کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

مشاوره خانواده دقیقا چه کار می‌کند؟

هدف مشاوره خانواده یافتن راه‌هایی برای کمک اعضای خانواده به یکدیگر است. در مشاوره خانواده یا خانواده‌درمانی، یک درمانگر با خانواده‌ها و کسانی که در روابط نزدیک هستند و مشکلاتی را تجربه می‌کنند کار می‌کند. درمانگر دیدگاه‌ها و روابط آنها را برای درک مشکلاتی که دارند بررسی کرده و به اعضای خانواده کمک می‌کند تا بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این نوع مشاوره می‌تواند به خانواده‌ها برای تغییر، توسعه و حل تعارض کمک کند. اگر کل خانواده در مشکل باشند، ممکن است به شما مشاوره خانواده پیشنهاد شود. این پیشنهاد ممکن است به این دلیل باشد که یکی از اعضای خانواده مشکل جدی دارد که بقیه اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار داده و می‌دهد. مشاوره خانواده به عنوان روان‌درمانی سیستمی نیز شناخته می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت اهداف معمول انواع مشاوره خانواده بهبود ارتباطات، حل مشکلات خانوادگی، درک و رسیدگی به موقعیت‌های خاص خانوادگی و محیطی با عملکرد بهتر در خانواده هاست.

مشاوره خانواده دقیقا چه کار می‌کند؟

زمینه های مشاوره خانواده کدام است؟

از آنجایی که مسائل خانوادگی بسیار متفاوت هستند و عمیقاً شخصی هستند، نمی توان با اطمینان گفت که چقدر رایج هستند. با این حال، شواهد نشان می دهد که انواع مختلف تعارض در خانواده ها به طور کلی نسبتاً رایج هستند. به عنوان مثال، یک مطالعه در مورد تنش در روابط بین والدین و کودکان بزرگسال نشان داد که 94٪ از شرکت کنندگان در نظرسنجی، حداقل یک سری مشکلات خانوادگی نیازمند مشاوره را در روابط والدین / فرزند خود گزارش کردند. مسائل خانوادگی نیز در حول و حوش تعادل بین شغل والدین و فعالیت های حرفه ای مطرح می شوند. یک تحقیق نشان می‌دهد که در خانواده‌هایی که مادر و پدر هر دو به طور تمام وقت کار می‌کنند، هر دو طرف اغلب نگران این هستند که وقت کافی را با فرزندان و/یا شریک زندگی خود صرف نمی‌کنند. این مثال ها تنها زیرمجموعه کوچکی از انواع بسیاری از مسائل خانوادگی است که ممکن است تجربه کنید. چالش‌های شما هر چه که باشند، احتمالاً افراد بی‌شمار دیگری با مشکلات مشابهی در خانواده‌های خود مواجه هستند. این امر می‌تواند نشان دهنده ضرورت مشاوره خانواده باشد.

زمینه های مشاوره خانواده کدام است؟

 

تحقیقات نشان می‌دهد که مشاوره خانواده برای کودکان، جوانان، بزرگسالان و افراد مسن که طیف وسیعی از مشکلات و مسائل و شرایط بین فردی را تجربه می‌کنند، در سراسر چرخه زندگی خانواده مفید است. از جمله می‌توان به مشکلاتی در این باره اشاره کرد که برخی آنها به این شرح است:

با پیش آمدن هر کدام از مشکلات ذکر شده در خانواده می‌توان به مشاور خانواده مراجعه کرده و با دریافت جلسات مشاوره اقدام به حل آنها کرد.

انواع نظریه‌های مشاوره خانواده شامل چه چیزهایی است؟

پنج نظریه خانواده‌درمانی شناخته شده وجود دارد: درمان ساختاری، خانواده درمانی سیستمی میلان، درمان استراتژیک، روایت درمانی و درمان فرانسلی. این اشکال درمانی به دنبال بهبود روابط خانوادگی و ایجاد یک زندگی پایدارتر و سالم تر در خانه هستند.

انواع نظریه‌های مشاوره خانواده شامل چه چیزهایی است؟

درمان ساختاری محبوب‌ترین شکل خانواده درمانی است و خانواده را به عنوان یک واحد با چند بخش عملکردی می بیند. هر فردی در خانواده نقش خاصی دارد که آن را ایفا می کند و انحراف از این نقش ها بزرگترین منبع تضاد در خانواده است. بنابراین، درمان ساختاری به دنبال بررسی هر دلیلی برای ناراحتی در نقش‌های خانوادگی است و تلاش می‌کند همه را در نقش‌هایی که در ابتدا قرار بود ایفا کنند، ادغام کند. این روش بر اساس توزیع یکنواخت قدرت، ارتباطات و احترام کار می کند تا خانواده به عنوان یک سیستم واحد و رو به جلو حرکت کند.

خانواده درمانی سیستمی میلان مشابه روش درمان ساختاری است، زیرا خانواده را به عنوان یک سیستم واحد می بیند که مجموعه ای از سیستم‌های همزیستی در آن تعبیه شده است. اگرچه تا حدودی با درمان ساختاری متفاوت است. این روش به مراتب بیشتر بر رفتارهای طبیعی درون خانواده تمرکز می کند و به دنبال هدایت آن رفتارهای طبیعی با تمرکز بر واکنش ها و بازخوردها است. اعضای خانواده تشویق می شوند که با دقت به یکدیگر گوش دهند و به یکدیگر پاسخ دهند در حالی که اساساً به یکدیگر اجازه می دهند تا زندگی و عملکرد خود را داشته باشند.

درمان استراتژیک بسیار بیشتر بر الگوهای درون خانواده تمرکز دارد و کمتر بر نگاه متفاوت به واحد خانواده تمرکز دارد. همانطور که از نام آن پیداست، یک رویکرد استراتژیک به درمانگران و اعضای خانواده اجازه می دهد تا در رویکردهای عملی تری برای حل تعارض شرکت کنند. به هر دو دستور داده شده است که بر هر گونه الگوی رفتاری که در طول زمان ظهور یا توسعه یافته است تمرکز کرده و سعی کنند این الگوها را به طور فعال رهگیری و تغییر جهت دهند.

روایت درمانی فردی ترین روش خانواده درمانی است و بر حمایت و تشویق هر یک از اعضای خانواده تمرکز دارد. این روش با این تصور عمل می کند که افراد در بهترین حالت خود و ایمان به قدرت خود، بزرگترین و مؤثرترین پویایی در خانواده را ایجاد خواهند کرد. حل تعارض یک موضوع ساده برای بهبود عزت نفس و درک خود است.

درمان فرانسلی دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که به نظر می‌رسد: با از بین بردن موانع ارتباطی موجود و پرورش تفاهم، علی‌رغم آداب یا انتظارات مختلف، بر تعارضات بین نسل‌های مختلف کار می‌کند. این روش خاص نشان می‌دهد که بیشتر درگیری‌های خانوادگی از تفاوت‌های بین رفتارها و انتظارات نسلی ناشی می‌شوند، و تسکین این تفاوت‌ها یک موضوع ساده برای بهبود ارتباطات و تشویق نگرش‌های باز است.

از کجا بدانیم به کدام یک از انواع مشاوره خانواده نیاز داریم؟

بهتر است روند تشخیص نوع درمان را به مشاورین و متخصصین این حوزه سپرده و نقش روانشناس در مشاوره خانواده را جدی بگیرید. مشاورین خانواده‌درمانی پس از تشخیص، با استفاده از روش‌های شناخته شده، به انجام مشاوره خانواده در زمینه‌های مختلف می‌پردازند. با این حال هر کدام از روش‌های درمانی در این حوزه، در رفع برخی از مشکلات درجه تاثیر بیشتری دارند.

چهار روش مشاوره خانواده وجود دارد که اغلب توسط متخصصان استفاده می شود: خانواده درمانی حمایتی، درمان شناختی-رفتاری، ایده های روان پویشی و خانواده درمانی سیستمی.

از کجا بدانیم به کدام یک از انواع مشاوره خانواده نیاز داریم؟

خانواده درمانی حمایتی اغلب برای کمک به اعضای خانواده در بیان احساسات خود در مورد مشکلی که کل خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد استفاده می شود. این نوع خانواده درمانی محیطی امن و باز را فراهم می کند که در آن همه می توانند احساسات خود را بیان کنند. این فرصتی است برای خانواده ها تا دور هم جمع شوند و آشکارا در مورد مسائلی که آنها را آزار می دهد صحبت کنند و همچنین فرصتی برای درمانگر برای ارائه توصیه های عملی است.

تکنیک‌های درمان شناختی-رفتاری تلاش می‌کنند تا نحوه تفکر یا رفتار افراد را به منظور کاهش یا رهایی از مشکل تغییر دهند. درمانگر ممکن است تکالیف تکلیفی را به تک تک اعضای خانواده محول کند تا برنامه های رفتاری خاصی را انجام دهند.

ایده های روان پویشی مورد استفاده در خانواده درمانی بیشتر به ذهن ناخودآگاه خود فرد (که گاهی اوقات ناخودآگاه نامیده می شود) نگاه می کند. این نوع درمان تلاش می‌کند تا با کشف مشکلات اساسی، مشکل (ها) را کاهش دهد. بسیاری از درمانگرانی که از این روش استفاده می کنند، امیدوارند که با ارائه دلایل واقعی نزاع به افراد، اعضای خانواده بتوانند با موفقیت بیشتری با مشکلات خود کنار بیایند و از آن عبور کنند.

خانواده درمانی سیستمیک بر احساسات کل خانواده تأکید دارد. تلاش می‌کند مشکلات درون پویایی خانواده و همچنین ایده‌ها و نگرش‌های کل خانواده را شناسایی کند تا آنچه را که ممکن است در خانواده به‌عنوان کل می‌گذرد، آشکار کند. هنگامی که درمانگر درک کاملی از این زمینه ها داشته باشد، ممکن است سعی کند مشکل(ها)، نگرش ها، روابط را به موقعیتی سوق دهد که سودمندتر، آسیب کمتر یا به سادگی واقع بینانه تر باشد.

مشاوره خانواده گروهی از روش‌های درمانی است که در راستای حل مشکلاتی که بین اعضای خانواده پیش می‌آید عمل می‌کند. همانطور که گفته شد، زمینه‌های مشاوره خانواده به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هر کدام از انواع مشاوره خانواده به درمان بخشی از این مشکلات می‌پردازند. تشخیص اینکه کدام یک از روش‌های مشاوره به خانواده برای شما مناسب است، بر عهده روانشناس و مرکز مشاوره شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *