کار می کنند که در آن کودکان نیازمند خدمات بهداشت روان هستند. این اغلب شامل مدارس، بیمارستان‌ها، مهد کودک یا مراکز نگه داری کودکان، مراکز بازداشت نوجوانان، پناهگاه‎های خشونت خانگی، پناهگاه‎های بی خانمان ها و دفاتر خدمات اجتماعی می شود.

محیط مشاوره کودک چگونه است

مانند بسیاری دیگر از روان درمانگران، مشاوره نیز معمولاً می تواند دفترهای خصوصی خود را باز کند و به کودکان در اتاق مشاوره خود مشاوره دهد یا به خانه یا مدارس کودکان سر بزند.

روانشناسی کودک آنلاین بهتر است یا حضوری؟

وقتی اکثر مردم به درمان آنلاین فکر می کنند، احتمالاً بزرگسالانی را تصور می کنند که از طریق تلفن هوشمند یا لپ تاپ خود با یک درمانگر صحبت می کنند. اما می توان از درمان آنلاین برای کودکان نیز استفاده کرد.

بسیاری از متخصصان بهداشت روان و مشاور کودک و نوجوان دارای مجوز هستند که به صورت آنلاین به درمان کودکان و نوجوانان می پردازند. در بیشتر موارد، کودکان می توانند سطح مشابهی از درمان را که در قرار ملاقات های حضوری دریافت می کردند، به صورت آنلاین نیز دریافت کنند. درمان آنلاین و مشاوره گرفتن برای روان کودک ممکن است از طریق ویدیو کال، چت، تلفن یا پیام انجام شود و بیشتر جلسات درمانی را می توان از طریق تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه انجام داد.

سخن آخر

تصمیم گرفتن برای مشاوره گرفتن برای روان کودک تصمیم آسانی نیست، و پیدا کردن مرکز مشاوره مناسب ممکن است کار دشوارتری به نظر برسد. بنابراین، هنگام تحقیق در مورد درمانگران و مشاوران کودک بهتر است به خوبی تحقیق کنید و یا  از سایر والدین و مراقبان، معلمان و پزشکان بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *