کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

خودارضایی زمانی است که فرد دستگاه تناسلی خود را برای لذت جنسی تحریک می کند که ممکن است منجر به ارگاسم شود یا نشود. افسانه‌های زیادی در مورد عوارض خودارضایی وجود دارد، اما اکثر آن‌ها نادرست هستند. خودارضایی در بین مردان و زنان در هر سنی رایج است و نقش منبع مطمئنی در رشد جنسی سالم دارد.

تحقیقات نشان داده است که در بین نوجوانان 14 تا 17 ساله در ایالات متحده، حدود 74 درصد از مردان و 48 درصد از زنان، خودارضایی می‌کنند. در میان افراد مسن، تقریباً 63 درصد از مردان و 32 درصد از زنان بین 57 تا 64 سال خودارضایی می‌کنند.

افراد به دلایل زیادی خودارضایی می‌کنند، که شامل لذت، سرگرمی و رهایی از تنش است. برخی افراد به تنهایی خودارضایی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر با شریک جنسی‌شان خودارضایی می‌کنند.

در این مقاله از مرکز مشاوره بینش نوین به بحث درباره عوارض خودارضایی می‌پردازیم و همچنین برخی از مزایای خودارضایی را نیز در آخر معرفی می‌کنیم.

خودارضایی چیست؟

خودارضایی یک فعالیت رایج است که شامل دست زدن به اندام تناسلی یا سایر نواحی حساس بدن برای تحریک یا لذت جنسی است.

خودارضایی راهی طبیعی و ایمن برای کشف بدن، احساس لذت و رهایی از تنش‌های جنسی است. طبق یک مطالعه بر روی افراد مسن تخمین زده شده است که بین 27 تا 40 درصد از زنان و 41 تا 65 درصد از مردان، خودارضایی را می‌کنند.

علی‌رغم افسانه‌ها، در واقع هیچ عارضه جانبی مضر جسمی در خودارضایی وجود ندارد. اما گاهی اوقات، خودارضایی بیش از حد یا اجباری ممکن است مضر تلقی شود یا باعث برخی مشکلات سلامت روان منجر شود. به‌طورکلی، خودارضایی یک عمل سرگرم کننده و طبیعی است.

با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا دقیق‌تر بفهمیم خود‌ارضایی چه ضررهای دارد و با افسانه‌ها و عوارض آن آشنا شویم.

 

خودارضایی

خودارضایی در زنان و مردان

به نظر می‌رسد که خودارضایی اثرات مشابهی را در مردان و زنان ایجاد می‌کند. فعالیت جنسی باعث افزایش سطح تستوسترون، کاهش استرس و تسکین درد می‌شود.

بدن مرد و زن به تستوسترون پاسخ متفاوتی می‌دهد. مردان به طور طبیعی سطوح بالاتری از تستوسترون نسبت به زنان دارند، که منجر به ایجاد برخی ویژگی‌های معمولی مردانه مانند موهای بدن و صورت می‌شود.

این ویژگی‌ها معمولاً در زنانی که سطوح طبیعی هورمون را تولید می‌کنند، دیده نمی‌شود. تستوسترون همچنین نقش اساسی در تولید اسپرم و رشد تخمک دارد.

در حال حاضر، تحقیقات علمی رابطه مستقیمی بین خودارضایی و عملکرد بهتر در مردان یا زنان نشان نداده است.

با این حال، بر طبق یک مطالعه اخیر منبع معتبر نشان می‌دهد که فعالیت جنسی منظم ممکن است سطح رضایت از زندگی و لذت را در میان سالمندان بهبود بخشد.

خودارضایی در زنان و مردان

افسانه‌های مربوط به خودارضایی چیست؟

افسانه و روایت‌های زیادی درباره خودارضایی وجود دارد. اگرچه بسیاری از این روایت‌ها رد شده‌اند، اما دائما به از راه‌های مختلفی میان مردم پخش می‌شوند.

بیشتر ادعاها در مورد خودارضایی بر طبق علم نیستند و واقعیتی ندارند. اغلب هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد خودارضایی باعث ایجاد هر یک از اثرات نامطلوب می‌شود. خودارضایی باعث مشکلات زیر نمی‌شود:

برخی از زوج‌ها نگران هستند که اگر یکی از آن‌ها خودارضایی کند، رابطه آن‌ها رضایت بخش نیست. به همین دلیل گاهی بهتر است از مشوره جنسی حضوری برای بهبود رابطه خود استفاده کنید. اگرچه این نیز یک افسانه است. بیشتر مردان و زنان در زمانی که در یک رابطه یا ازدواج هستند به خودارضایی ادامه می‌دهند، به تنهایی یا با هم، و بسیاری آن را بخشی لذت بخش از رابطه خود می‌دانند.

یک مطالعه نشان داد که زنانی که خودارضایی می‌کنند، ازدواج‌های شادتری نسبت به زنانی که خودارضایی نمی‌کنند، داشته‌اند.

عوارض خودارضایی روزانه در مردان

خودارضایی چیست؟ همان‌طور که گفتیم، خودارضایی عملی است که برای تحریک و لذت توسط خود شخص یا پارتنر انجام می شود. اگر خودارضایی بیش از حد انجام شود، چند تاثیر منفی قابل توجه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

        I. خطر زخم در ناحیه تناسلی:

مردانی که اغلب خودارضایی می‌کنند ممکن است دچار ورم یا oedema شوند، وضعیتی که باعث تورم آلت تناسلی در نتیجه تحریک مداوم می شود.

بر اساس تحقیقات، تورم یا oedema بیماری‌ای است که در آن بخشی از بدن در نتیجه جمع شدن مایعات در بافت بدن، متورم می‌شود. معمولاً زمانی رخ می‌دهد که اجزای خاص بدن تحت فشار شدید قرار می‌گیرند.

      II. تعداد کم اسپرم:

اگر خودارضایی به صورت پراکنده در طول ماه انجام شود، می‌تواند اثرات مثبت نیز داشته باشد. اما یکی از عوارض خودارضایی چیست؟  کاهش تعداد اسپرم زمانی که مردان هرروز این کار را انجام دهند و دچار اعتیاد به این کار شوند.

    III. سندرم دات

یکی از شایع‌ترین اختلالات جنسی که مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سندرم دات است. در سندرم دات مردان در حالی که مایع منی خارج می شود ادرار می‌کنند.

بر اساس تحقیقاتی که توسط مجله بین‌المللی تحقیقات پزشکی و مطالعه علوم بهداشتی منتشر شد، سندرم دات ممکن است یکی از عوارض جانبی بالقوه خودارضایی باشد.

در سال‌های دیگر زندگی افراد، این سندرم می‌تواند عامل اصلی در انزال زودرس و اختلال نعوظ مردان باشد.

عوارض خودارضایی روزانه در مردان

    IV. احتمال بروز مشکل انزال شبانه:

اگر مردان هنگام خواب انزال داشته باشند یا خواب‌های تحریک‌کننده ببینند ممکن است دچار مشکلات شبانه شوند. بر اساس مطالعه، “مردانی که فعالیت جنسی بیش از حد انجام می‌دهند یا برای مدت طولانی خودارضایی می‌کنند نیز ممکن است این مشکلات را تجربه کنند.”

      V. جوش و قرمزی:

وقتی کلیماکس با زور بیش از حد باشد یا اعضای تناسلی به شدت فشرده شوند، قرمزی و جوش‌هایی ایجاد می‌شوند که ممکن است به مراجعه پزشکی نیاز داشته باشد.

این زخم‌ها در اثر خشکی پوست، عفونت‌های پوستی ناشی از دست‌های کثیف یا استفاده از روان‌کننده‌های بی‌کیفیت ایجاد می‌شوند که می‌توانند اثرات نامطلوب خودارضایی و عوارض جانبی روزمره را نیز بر روی پوست باشند.

    VI. فاصله گذاری اجتماعی:

یک مطالعه روانشناسی نشان می دهد که اعتیاد به خودارضایی ممکن است یکی از عواملی باشد که باعث می شود مردان از جلسات و رویدادهای اجتماعی اجتناب کنند.

معتادی که رنج می برد ترجیح می دهد بیشتر در خانه بماند تا خانه را ترک کند. او ترجیح می دهد بیشتر اوقات در اتاق تنها بماند .علاوه بر این، آن‌ها بهانه‌هایی برای اجتناب از هرگونه تجمع عمومی پیدا می‌کنند.

  VII. عزت نفس پایین:

مردانی که بیشتر از آنچه توصیه می شود خودارضایی می کنند، اضطراب و ناامیدی خود را به روش‌های منحصر به فرد خود کنترل می‌کنند.

این افراد فاقد اعتماد به نفس و از اضطراب اجتماعی دائمی رنج می‌برند. خودارضایی به‌طور موقت آن‌ها را آرام می‌کند، اما باعث می‌شود احساس بدی نسبت به خودشان داشته باشند.

VIII. ذهن غیرمتمرکز:

مردانی که بیش از یک بار در روز خود را خودارضایی می‌کنند، به طور معمول با اعتیاد به خودارضایی روبه‌رو بوده و به دنبال بهانه‌هایی هستند تا از حضور در کار یا محیط اجتناب کنند.

این افراد برای تمرکز کردن دشواری دارند و در نهایت در تحصیلات یا زندگی حرفه‌ای به مشکل برمی‌خورند.

راه‌های غلبه بر اعتیاد به خودارضایی چیست؟

خودارضایی تا زمانی برای شما خوب است که از آن سوءاستفاده نکنید یا به آن معتاد نشوید. خودارضایی یک اعتیاد رایج است و بسیاری از مردم دچار آن هستند و همواره احساس می‌کنند که می‌خواهند ترک کنند.

بر اساس گزارش و تحقیقات منتشر شده، اعتیاد به خودارضایی می‌تواند باعث ایجاد احساس گناه در افراد شود و شروع به ایجاد اثرات روانی کند. این 5 استراتژی عملی می‌تواند به غلبه بر اعتیاد به خودارضایی کمک کند:

اگر علائمی مانند درد، بوی نامطبوع یا ادرار خونی یا مایع منی را تجربه کردید، به مشاوره جنسی زناشویی حضوری مراجعه کنید. اگر با پارتنر و شریک جنسی و عاطفی خود به دلیل خودارضایی مکرر دچار مشکل شدید، بهتر است به مشاوره برای طلاق مراجعه کنید.

راه‌های غلبه بر اعتیاد به خودارضایی

مردان چند بار در روز خودارضایی می‌کنند؟

بهترین و جدیدترین مطالعه‌ای که به این سوال پرداخته است، از یک نمونه تصادفی از بیش از 2500 مرد آمریکایی در مورد تمام جنبه‌های رفتار جنسی آن‌ها پرسیده شد. این جدول داده‌های فراوانی خودارضایی را بر اساس سن ارائه می‌دهد.

همان‌طور که می‌بینید، در سنین و تعداد مختلف پراکندگی بسیار یکنواختی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: نشانه های رضایت جنسی در همسر چیست؟

عوارض خودارضایی در زنان

در بالا به سوال خودارضایی چیست پاسخ دادیم و در ادامه به بررسی عوارض خودارضایی در مردان پرداختیم. در این بخش به بررسی عوارض خودارضایی در زنان می‌پردازیم.

به طور کلی، برای زنان خودارضایی چه ضررهایی دارد؟ عوارض خودارضایی در زنان ناشی از خودارضایی بیش از حد است.

عوارض خودارضایی در زنان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

● کاهش میل جنسی

هنگامی که این کار بیشتر انجام شود، برانگیختگی جنسی از بین می‌رود و حساسیت اندام‌های جنسی به مرور زمان کاهش می‌یابد.

این را می‌توان با تغییر تکنیک برای مدتی درمان کرد. خودارضایی زنان با استفاده از ویبراتور به بهبود عملکرد جنسی کمک می‌کند.

●  احساس گناه

این یکی از عوارض جانبی رایج خودارضایی زنان است. افراد با اعتقادات مذهبی به دلیل خودارضایی احساس گناه و پشیمانی می‌کنند. آن‌ها معتقدند که این یک عمل معنوی یا فرهنگی نیست و ممکن است احساس شرمندگی را تجربه کنند. اما خودارضایی اشتباه یا فناناپذیر نیست. رضایت از خود حق اولیۀ همه است.

اگر شما نیز همین احساس را دارید، این موضوع را با یک دوست، مشاوره جنسی حضوری یا درمانگر در میان بگذارید که ممکن است به شما کمک کند احساس گناه یا شرم در مورد خودارضایی زنانه را از بین ببرید.

● کمر درد

انقباض عضله لگن در برخی از زنان دیده می‌شود. افرادی که در خودارضایی زیاده روی می‌کنند دچار یکی از عوارض خودارضایی که کمر درد است می‌شوند. اگر نتوانید خودارضایی را کنترل کنید، دچار درد و گرفتگی عضله دائمی خواهید بود.

● اختلال در زندگی روزمره

اگر بیش از حد معمول خودارضایی کنید، به اعتیاد دچار شده‌اید. این اعتیاد باعث می‌شود کار، تحصیل و قرارهای مهم اجتماعی خود را از دست بدهید. کارکرد روزانه‌تان مختل شود و بر روابط‌تان تأثیر منفی بگذارد.

اگر احساس می‌کنید که تمایل به خودارضایی از کنترل شما خارج شده است، از یک روانپزشک یا یک متخصص جنسی کمک بگیرید.

عوارض خودارضایی در زنان

افسانه‌ها و باورهای غلط در مورد زنان و خودارضایی چیست؟

باورهای غلط زیادی در مورد خودارضایی در زنان وجود دارد. بیایید نگاهی به برخی از عوارض جانبی خودارضایی که به غلط برای زنان وجود دارد بیندازیم.

1. خودارضایی می‌تواند باعث ناباروری شود.

خیر، هیچ رابطه ثابت شده‌ای بین خودارضایی منظم و ناباروری وجود ندارد.

2. افراد در روابط خودارضایی نمی‌کنند.

نه، مهم نیست که افراد در رابطه باشند یا مجرد، خودارضایی می‌کنند. خودارضایی اغلب بخشی از فعالیت‌های جنسی بین مرد و زن است.

3. زنان در خودارضایی می‌توانند باردار شوند.

خیر، در صورت خودارضایی نمی‌توانید باردار شوید. برای باردار شدن، اسپرم باید از طریق واژن وارد بدن شما شود و تخمک را بارور کند. پس تا اسپرم و تخمک نباشد حاملگی نیست!

4. خودارضایی باعث مشکلات متعدد سلامتی می‌شود.

نه، برعکس، خودارضایی فواید متعددی برای سلامتی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که خودارضایی مواد شیمیایی مانند دوپامین، سروتونین، اکسی‌توسین و سایر هورمون‌های شادی را در مغز شما آزاد می‌کند. این‌ها به شما کمک می‌کند استرس را کاهش دهید، بهتر بخوابید، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و همچنین به شما کمک می‌کند متمرکز بمانید.

5. خودارضایی می‌تواند باعث PCOS یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در زنان شود.

نه، خودارضایی نمی‌تواند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در زنان را ایجاد کند، اما ممکن است با خودارضایی برعکس شود. فرض کنید یک زن بیماری تخمدان پلی‌کیستیک داشته باشد و به همین دلیل پریود‌های بی‌نظم داشته باشد. در این صورت، می‌تواند به شدت علاقه زن به فعالیت‌های جنسی را تحت تأثیر قرار داده و افزایش لذت از خود و رابطه جنسی را به همراه داشته باشد.

افسانه‌ها و باورهای غلط در مورد زنان و خودارضایی

فواید خودارضایی چیست؟

خودارضایی فواید زیادی برای سلامت جسمی و روانی دارد.

مطالعات اندکی به طور خاص بر روی فواید خودارضایی تمرکز دارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که تحریک جنسی، از جمله تحریک از طریق خودارضایی، می‌تواند باعث:

خودارضایی همچنین به عنوان یک استراتژی برای بهبود سلامت جنسی از طریق ارتقای صمیمیت، کشف لذت از خود، تمایلات و نیازها، کاهش حاملگی‌های ناخواسته و جلوگیری از عفونت‌های مقاربتی (STIs) و انتقال HIV شناخته شده است.

افرادی که ترجیح می‌دهند از رابطه جنسی خودداری کنند یا در حال حاضر شریک جنسی ندارند ممکن است خودارضایی کنند. خودارضایی همچنین فوایدی برای سلامت جنسی به ویژه برای زنان مسن دارد، مانند خشکی کمتر واژن و کاهش درد هنگام رابطه جنسی.

بیشتر بخوانید: باورهای مخرب در رابطه جنسی و رابطه زناشویی

 

فواید خودارضایی

جمع‌بندی

خود ارضایی، یک فعالیت جنسی است که بیشتر در جوانان انجام می‌شود اما بعضی از افراد بزرگسال نیز این فعالیت را انجام می‌دهند. این فعالیت به طور کلی در مردان و زنان تأثیرات مشابهی دارد، اما در بعضی جنبه‌ها تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

خود ارضایی برای هر دو جنسیت دارای فواید و عوارضی است. از جمله فواید آن می‌توان به راحت‌تر شدن برخی مشکلات جنسی، کاهش تنش و استرس، بهبود خواب و افزایش احساس رضایت جنسی اشاره کرد.

اما ممکن است برخی عوارض ناخوشایند نیز در بعضی افراد به وجود بیاید. این عوارض شامل آسیب به بافت پوست و بافت اطراف آلت تناسلی ناشی از تحریک شدید، ایجاد خارش و التهاب در ناحیه تناسلی ناشی از استفاده از لوسیون‌های بدن، مشکلات ناتوانی جنسی به دلیل استفاده غیرطبیعی یا بیش از حد از ابزار جنسی، و کاهش اعتماد به نفس و افزایش اضطراب در بعضی افراد به دلیل پنهان کردن فعالیت خود ارضایی یا اطلاعات غلط درباره آن است. در صورت بروز مشکلات جنسی، استرس و اضطراب مرتبط با آن، کمبود اعتماد به نفس یا مشکلات دیگر، بهتر است به مشاوره جنسی حضوری مراجعه کنید. و همچنین اگر در ازدواج خود دچار مشکل شده‌اید از مشاوره برای طلاق در جهت بهبود رابطه جنسی خود کمک بگیرید.

 

 

سوالات متداول

● عوارض خودارضایی چیست؟

کاهش سطح اعتماد به نفس، احساس گناه، نداشتن تمرکز، اختلال در زندگی روزمره و مشکلات متعدد دیگر از جمله عوارض خودارضایی است.

● آیا دلایل خوبی برای پرهیز از خودارضایی وجود دارد؟

اگرچه خودارضایی می‌تواند یک فعالیت سالم، لذت بخش و طبیعی باشد، اما برخی از افراد ممکن است زمانی که اجباری می‌شود یا شروع به تداخل با سایر فعالیت‌ها یا روابط می‌کند، از خودارضایی خودداری کنند. علاوه بر این، برخی ممکن است به دلایل شخصی یا مذهبی تصمیم بگیرند که از خودارضایی خودداری کنند.

● سطح سالم خودارضایی چیست؟

طبق گفته انجمن بین‌المللی پزشکی جنسی، هیچ سطح “عادی” برای خودارضایی وجود ندارد. در حالی که برخی از افراد ممکن است روزانه، هفتگی یا ماهانه خودارضایی کنند، برخی دیگر ممکن است اصلاً خودارضایی نکنند.

تا زمانی که بر روابط شما تأثیر منفی نگذارد یا در فعالیت‌های دیگر مانند مدرسه یا محل کار تداخل نداشته باشد، خودارضایی به دفعات یا به ندرت بی‌خطر و سالم است.

● آیا خودارضایی باعث کاهش وزن می‌شود؟

خودارضایی فرم بدن شما را تغییر نمی‌دهد یا شما را لاغرتر نمی‌کند. خودارضایی در واقع هیچ آسیب روحی یا جسمی جدی ایجاد نمی‌کند.

● آیا خودارضایی می‌تواند منجر به درد شود؟

لگن، شکم و پشت در طول بسیاری از انواع ارگاسم دچار گرفتگی می‌شوند و احساس ناراحتی کنند. ماهیچه‌های کف لگن در طول ارگاسم به سرعت منقبض می‌شوند و ممکن است دچار گرفتگی شوند. درد در ناحیه لگن و پایین شکم می‌تواند ناشی از این باشد. این درد حتی ممکن است به قسمت پایین کمر شما نیز سرایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *