کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

در دنیای عجیب و غریب امروزه شاید واژه ترنس به گوش شما هم خورده باشد و بخواهید بدانید ترنس چیست؟ بنابراین آگاهی و پذیرش تنوع، ازجمله تنوع جنسیتی، امری ضروری است. تخمین زده می‌شود که بین 0.3 تا 0.6 درصد از جمعیت جهان، ترنس باشند. این به معنای 21 تا 42 میلیون نفر در سراسر جهان است. از این رو در این مقاله به این افراد و ویژگی‌هایی که دارند پرداخته می‌شود.

 

ترنس چيست؟

ترنس یا تراجنسیتی به فردی گفته می‌شود که هویت جنسیتی او با جنسیتی که در بدو تولد به او اختصاص داده شده است، مطابقت ندارد. به عبارت دیگر، ترنس‌ها کسانی هستند که هویت جنسی درونی آن‌ها با جنسیت هنگام تولد فرد متفاوت است. این حس با جنسیت انتسابی در بدو تولد که براساس ظاهر اندام تناسلی تعیین می‌شود، متفاوت است.

 

خصوصیات افراد ترنس

اکنون که متوجه شدید ترنس چیست با برخی از خصوصیات رایج این افراد نیز آشنا شوید. این خصوصیات عبارت‌اند از:

توجه به این نکته مهم است که بدانید اکثر افراد ترنس همه این خصوصیات را تجربه نمی‌کنند. هنچنین تجربه هر فرد ترنس منحصربه‌فرد است.

 

خصوصیات افراد ترنس

 

افراد دو جنسیتی چه ویژگی هایی دارند؟

در این قسمت از مقاله ترنس چیست می‌خواهیم به خصوصیات افراد دوجنسیتی بپردازیم. این افراد با ویژگی‌های جنسی متولد می‌شوند که با هنجارهای دودویی “زن” یا “مرد” مطابقت ندارد. این تنوع می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مهم است که به یاد داشته باشید که افراد دوجنسیتی یک گروه همگن نیستند. هر فرد دوجنسیتی تجربیات و هویت منحصر‌به‌فرد خود را دارد.

همچنین آمار دقیقی از تعداد افراد دو جنسیتی در جهان وجود ندارد، اما تخمین زده می‌شود که بین 0.05 تا 0.2 درصد از جمعیت جهان دو جنسیتی باشند. این به معنای 3.5 تا 14 میلیون نفر در سراسر جهان است.

 

ترنس با افراد همجنسگرا چه تفاوتی دارد؟

همجنسگراها کسانی هستند که به افراد هم‌جنس خود تمایل عاطفی و جنسی دارند. گرایش جنسی همجنسگرایی ربطی به هویت جنسیتی ندارد و همجنسگرایان می‌توانند ترنس یا سیس‌جنس باشند.

تفاوت ترنس‌جنس‌ها و همجنسگراها در این است که ترنس‌جنس‌ها هویت جنسیتی متفاوتی با جنسیتی که در بدو تولد به آنها اختصاص داده شده است، دارند، درحالی که همجنسگراها به افراد هم‌جنس خود تمایل عاطفی و جنسی دارند.

به‌عنوان مثال: یک زن ترنس کسی است که در بدو تولد به‌عنوان مرد شناخته شده است، اما هویت جنسیتی او زن است. همچنین یک مرد همجنسگرا کسی است که به مردان دیگر تمایل عاطفی و جنسی دارد.

در جدول زیر خلاصه‌ای از تفاوت‌های کلیدی بین افراد ترنس و دو جنسیتی را مشاهده می‌کنید:

ویژگی افراد ترنس افراد دو جنسیتی
هویت جنسیتی با جنسیت انتسابی در بدو تولد متفاوت است لزوماً با جنسیت انتسابی در بدو تولد متفاوت نیست
ویژگی‌های جنسی معمولاً با هویت جنسیتی خود مطابقت دارد ممکن است با هویت جنسیتی خود مطابقت داشته باشد یا نداشته باشد
تجربه بدنی ممکن است با بدن خود احساس ناراحتی یا عدم تطابق داشته باشند ممکن است با بدن خود احساس ناراحتی یا عدم تطابق داشته باشند یا نداشته باشند
گذار ممکن است به دنبال گذار اجتماعی، پزشکی یا قانونی باشند ممکن است به دنبال گذار باشند یا نباشند

توجه: این جدول فقط یک خلاصه کلی است و تنوع موجود در تجربیات افراد ترنس و دو جنسیتی را به‌طور کامل نشان نمی‌دهد.

 

شرایط تغییر جنسیت افراد ترنس

اکنون که با مفهوم ترنس چیست آشنا شدید، شاید بخواهید بدانید شرایط تغییر جنسیت چگونه است. در ابتدا و قبل از هر اقدامی برای تغییر جنسیت مشاوره روانشناسی ضروری است. در این جلسات مشاور به فرد ترنس کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری تصمیم به تغییر جنسیت بگیرد و برای چالش‌های پیش رو آماده شود.

اما به‌طور کلی شرایط تغییر جنسیت افراد ترنس در هر کشوری متفاوت است. به‌طور کلی، مراحل زیر برای تغییر جنسیت در ایران لازم است:

تشخیص هویت جنسیتی

مجوز تغییر جنسیت

بعد از اینکه مراحل تشخیص هویت جنسی را پشت سر گذاشتید، باید مجوزهایی را دریافت کنید که شامل موارد زیر است:

 

شرایط تغییر جنسیت افراد ترنس

 

تغییر مدارک هویتی

در این مرحله فرد نیاز دارد تا مدارک هویتی خود را تغییر دهد، برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

جراحی تطبیق جنسیت

بعد از اینکه همه مراحل بالا به درستی و صحت قانونی انجام شد، اکنون می‌توانید برای عمل جراحی اقدام کنید.

 

درمان اختلال جنسی ترنس

اختلال هویت جنسی، حالتی است که در آن فرد هویت جنسیتی خود را مغایر با جنسیتی که در بدو تولد به او اختصاص داده شده است، می‌داند. این افراد تمایل دارند با جنسیتی که با آن احساس همسانی می‌کنند، زندگی کنند.

اگر فردی با این اختلال نتواند کنار بیاید، بهتر است به مرکز مشاوره مراجعه کند. مشاوره می‌تواند به افراد در شناخت بهتر خود و هویتشان کمک کند. این موضوع برای افراد ترنس که با هویت جنسیتی خود در چالش هستند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

تجربه یکی از افراد ترنس در جامعه

من از کودکی همیشه احساس می‌کردم که با بقیه دختران فرق دارم. از بازی با عروسک‌ها و لباس‌های دخترانه لذت نمی‌بردم و ترجیح می‌دادم با پسران فوتبال بازی کنم. با بزرگ‌تر شدن، این احساس تفاوت بیشتر شد. به پسران و فعالیت‌های پسرانه علاقه‌مند بودم و احساس می‌کردم که در بدن اشتباهی به دنیا آمده‌ام، اما با مفهوم ترنس چیست آشنایی نداشتم.

از صحبت کردن در مورد این احساسات با دیگران می‌ترسیدم، زیرا می‌دانستم که ممکن است مورد تمسخر قرار بگیرم. تنها کسی که می‌توانستم با او صحبت کنم، مادربزرگم بود. او زنی مهربان و فهمیده بود. به حرف‌هایم گوش می‌داد و من را درک می‌کرد. او به من گفت که هیچ اشکالی ندارد که با بقیه دختران فرق داشته باشم و مهم‌ترین چیز این است که خودم را دوست داشته باشم.

با گذشت زمان، شجاعت بیشتری پیدا کردم و تصمیم گرفتم که هویت واقعی خود را به دیگران نشان دهم. موهای خود را کوتاه کردم و لباس‌های پسرانه پوشیدم. همچنین نام خود را به امیر تغییر دادم.

در ابتدا با واکنش‌های منفی برخی از افراد مواجه شدم. اما اکنون که می‌دانستم من جز افراد ترنس هستم، با شجاعت و صبر خود توانستم آن‌ها را از وجود این اختلال آگاه کنم. همچنین مردم به تدریج متوجه شدند که من با وجود تفاوت‌هایی که با آن‌ها داشتم، انسانی باهوش بودم.

 

درمان اختلال جنسی ترنس

 

سخن پایانی

در این مقاله با مفهوم ترنس چیست آشنا شدید، هویت ترنس یک امر واقعی و ذاتی است. این افراد صرف نظر از جنسیت انتسابی‌شان در بدو تولد، هویت جنسیتی متفاوتی دارند که باید به رسمیت شناخته و مورد احترام قرار گیرد.

 

 

 

سوالات متداول

تفاوت بین ترنس و دو جنسیتی چیست؟

ترنس‌ها هویت جنسیتی دارند که با جنسیت تولدشان مطابقت ندارد، در حالی که افراد دو جنسیتی هویت جنسیتی هر دو جنس را دارند.

دو جنسیتی چیست؟

دو جنسیتی به فردی گفته می‌شود که هویت جنسیتی او هم زن و هم مرد است. افراد دو جنسیتی ممکن است ویژگی‌های فیزیکی هر دو جنس را داشته باشند یا فقط ویژگی‌های یکی از جنس‌ها را داشته باشند.

چرا باید افراد دو جنسیتی به مرکز مشاوره مراجعه کنند؟

کشف هویت جنسیتی، مشکلات سلامت روان، مشکلات مربوط به گذار، مشکلات خانوادگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *