کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

اگر اخیراً متوجه شده اید که فرزند شما به اختلال طیف اوتیسم مبتلا است یا ممکن است داشته باشد. احتمالاً در مورد آنچه در آینده رخ می دهد نگران هستید. هیچ والدینی هرگز آماده شنیدن این موضوع نیست. ممکن است به شما گفته شود که ASD یک بیماری لاعلاج و مادام العمر است. این موضوع شما را نگران می کند که هر کاری برای او کنید، تفاوتی ایجاد نمی کند.

 درباره تربیت و مراقبت از کودک اوتیسم بدانید

درمان‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به کودک اوتیسمی کمک کند تا مهارت‌های جدیدی کسب کرده و بر طیف گسترده‌ای از چالش‌های رشدی غلبه کند. از خدمات رایگان دولتی گرفته تا رفتار درمانی در خانه و برنامه‌های مبتنی بر مدرسه، کمک‌هایی برای رفع نیازهای ویژه فرزند شما و کمک به یادگیری، رشد و شکوفایی او در زندگی در دسترس است.

اوتیسم چیست؟

اوتیسم یک اختلال رشدی است که معمولاً در 3 سال اول زندگی شروع می شود و در طول زندگی ادامه می یابد که می تواند به صورت ناتوانی فرد در برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی مناسب با محیط اطراف خود بیان شود. امروزه تشخیص زودهنگام با آزمایشات ساده قابل تشخیص است. تشخیص زودهنگام و برنامه توانبخشی مناسب برای تربیت و مراقبت از کودک اوتیسم، نقش اساسی در بازگرداندن او به زندگی عادی دارد.

علت دقیق اوتیسم مشخص نیست. تصور می شود که ژنتیکی باشد. اوتیسم در پسران بیشتر از دختران است. 70 درصد از افراد مبتلا به اوتیسم دارای عقب ماندگی ذهنی هستند. تیزهوشی در 10 درصد آنها دیده می شود. اختلال کمبود توجه و بیش فعالی، اختلالات خلقی و صرع در اوتیسم قابل مشاهده است.

اوتیسم درمان دارد؟

تشخیص زودهنگام در درمان اوتیسم از اهمیت بالایی دارد. هدف درمان بهبود توانایی های اجتماعی و فردی فرد مبتلا به اوتیسم است. برای این منظور از آموزش های رفتاری و درمان های ویژه استفاده می شود. همچنین مهم است که درمان مورد استفاده برای خانواده نیز مناسب باشد. گفتار درمانی، درمان هایی با هدف افزایش توانایی های حرکتی، درمان هایی با هدف کسب مهارت های ارتباطی اجتماعی از جمله درمان های مورد استفاده برای تربیت و مراقبت از کودک اوتیسم هستند.

اوتیسم درمان دارد؟

داروهای مربوط به اوتیسم را می توان در شرایطی مانند: افسردگی، کمبود توجه، بیش فعالی و اختلال وسواس فکری جبری استفاده کرد. آموزش والدین در کنار کمک مشاور کودک نیز در درمان اوتیسم بسیار مهم است. سازمان‌های غیردولتی قانونی وجود دارند که از خانواده‌های مبتلا به اوتیسم حمایت می‌کنند.

اوتیسم در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

کودک اوتیسم چگونه است؟ دارای چه ویژگی هایی است؟ چگونه می توان کودک اوتیسم را تشخیص داد؟ برای اینکه کودک اوتیسم تشخیص داده شود، نکاتی وجود دارد که در اینجا به طو خلاصه بررسی می کنیم. باید حداقل 6 مورد از علائم ذکر شده در کودک وجود داشته باشد:

اوتیسم در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

علاوه بر این، کودک اوتیسم بسیاری از علائم ذکر شده در زیر را نیز نشان می دهد:

مشاوره اختلال اوتیسم در کودکان

کودک اوتیسمی، کودکی است با نیازهای ویژه که کمترین بهره را از تلاش‌های آموزش ویژه، نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان، می‌برد. معلمانی که با کودک اوتیسمی و یا با کودک اوتیسم خفیف کار خواهند کرد، باید دانش و مهارت های آموزشی عمومی و ویژه (مانند فردی سازی، مدیریت کلاس، تدریس مؤثر و غیره) را داشته باشند.

مشاوره اختلال اوتیسم در کودکان

صلاحیت های ویژه ی معلمان آموزش دیده ای که متخصص اوتیسم کودکان هستند، به شرح زیر است:

مطالعات آموزشی برای دانش‌آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، به‌ویژه برای گروهی غیر از مبتلایان به سندرم آسپرگر، ممکن است نیاز به کار در اشکال و محتوای مختلف داشته باشد. به عنوان مثال، بسیاری از کودکان زمانی که از سنین پایین آموزش های رفتاری انفرادی، فشرده و بدون وقفه را دریافت می کنند، سریع ترین پیشرفت را دارند. یا ممکن است آموزش رفتاری انفرادی بسیار فشرده در داخل گروه مورد نیاز باشد. همه این ویژگی ها مستلزم داشتن تجهیزات بسیار ویژه معلمانی است که با دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم کار خواهند کرد.

کودکان مبتلا به اوتیسم که علایق، نیازها، انتظارات و پیشرفت های متفاوتی دارند، زندگی را به گونه ای متفاوت درک می کنند و زندگی می کنند. به همین دلیل در زندگی عادی با مشکلاتی روبرو می شود. به همین دلیل حساسیت والدین در این مرحله و سامان دادن به زندگی کودک بسیار مهم است. باید برنامه هایی تهیه شود که شامل وظایفی باشد که می توان به کودک داد و کودک باید آنها را انجام دهد.

شما می توانید در مورد مسائلی مانند اوتیسم، آموزش کودک مبتلا به اوتیسم، نحوه تربیت و مراقبت از کودک اوتیسم با ما تماس بگیرید. مرکز مشاوره بینش نوین {انواع خدمات مشاوره حضوری و آنلاین} در کنار شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *