کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

هوش هیجانی EQ

هوش هیجانی که گاهی هوش عاطفی و یا هوش احساسی هم نامیده می­شود با ضریب هوشی IQ افراد متفاوت است.

هوش هیجانی مجموعه توانایی‌هایی است که به فرد کمک می‌کند هیجانات  خود و دیگران را در موقعیت‌های مختلف به‌درستی تشخیص داده و طبق آن شرایط، رفتار مناسب داشته باشد.

 فقط زمانی که  درک و کنترل مناسبی از احساسات خود و دیگران داشته باشیم می­توانیم بازخورد و رفتاری متناسب با آن شرایط از خود نشان دهیم.

افراد با هوش هیجانی بالا در موقعیت‌های مختلف راندمان و بازدهی بهتری از خود ارائه می­دهند.

میزان هوش هیجانی از همان دوران کودکی تا بزرگ‌سالی بر نحوه عملکرد ما تأثیر بسزایی خواهد داشت.

هوش هیجانی EQ

تأثیر هوش هیجانی در دوران کودکی و مدرسه بسیار مشهود است و به‌مرور در دوران بزرگ‌سالی اهمیت آن در محیط کار و زندگی نمود پیدا خواهد کرد.

 

هرچقدر والدین درباره احساسات کودکان خود آگاه‌تر باشند راحت‌تر می­توانند با فضای کودکانه آن‌ها ارتباط برقرار کرده و به افزایش میزان هوش هیجانی فرزندانشان کمک کنند، در این راستا نیز والدین مسیر ارتباطی خود با فرزندانشان را هموارتر خواهند ساخت بنابراین پرداختن به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

کودکان با هوش هیجانی بالاتر در موقعیت‌های خطرناک امکان محافظت بالاتری نسبت به خود دارند و به‌درستی می­دانند چه رفتاری باید از خود نشان دهند.

بالا بردن هوش هیجانی کودکان از وظایف اصلی والدین بشمار می­رود چرا که این توانایی اکتسابی نیست و باید به آن‌ها آموزش داده شود.

کودکان باید آموزش ببیند چطور به کنترل و ابراز  احساس خود بپردازند. احساس محترم بودن و مورد حمایت والدین بودن، همگی این‌ها از وظایف والدین است که به کودک بدهند و در نهایت به بالا بردن هوش هیجانی آن‌ها کمک کنند. 

برای مثال: کودکان با هوش هیجانی بالاتر در محیط مدرسه و با همسالان خود تنش و شکست‌های کمتری را تجربه خواهند کرد.

حتی اگر والدین در این رهگذر از آگاهی لازم برخوردار نباشند، به‌راحتی با کمک متخصصین روانشناسی در این حوزه می­توانند نسبت به تربیت فرزندان خود راهنمایی‌های لازم را بگیرند.