کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

نکروفیلیا یکی از اختلالات جنسی است که بیشترین طرد شدن را در جامعه به همراه دارد، زیرا افراد کمی می‌توانند درک کنند که سوژه‌هایی وجود دارند که در حضور اجساد تحریک جنسی می‌شوند؛ اما اینکه اختلال نکروفیلیا دقیقا چیست و علائم و روش‌های درمان آن کدامند مواردی هستند که این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

نکروفیلیا چیست؟

اختلالات جنسی به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

کلمه پارافیلیا (paraphilia) ریشه در زبان یونانی دارد. پارافیلیا در واقع نوعی اختلال روانی است که با تخیلات جنسی شدید و مکرر، تکانه‌های جنسی نسبت به کودکان یا افرادی که رضایت نمی‌دهند، یا نسبت به اشیاء غیرانسانی مشخص می‌شود.

نکروفیلیا یا مرده خواهی (Necrophilia) نوعی پارافیلیا است که در آن فرد بیمار از داشتن رابطه جنسی با مرده لذت می‌برد. تعداد کمی از افراد می‌توانند تصور کنند که شخصی با یک فرد مرده رابطه جنسی داشته باشد؛ اما حقیقت این است که علیرغم عجیب بودن آن، در طول سال‌ها مواردی مانند کارل تانزلر (Carl Tanzler) وجود داشته است که به خاطر سابقه مخوف خود مشهور شده است: او جسد یکی از بیماران خود را نبش قبر کرد تا روابط جنسی با او داشته باشد.

نکروفیلیا با نام‌های دیگری همچون نکروفیلیسم، نکرولاگنیا، نکروکویتوس، نکروکلزیس و تناتوفیلی نیز شناخته می‌شود. نکروفیلیسم بیشتر در بین آقایان دیده می‌شود. بیشتر اجسادی که برای اهداف جنسی استفاده می‌شوند تازه نیستند، بلکه در حالت پوسیده یا مومیایی شده از قبر بیرون آورده شده‌اند. برخی از مرده خواهان نیز فقط استخوان‌ها را ترجیح می‌دهند. ناگفته نماند که برخی از آن‌ها می‌توانند با افراد زنده نیز رابطه جنسی طبیعی داشته باشند.

همه چیز در مورد نکروفیلیا
همه چیز در مورد نکروفیلیا

انواع نکروفیلیا چیست؟

در حالی که نکروفیلیا یک اختلال بزرگ و آزاردهنده است، اما لایه‌های مختلفی در آن وجود دارد؛ درست مانند پیازی که شروع به کندن پوستش می‌کنید تا به داخلی‌ترین لایه‌اش برسید.

بر اساس ادبیات Rosman و Resnick، چهار نوع مختلف از مرده خواهی وجود دارد:

به عنوان مثال، 68 درصد از نکروفیلیا از افرادی ناشی می‌شود که تمایل دارند با شریک زندگی خود باشند و به هیچ وجه نمی‌توانند آن‌ها را رد کنند. بدتر اینکه، 42 درصد از مرده خواهان برای به دست آوردن جسدی که با آن خواسته‌هایشان را برآورده کنند، واقعا دست به قتل زده‌اند.

1- نکروفیلی های قاتل

این نوع نکروفیلیا بیشتر از همه ما را می‌ترساند. قربانیان کشته می‌شوند تا مجرمان بتوانند خواسته‌های خشونت آمیز خود را برآورده سازند. حتی زیگموند فروید در مورد نکروفیلیا گفته: «این وحشت بس است!». تعداد نکروفیلی های قاتل بسیار کم است و شامل قاتلان زنجیره‌ای و دیوانه‌های فاسدی می‌شود که قربانی را می‌کشند و جسد را از بین برده یا اینکه از رابطه جنسی مداوم با او لذت می‌برند.

2- نکروفیلی های معمولی

برای نکروفیل های معمولی، کشش جنسی نسبت به اجساد یا آمیزش با آن‌ها بخشی از زندگی روزمره است. آن‌ها افرادی هستند که جسدها را می‌شکافند، مرده‌ها را از قبر بیرون می‌آورند و به رابطه با آن‌ها می‌پردازند.

3- نکروفیلی های خیال‌پرداز

این دسته از بیماران در مورد فعالیت جنسی با جسد خیال پردازی می‌کنند، بدون اینکه هیچ‌گونه اعمال نکروفیلیکی انجام دهند. این افراد عموما به داشتن رابطه جنسی با افراد زنده راضی نمی‌شوند؛ زیرا از رد شدن می‌ترسند.

4- شبه نکروفیل ها

شبه نکروفیل‌ها معمولا با اجساد مرده رابطه جنسی برقرار می‌کنند. در واقع این دسته از افراد به طور معمول هیچ‌گونه تمایلات مرده خواهانه ای ندارند، اما وقتی در مسیر زندگی عادی خود به نوعی به جسد مرده می‌خورند، خلق‌وخوی آن‌ها تغییر می‌کند.

علل اختلال نکروفیلیا
علل اختلال نکروفیلیا

علل اختلال نکروفیلیا چیست؟

هنگامی که شخصی (معمولا مردان) رد عشق توسط جنس متفاوت را تجربه می‌کند، به فکر داشتن رابطه جنسی با شریکی می‌افتد که قادر به طرد او نیست و این مهم‌ترین علت اختلال و رابطه نکروفیلیا است. افسوس که به سراغ افرادی می‌رود که مرده‌اند و ریتم زندگی‌شان نمی‌زند! از آنجا که پارتنرهای مرده قضاوت نمی‌کنند، مهم نیست در سکس به ارگاسم رسیده‌اند یا نه آن‌ها نمی‌توانند از لحاظ روحی به نکروفیلیاها ضربه بزنند، قابل اعتماد هستند و هیچ نگرانی بابت بچه‌دار شدنشان وجود ندارد.

از دیگر علت‌های این اختلال می‌توان به روان گسیخته بودن افراد درگیر اشاره کرد. فرد نکروفیلیا دچار توهم و هذیان بوده و به جان بخشی به اشیا می‌پردازد. علت دیگر این است که فرد از مردن یا از جسد ترس زیادی دارد و برای فائق شدن بر آن، سعی می‌کند ترسش را به یک تمایل تبدیل کند.

رابطه نکروفیلیا یا مرده خواهی چیست؟

طیف وسیعی از رابطه نکروفیلیا دیده می‌شود. برخی از آن‌ها فقط دوست دارند اندام تناسلی یا سینه‌های یک مرده را لیس بزنند. برخی دیگر دلشان می‌خواهد قسمت‌های خاصی از بدن مرده را ببلعند و نکروفیلیسم هایی هم هستند که تمام بدن مرده را می‌خورند.

طبقه‌بندی نکروفیلیا

نکروفیلیا در 10 دسته زیر طبقه‌بندی می‌شود:

میزان شیوع نکروفیلیا چقدر است؟

از آنجا که این اختلال اغلب به صورت مخفیانه است، میزان شیوع واقعی آن مشخص نیست و به دلیل اینکه قربانیان مرده هستند، نمی‌توانند این عمل را گزارش دهند. این انحراف در آقایان بیشتر از خانم‌ها دیده می‌شود.

انواع اختلال مرده خواهی (نکروفیلیا) از لحاظ جرم‌شناسی

انواع اختلال مرده خواهی از لحاظ جرم‌شناسی در یکی از دسته‌های زیر جای می‌گیرند:

رابطه نکروفیلیا
رابطه نکروفیلیا

درمان اختلال نکروفیلیا یا مرده خواهی

تکنیک‌های مختلفی را می‌توان برای درمان نکروفیلیا یا به طور کلی درمان شناختی رفتاری استفاده کرد. روان درمانی (چه فردی و چه گروهی) رکن اساسی در درمان این بیماران است و علاوه بر این، معمولا بخشی از یک درمان چندوجهی خواهد بود که می‌تواند شامل آموزش مهارت‌های اجتماعی، تجویز دارو و درمان هورمونی باشد.

تجویز داروهای ضد آندروژن مانند مدروکسی پروژسترون استات یا سیپروترون استات درمان انتخابی برای این اختلال هستند. دوره درمان طولانی مدت است، زیرا الگوهای انحرافی برانگیختگی جنسی می‌تواند مدت کوتاهی پس از بازگشت سطح تستوسترون به حالت طبیعی دوباره رخ دهد.

تجویز مهارکننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRIs) مانند فلوکستین یا فلووکسامین نیز می‌تواند مفید باشد.

در صورت مشاهده همچین رفتارهایی دراطرافیان خود می‌توانید با دریافت مشاوره جنسی، راههای درمانی مناسب را دریافت کنید.

سخن پایانی

برخی از بیماران مبتلا به نکروفیلیا با فرد متوفی زندگی می‌کنند و پس از مرگ آن‌ها تمایل دارند به هم‌زبانی با او ادامه دهند. در موارد دیگر، افراد نکروفیل ممکن است با چندین قربانی رابطه جنسی داشته باشند، مانند کنت داگلاس، یک نکروفیلیسم از شهرستان همیلتون، اوهایو، ایالات متحده که هنگام کار به عنوان کمکی در سردخانه در آن منطقه با بیش از 100 جسد زن رابطه جنسی داشت؛ اما نکروفیلیا نه تنها پیامدهای اجتماعی یا شخصی را به همراه دارد، بلکه دارای پیامدهای حقوقی نیز هست، زیرا هتک حرمت قبرها و نگهداری جسد مرده در بیشتر کشورها جرم محسوب می‌شود؛ بنابراین، بسیاری از مرده‌ خواهان در نهایت دستگیر می‌شوند و با سخت‌گیری‌های جدی قانون مواجه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *