کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

مشاوره تحصیلی چه شرایطی دارد؟

مشاوره تحصیلی آنلاین، موضوع بحث ما است. امروزه درس خواندن و پیشرفت در امور تحصیلی یکی از حیاتی‌ترین اهداف بشر محسوب می‌شود. پیشرفت در مدارج تحصیلی نیاز به یک مشاور آگاه و دلسوز دارد که بتواند شرایطی را برای فرد فراهم کند تا از لحاظ درسی از همتایان خود جلو بزند. از مهم‌تری شرایط یک مشاوره تحصیلی خیلی خوب این است که مشاور به شرایط دانشجو یا دانش‌آموز خود کاملا آگاه باشد و بتواند یک برنامه درسی را برای او با توجه به شرایط و روحیاتش شخصی‌سازی کند.

 مشاوره تحصیلی چه شرایطی دارد؟

این اصلی‌ترین ویژگی یک مشاوره حرفه‌ای است. این روزها مشاوره تحصیلی به دو شکل آنلاین و حضوری انجام می‌شود که هر کدام خصوصیاتی دارند. این خصوصیات با توجه به شرایط فرد می‌تواند مزیت یا عیب تعریف شود. در ادامه شما را با تک تک آن‌ها آشنا می‌کنیم تا بتوانید در این زمینه بهترین تصمیم را بگیرید.

مزایا و معایب مشاوره تحصیلی آنلاین برای مراجعین

به هر حال هر کدام از اشکال مشاوره آنلاین ‌و حضوری مزایا و معایبی دارند که قرار است در ادامه به بررسی آن‌ها بپردازیم. مزایای مشاوره حضوری عبارت است از:

1. صرفه‌جویی کردن در هزینه‌ها

هر جلسه مشاوره حضوری احتمالا هزینه زیادی برای فرد داشته باشد که البته همین هزینه هم  به مدرک شخص مشاور و مکان ارائه مشاوره بستگی خواهد داشت. از آنجا که معمولا برای پیشبرد یک مسیر تحصیلی موفق و حرفه‌ای نیاز است حداقل یک دوره چند جلسه‌ای مشاوره انجام بگیرد، هزینه یک دوره کامل مشاوره حضوری رقم نسبتا زیادی خواهد شد.

در مقابل احتمالا هزینه مشاوره تحصیلی آنلاین بسیار پایین‌تر و شاید  نصف هزینه مشاوره تحصیلی حضوری باشد. در این حالت کاملا مشخص است که مشاوره آنلاین برای فرد بسیار مقرون به صرفه‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

2. در دسترس بودن لحظه‌ای مشاور تحصیلی آنلاین و امکان برقراری تماس‌ و ارتباط بیشتر

بسیاری از افراد خصوصا در بازه‌های تحصیلی مهم مثل آماده‌سازی برای کنکور یا آزمون‌های مهم نمی‌خواهند یک هفته برای گفتگو با مشاور خود صبر کنند تا زمان دیدار و جلسه مشاوره فرا برسد. مشاوره آنلاین این مشکل را حل کرده است. این شکل از مشاوره امکانی را برای مشاورین و مراجعین فراهم کرده است که هر روز و هر لحظه‌ای بتوانند با یکدیگر صحبت کنند. این تماس‌های مستمر برای دانش‌آموزان یا دانشجویانی که نیاز به پشتیبانی مداوم و حل مشکلات خود دارند، مهم و ضروری خواهد بود.

3. راحتی بیشتر در انجام مشاوره تحصیلی آنلاین

مشاوره آنلاین در فضای مجازی به اندازه فرستادن یک پیام از مراجع وقت می‌گیرد. در حقیقت نیازی نیست که فرد تمام برنامه یک روز خود را برای گفتگو و ملاقات با مشاور تغییر داده و وقتش را در رفت و آمد هدر بدهد. این یکی از مهم‌ترین مزایایی است که در جهان شلوغ امروزی مشاوره تحصیلی به شکل آنلاین را بر مشاوره تحصیلی حضوری برتری می‌دهد.

راحتی بیشتر در انجام مشاوره تحصیلی آنلاین

4. امکان بیان کردن مشکلات و شرایط روحی به شکل آسان‌تر

یقینا شما هم به این مشکل برخورده‌اید که حرف زدن گاهی اوقات برای بیان مشکلات و افکاری که ذهن فرد را درگیر کرده کافی نیست. مشاوره آنلاین روش‌های مختلفی دارد و این امکان را به فرد می‌دهد که با روش‌هایی مانند نوشتن، گفتگوی تصویری یا تلفنی، ارتباط هم‌زمان یا غیرهم‌زمان و حتی ارسال تصویر مشکلات خود را برای مشاورش بیان کنند و در این امر دشواری نداشته باشد.

این در حالی است که گاهی فرد در مشاوره تحصیلی حضوری دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند به‌راحتی تنها با کلام خود با مشاورش ارتباط برقرار کند.

5. امکان شروع آنی و لحظه‌ای جلسه در مشاوره تحصیلی آنلاین

اگر فرد شبکه‌های مشاوره تحصیلی آنلاین را انتخاب نماید، فقط چند ساعت بعد از ثبت نام در سامانه می‌تواند جلسه مشاوره خود را شروع کند. فرایند پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای نیز بسیار آسان‌تر از سال‌های گذشته شده است. شبکه‌های مشاوره‌ آنلاین با استفاده از هوش مصنوعی الگوریتم‌های تطبیقی را آماده کرده‌‌اند که فرد را در عرض چند ثانیه با مشاوری مرتبط می‌کند که بیشترین تناسب را با شرایط و احوالات او دارد.

البته این فرایند ارتباط گرفتن برای مشاوران آنلاینی که به مجموعه یا سازمان خاصی متصل نیستند متفاوت است و به فاکتورها و شرایط دیگری بستگی دارد. این در حالی است که پروسه یافتن یک مشاور تحصیلی حضوری بسیار سخت‌تر است و نیازمند آزمون و خطایی است که می‌تواند بخش زیادی از زمان و هزینه شما را صرف خود کند.

مزایا و معایب مشاوره تحصیلی حضوری

مشاوره تحصیلی حضوری هم مانند مشاوره آنلاین معایب و مزایایی دارد که در این بخش می‌خواهیم به شکل خلاصه به آن بپردازیم. همان‌طور که در بخش مزایا و معایب مشاوره تحصیلی به صورت آنلاین خواندید؛ انجام مشاوره حضوری ممکن است به قیمت صرف زمان زیاد برای شما تمام شود. به هر حال شما برای رسیدن به جلسات مشاوره خود نیاز است از وقت خود بزنید و مسیری را طی کنید تا به محل جلسه مشاوره خود برسید؛ بعد از آن هم مدتی منتظر بمانید تا نوبت شما شود و دوباره همان مسیر را برای بازگشت به منزل خود طی کنید. همان‌طور که مشخص است؛ این شکل از انجام مشاوره باعث هدر رفتن بخش زیادی از زمان شما می‌شود.

علاوه بر این، هزینه جلسات مشاوره حضوری قطعا بیشتر از مشاوره آنلاین است و شما احتمالا مجبور باشید حدود دو برابر هزینه یک جلسه مشاوره تحصیلی آنلاین را برای مشاوره کنکور حضوری پرداخت کنید. همچنین اگر شما از اضطراب اجتماعی رنج می‌برید و صحبت کردن به شکل حضوری شما را آزرده‌خاطر می‌کند، ممکن است جلسات مشاوره تحصیلی حضوری برایتان فایده خاصی نداشته باشد؛ زیرا در آن صورت شما نمی‌توانید مشکلات و مسائل شخصی خودتان که در روند درس خواندن و مسیر تحصیلی‌تان موثر است را به‌ شکل واضح برای مشاور خود بیان کنید. این اتفاق سبب می‌شود که برنامه درسی شما کاملا شخصی نشود و نتوانید آن‌طور که باید با آن ارتباط برقرار کنید.

اما اگر شما روحیاتی دارید که بر اساس آن ترجیح می‌دهید به شکل حضوری با مشاور خود ارتباط بگیرید؛ مشاوره تحصیلی حضوری برایتان پیشرفت بیشتری خواهد داشت و بهتر می‌توانید با برنامه درسی و مشاور خود ارتباط بگیرید.

مشاوره حضوری بهتر است یا تلفنی؟

باید بدانید که خدمات مشاوره‌ آنلاین و تلفنی به اندازه‌ همان مشاوره حضوری تاثیرگذار است. نتایج پژوهش‌های گسترده‌ و مطالعات مهمی که انجام شده نشان می‌دهد که تفاوت خاصی بین مراجعه حضوری به مشاوره برای گرفتن برنامه درسی و مشاوره آنلاین وجود ندارد و نباید برای فرد نگرانی از این جهت پیش بیاید. مشاوره‌ آنلاین و تلفنی در بسیاری از موارد همان‌طور که خواندید مزایای بیشتری دارد و دانشجویان و دانش‌آموزان در مشاوره‌ تحصیلی آنلاین احساس راحتی بیشتری می‌کنند.  

مزایا و معایب مشاوره تحصیلی حضوری

البته قرار نیست مشاوره‌ تلفنی و آنلاین جایگزین صددرصدی مشاوره‌ حضوری یشود؛ اما مشاوره‌ در حال حاضر با توجه به سبک زندگی مدرن انسان امروز، مشاوره تحصیلی آنلاین تناسب بیشتری با زندگی افراد دارد. اگر در انتخاب بهترین روش مشاوره چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین دچار شک و تردید شده‌اید، باید نقاط ضعف و قوت و مزایاو معایب هز روش را با توجه به شرایط و موقعیت خود بسنجید و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرید.

کلام آخر مشاوره تحصیلی آنلاین

با ویژگی‌های مشاوره تحصیلی آنلاین و حضوری آشنا شدید. اگر قصد گرفتن مشاوره تحصیلی را دارید، باید ابتدا شرایط خود را بسنجید و سپس در راستای آن اقدام به دریافت مشاوره نمایید. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات لازم را به شما بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *