کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

طولانی شدن دوران عقد و نامزدی چه مشکلات و مسائلی دارد؟ بسیاری از خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند به دلایل مختلفی فاصله میان مراسم عقد و جشن عروسی و آغاز زندگی را طولانی و قابل‌توجه درنظر بگیرند. اگرچه با به وجود آوردن این فاصله می‌توان بهتر به برخی از مسائل سر و سامان بخشید؛ اما با وجود این، اینکه فاصله را چه مدتی در نظر می‌گیرید بسیار مهم و با اهمیت است. با طولانی شدن دوران عقد یا نامزدی معمولا اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد.  مشکلات نامزدی طولانی و عقد طولانی لطمه‌های جدی را به زندگی زوج‌ها وارد می‌کند و حتی می‌تواند منجر به طلاق آن‌ها شود. در ادامه آسیب‌‌ها و مشکلاتی که با طولانی شدن عقد یا نامزدی پیش می‌آید و همچنین مدت زمان استاندارد این دوران‌ها را شرح خواهیم داد.

    مشکلاتی که طولانی شدن دوران عقد به وجود می آورد

مشکلات نامزدی طولانی: دوران عقد چقدر باید طول بکشد؟

طول مدت دوران عقد و نامزدی به توافق و شرایط دختر و پسر و خانواده‌ها بستگی دارد و نمی‌توان قانون مشخصی را برای آن تعیین کرد. خانواده‌ها باید با توجه به شرایط موجود به یک توافق برسند. با این حال بهتر است بدانید که روانشناسان و مشاوران بهترین زمان برای دوران عقد و نامزدی را بین 6 ماه تا یکسال پیشنهاد می‌دهند. توجه داشته باشید که هرچقدر این زمان از یکسال بیشتر شود می‌تواند خطرات و پیامدهای جدی و منفی را ب همراه داشته باشد‌.

دوران نامزدی برای چیست؟

دوران نامزدی یکی از حساس‌ترین و البته جذاب‌ترین دوران‌های زندگی هر فرد، چه پسر و چه دختر است. در صورتی که در طی این دوران رفتارهای درستی انجام نشود ممکن است به یکی از تلخ‌ترین دوره‌های زندگی زوجین تبدیل شود. همچنین طولانی شدن بیش از حد این دوران می‌تواند به مشکلات نامزدی طولانی منجر شود.

قبل از شروع رابطه و برای مواجه با ترس های خودتان می توانید از تست روانشناسی کمک بگیرید. 

مشکلات نامزدی طولانی، دوران عقد چقدر باید طول بکشد؟

در طول دوران نامزدی و قبل از ازدواج یک رابطه عاطفی گسترده بین پسر و دختر شکل می‌گیرد و دو طرف تلاش می‌کنند دوستان و آشنایان یکدیگر را شناخته و با آن‌ها آشنا شوند. برای اینکه هر دو نفر در رابطه آزادی و اختیار بیشتری داشته باشند، بهتر است رابطه نامزدی کاملا رسمی و شرعی باشد.

 پسر و دختر باید همواره به این موضوع که دوران نامزدی موقت است و به معنای قطعیت ازدواج نیست توجه داشته باشند. این دوران جهت شناخت کامل‌تر دو طرف از یکدیگر است تا اگر توانستند با یکدیگر به تفاهم کامل برسند،  برای ازدواج و آغاز زندگی مشترک تصمیم قطعی را بگیرند.

اما متاسفانه در کشور ما دوران نامزدی به معنای ازدواج قطعی طلقی می‌شود و اگر دو جوان با یکدیگر نامزد کنند و پس از اینکه متوجه شدند تفاهم ندارند، تصمیم به جدایی از یکدیگر بگیرند، معمولا خانواده‌ها مخالفت می‌کنند و این تصمیم را سرزنش و نکوهش می‌کنند. در واقع اغلب خانواده‌های ایرانی دوران نامزدی را ازدواج غیر رسمی می‌دانند و دختر و پسر را  زن و شوهری می‌دانند که هنوز به خانه خود نرفته‌اند.

دوران نامزدی برای چیست؟

طولانی شدن عقد چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

طولانی شدن دوران عقد و نامزدی می‌تواند منجر به مشکلات و جدی شود که رابطه دختر و پسر را به خطر می‌اندازد‌. در ادامه تعدادی از مشکلات نامزدی طولانی و عقد طولانی را بررسی خواهیم کرد.

1. نداشتن استقلال

دختر و پسر پس از عقد به عنوان زن و شوهر شناخته می‌شوند و مسئولیت‌هایشان تغییر می‌کند و دیگران نیز انتظارات متفاوتی از آن‌ها خواهند داشت. در این شرایط آن‌ها به استقلال بیشتری نیاز دارند و باید بتوانند به عنوان یک خانواده جدا برای زندگی‌شان تصمیم‌گیری کنند. اما زندگی در خانواده پدری و رسمی نشدن ازدواج برای مدتی طولانی، دائما این نیاز آن‌ها را سرکوب کرده و در رابطه آن‌ها تنش ایجاد می‌کند. این سرکوب ها خیلی زود می تواند به مشاوره طلاق و جدایی تبدیل شود. بدون استقلال در زندگی زناشویی، رابطه شما دوام زیادی نحواهد داشت. 

2. حس بلاتکلیف بودن

ایجاد حس بلاتکلیفی از دیگر مشکلات نامزدی طولانی و عقد طولانی محسوب می‌شود که در نهایت به سردرگمی زوجین منجر می‌شود. زندگی در خانه پدری، نامشخص بودن زمان ازدواج و آغاز زندگی مشترک در زمان عقد، حس و تجربه سردرگمی و بلاتکلیفی را در زوجین ایجاد می‌کند.

ادامه پیدا کردن این احساس در طولانی مدت می‌تواند نوعی اضطراب و نگرانی مزمن را ایجاد کرده و سلامت و آرامش روانی هر دو طرف را کاهش دهد.

3. مشکلات مربوط به نیازهای جنسی

برقراری رابطه جنسی در طول دوران عقد برای اکثر زوجین بسیار سخت و دشوار است. چرا که آن‌ها خانه خود را ندارند و ممکن است در حفظ حریم خصوصی با مشکل و دشواری زیادی رو به رو شوند. همچنین بسیاری از بانوان به دلیل ترس و نگرانی که از به هم خوردن ازدواج یا از بارداری دارند، از برقراری رابطه جنسی کامل خودداری می‌کنند که این مسئله در کنار وجود میل جنسی می‌تواند برای دو هر طرف ناکام کننده باشد. (مشاوره جنسی بگیرید)

4. درگیر شدن با مشکلات خانوادگی

نبود استقلال کافی در طول دوران عقد و نامزدی موجب می‌شود که میان زوجین و خانواده‌های آن‌ها حد و مرز دقیقی وجود نداشته باشد. این مسئله زمینه‌ی دخالت‌های بی‌جا و انواع اختلافات را فراهم می‌کند و رضایت زوجین را در دوران عقد کاهش می‌دهد.

درگیر شدن با مشکلات خانوادگی

5. ایجاد شک و دودلی

ایجاد شدن احساس شک و دودلی یکی دیگر از مشکلات نامزدی طولانی و عقد طولانی است. طولانی شدن زمان نامزدی و عقد امکان دارد برای فرد درباره بعضی موضوعات وسواس فکری ایجاد کند. یعنی یکی از طرفین روی رفتار طرف مقابل بیش از حد حساس شود و مکررا نقاط منفی او را در ذهن خود مرور و یادآوری کند.

کمال‌گرایی می‌تواند احتمال شک و دودلی در انتخاب و تصمیم به جدایی را بالا و بالاتر ببرد و یاداوری اینکه به چه دلیلی به همسرتان علاقه‌مند شده‌اید و این شخص را برای ازدواج انتخاب کرده را سخت و دشوار کند. اما با عقد کوتاه مدت شما زمان کافی برای فکر کردن به این موضوعات و اضطراب‌های بی مورد را ندارید.

6. گیر افتادن میان تامین توقعات خانواده یا همسر

دختر و پسرها در طول دوران نامزدی و عقد مجبورند هم توقعات خانواده و هم توقعات همسرشان را برآورده کنند. در حالی که این توقعات و گاهی در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند و فرد را دچار سردرگمی و اضطراب می‌کنند.

طولانی شدن دوران عقد و توصیه‌هایی برای مدیریت مسائل دوران عقد

از نظر مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره بینش نوین، دوران نامزدی و عقد بهتر است بین 6 ماه تا یک سال طول بکشد. هرچه این فاصله بیشتر طول بکشد، مشکلات نامزدی طولانی و عقد طولانی افزایش پیدا خواهند کرد. در طول این دوران برای اینکه بتوانید اوضاع را به بهترین نحو پشت سر بگذارید و از طولانی شدن عقد خود پیشگیری نمایید، در نظر گرفتن برخی توصیه‌ها می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. به عنوان نمونه:

طولانی شدن دوران عقد و توصیه‌هایی برای مدیریت مسائل دوران عقد

سوالات متداول

در ادامه به تعدادی از پرتکرارترین سوالات شما درباره مشاوره خانواده و دوران عقد پاسخ خواهیم داد.

1. بهترین مدت زمان برای دوران عقد چقدر است؟

در این مورد نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد چرا که به شرایط دو خانواده بستگی دارد. اما تلاش کنید تا جایی که می‌توانید این مدت را کوتاه‌تر کنید. روانشناسان و مشاوران ازدواج توصیه می‌کنند که این زمان بهتر است بین 6 ماه تا یکسال باشد و بیشتر شدن آن باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

2. چرا نباید دوران عقد طولانی شود؟

مشکلات نامزدی طولانی و عقد طولانی می‌تواند در زندگی آینده هم تاثیر بگذارد و پیامدهای منفی را مثل دخالت اطرافیان، ناتوانی در برقراری تعادل میان وظایف همسری و خانواده، نبود حریم خصوصی را به دنبال داشته باشد.

5 پاسخ

  1. واقعا والدینی هستن که کاملا ناآگاه هستند و نمیدونن عقد طولانی چه فاجعه ای رو به بار میاره و با دخالتاشون و حس پادشاهی بر فرزند یه زندگی خوب رو با خاطرات بد نابود میکنند

  2. سلام
    من دو ساله نامزد کردم و یک ساله که عقدیم
    تو این دوران نیاز جنسی خیلی اذیتم میکنه و همش به این فکر میکنم اگر وارد این نامزدی نمیشدم و با کس دیگه ای ازدواج میکردم شاید الان بچه هم داشتم، چون نامزدم خیلی بیخیال داره کار میکنه و اصلا توجهی به گذر زمان نداره، حتی گاهی فکر میکنم خودمو بکشم تا کمتر به گناه بیفتم و تموم شه این زندگی کوفتی، متأسفانه چون مشکل من خصوصی محسوب میشه نمیتونم به کسی هم در این مورد حرفی بزنم، هرچقدر هم به این در اون در میزنم بلکه زودتر بریم سرزندگی مون نتونستم کار بجایی ببرم
    همش خانوادشو تو دلم نفرین میکنم که یه ذره به فکر زندگیمون نیستند و زبون خیر نمیذارند بلکه زودتر تموم شه این قضیه…

  3. سلام من سه سال عقدم بخاطر شناسنامه من که الان خرابه منتظریم درست بشه این چیزیه که نامزدم میخواد بدون شناسنامه نمی خواد ازدواج کنه ولی از قبل خواستگاری این موضوع نبود
    خانوادهاش منو همین طوری قبول کردن
    الانم تو این مدت نامزدم بهم شک داره فک میکنه من اونو دوست ندارم ولی من عاشق نامزدم هستم وقتی ازش میپرسم مشکلت چیه بهانه میاره اینکه چرا زنگ نمیزنی چرا یادی از من نمی کنی
    من که نمیتونم همیشه ازش محبت گدایی کنم

  4. سلام من سه سال عقدم بخاطر شناسنامه من که الان خرابه منتظریم درست بشه این چیزیه که نامزدم میخواد بدون شناسنامه نمی خواد ازدواج کنه ولی از قبل خواستگاری این موضوع نبود
    خانوادهاش منو همین طوری قبول کردن
    الانم تو این مدت نامزدم بهم شک داره فک میکنه من اونو دوست ندارم ولی من عاشق نامزدم هستم وقتی ازش میپرسم مشکلت چیه بهانه میاره اینکه چرا زنگ نمیزنی چرا یادی از من نمی کنی
    من که نمیتونم همیشه ازش محبت گدایی کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *