کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

چهار مهارت از هوش هیجانی که در کسب و کار آنلاین به آن نیاز داریم

هوش هیجانی

هوش هیجانی- یکی از پیامدهای قابل توجه حین همه گیر شدن بیماری کووید ۱۹ و رواج دور کاری، افزایش انبوه متقاضیان خواهان این مشاغل، با مهارت‌های هوش هیجانی بالا است.

 اعتماد به تماس‌های تصویری و انجام معاملات کاری از طریق نرم‌افزارهای دیجیتالی متنوع به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است.

در نتیجه، شخصی که تصمیم گیرنده نهایی در استخدام افراد در یک بخش است با در نظر گرفتن هوش هیجانی فرد که منطبق با شرایط رایج است بهترین و تواناترین فرد را بدون دخالت سلائق شخصی و احساسات بر می‌گزیند.

 با کمی تعمق بیشتر بر این موضوع، می‌توانید از طریق تسلط بر این مهارت‌ها در طول روند مصاحبه کمک بگیرید، و شانس رسیدن به شغل رویایی خود را افزایش دهید.

 اگرچه دور کاری و کار کردن در خانه مزایای زیادی دارد، تفاوت‌های ظریفی هم دارد. از جمله، فهمیدن زبان بدن همکارتان یا متوجه سایر خواسته‌های کاری آن‌ها که قابل مشاهده نیستند نمی‌شوید. به دنبال یک مشتری باهوش، با موفقیت در زندگی حرفه‌ای و زندگی فردی باشید.

در اینجا چهار مهارت از هوش هیجانی کاربردی در کار از راه دور آورده شده است که امروزه برای افراد جویندگان کار بسیار مهم است. توضیحاتی در مورد اینکه چرا ارزشمند هستند؛ و اینکه چگونه می‌توانید در یک مصاحبه شغلی آن‌ها را به مورد تاکید قرار دهید در زیر آورده شده است.

اعتماد کنید. اعتماد در محل کار همچون اکسیژن است.

بدون آن شما هیچ چیز ندارید، مخصوصاً الآن. کار در خانه به این معنی است که شما نه تنها باید در دسترس بودن، بلکه در صورت عدم حضور فیزیکی نیز باید اعتماد مدیران و همکاران را جلب نمایید.

 این ممکن است هنگام خارج شدن از منزل برایتان چالش برانگیز باشد، همچنین احتیاج دارید مرزبندی‌هایی در زندگی شخصی خود ایجاد کنید زمانی که نیاز است چندین کار را با هم در منزل انجام دهید.

 (البته بسیاری از مهارت‌های این افراد مانند اعتماد، به شکل متقابل صورت می‌گیرد – و برای به نتیجه رسیدن شما باید از ابتدای کار رفتار درستی داشته باشید تا موفق به کسب اعتماد متقابل شوید. )

الف. مسئولین استخدام در یک شرکت، می‌خواهند درباره راه‌هایی که موجب پیشرفت شما در شغلتان شده و همین طور در مورد روش‌هایی که در بین مدیران، همکاران  و  هم تیمی های خود اعتماد کسب کرده‌اید، یاد بگیرند.

آن‌ها می‌خواهند به این اطمینان برسند که شما همواره شخصی قابل اعتماد هستید و از طرفی سایر همکاران هم اعتماد و اطمینان کافی به شما خواهند داشت.

 آیا می‌توانید نمونه‌هایی از این مورد را در بین مشتریان، استخدام کنندگان، مشاورین  یا حتی سازمان‌های داوطلبانه ارائه دهید؟

آیا مدیران یا مشتریان بندرت وظایف بیشتری را به شما محول خواهند کرد؟

 آیا با تیم های متقابل فعالیت‌های گروهی موفقیت آمیزی انجام خواهید داد؟

ب. علاوه بر اینکه برای پاسخ به موارد بالا آماده هستید، همچنین می‌توانید طی مصاحبه با انجام چند حرکت غیر کلامی از قبیل ارتباط چشمی با نفوذ قوی و زبان بدن مثبت، موفق به جلب اعتماد بیشتری شوید.

( طرز نشستن شما صمیمی باشد، و ژستی دست به سینه نگیرید چرا که از صمیمت و اعتماد شما کاسته خواهد شد.)

 با دقت و توجه گوش دهید و اجازه ندهید کوچک‌ترین موضوعی باعث حواس‌پرتی شما گردد.  

خودآگاهی. خودآگاهی به این معنی است که شما دقیقاً میدانید چه رفتاری از طرف دیگران باعث عصبانیت شما می‌شود و از طرفی هم می‌دانید چطور احساسات شدید و هیجانی خود را کنترل و به تعادل برسانید.

در روش اشتغال به شیوه دور کاری، اقدام به هر کاری در لحظه می‌تواند شما را آزار دهد.

شما این امکان را ندارید که بتوانید با دست دادن و عیش و نوشی دوستانه کدورت پیش آمده از یک بحث و جدل خشن را مرتفع سازید.

جلسه کارمندان به طور تصویری را می‌توان ضبط کرد و داد و فریاد زدن آن‌ها هم قابل ضبط شدن است.

الف. مسئولین استخدام در یک شرکت می‌خواهند بدانند که در گذشته چطور قادر به مدیریت شرایط سخت و یا توانایی کنار آمدن با یک مدیر چالش برانگیز را داشته‌اید.

اصل موضوع بخش منابع انسانی (منابع انسانی: گروهی که مسئولیت مدیریت کل رابطه بین یک کارمند و سازمانی که در آن کار می‌کنند را بعهده دارند، این شامل مراحلی از جمله، استخدام، پردازش، آموزش و اخراج کارکنان) این موضوع است که مصاحبه کنندگان در پی استخدام نگرش‌ها و نقطه نظرات متفاوت هستند خیلی هم نادرست به نظر نمی‌رسد.

ب. خودآگاهی بر تعاملات اجتماعی تأثیر می‌گذارد.

 این فرصتی خواهد بود برای نمایان شدن نظم شخصی شما زمانی که تحت فشارهای کاری هستید.

 به عنوان مثال، طی مصاحبه، آرام باشید و به سؤال‌هایی که جهت ارزیابی توانایی‌های شما پرسیده می‌شود با آرامش پاسخ دهید، اگر تماس شما از طریق برنامه زوم به مدت ۴۵ دقیقه به تأخیر افتاد آرامشتان را حفظ کرده و عصبانی نشوید.

 اگر مصاحبه شما کوتاه‌تر از آنچه باید انجام می‌شد تمام شد، در عمل، به نوعی ترس خود را نشان دهید.

 برای جبران فضای بی روحی که صفحه کامپیوتر به عنوان مانع بین شما و فرد مصاحبه کننده به وجود آورده است– با آرامش و گشاده‌رویی لبخند بزنید.

 

همدلی. یک بررسی که سال گذشته توسط اسلَک ( اسلَک یک ابزار همکاری تیمی مبتنی بر ارسال پیام از طرف کاربران ) انجام شد، حاکی از آن است که تقریباً نیمی از افرادی که دور کار هستند احساس انزوا می‌کنند.

بیشتر از همه به این دلیل که گرمی نشان دادن و مدیریت شرایط دشوار با سهولت بسیار ارزشمند است.

در شیوه کار از راه دور، ایما و اشاره‌ها جایگزین فضایل ارتباطات شخصی( رو در رو)  می‌شوند.

یک “صبح به خیر” غیر منتظره در پایین سالن محل کار یا سلام و احوال‌پرسی‌هایی که به لطافت ارتباطات شما دامن میزند مهم هستند. تماس‌های ویدئویی  هنوز هم می‌توانند خلاقانه و جذاب باشند.

اگر همه حساسیت نشان دهند و وظیفه خود را به درستی انجام دهند، کار از راه دور ممکن است یکی از جذاب‌ترین روندهای کار باشد.

برای نشان دادن احساسات انسانی،  ممکن است نیاز به تلاش بیشتری داشته باشید، اما ارزشش را دارد.

الف. مسئولین استخدام می‌خواهند بدانند که شما به همکاران و کارمندان خود اهمیت می‌دهید یا خیر – و با تدبر در موقعیت‌های چالش‌برانگیز چطور حرکت می‌کنید.

همدلی و مهارت‌های انگیزشی جز جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند.

مخصوصاً الآن که مردم خیلی احساس انزوا و دور افتادگی از یکدیگر را دارند.

به این فکر کنید که چگونه یک تیم را با ایجاد انگیزه‌ای قوی برای رسیدن به  نقطه عطفش یاری رساندید، پس، از بینش و آگاهی فراتر از آنچه آن‌ها  نیاز داشتند، برخوردار هستید.

ب. قبل از مصاحبه، حتماً با مدیری که مسئول برقراری تماس ویدئویی است، رفتاری توأم با مهر و احترام داشته باشید.

گاهی اوقات سروکار داشتن با تکنولوژی می‌تواند آزاردهنده و خسته کننده باشد مخصوصاً اگر یک سری نقص فنی شما را از ادامه گفتگو ناامید دارد.

طی مصاحبه سؤالات دقیق و مرتبط با موقعیت شغلی را مطرح کنید، و به علایق قلبی خود به طور دقیق اشاره داشته باشید.

 سرا پا گوش باشید و به دقت بشنوید. این موضوع درست نقطه مقابل اینکه توانایی‌هایتان را نادیده بگیرید نیست.

 این طور گفته شده است که، شنوندگان خوب از ارزش بالایی برخوردارند.

توانایی ارتباطی:  مانی هال، نویسنده متولد کانادا، یک بار در جایی چنین بیان کرده که : ” کلمات بیشتر از گلوله‌ها آدم کشته‌اند، قدرت کلمات چه مثبت، چه منفی بسیار بالاست ” آن‌ها را می‌توان برای همیشه به یاد آورد، به خصوص در دنیای عظیم دیجیتال که در حال حاضر با آن سرو کار داریم.

الف. مسئولین استخدام می‌دانند که اگر شما قادر هستید بنویسید، بیان کنید و خوب گوش دهید، سو تفاهم کمتری وجود خواهد داشت، شروع ساختگی – و فرصتی بیشتر برای رهبری و کار تیمی بیشتر.

طبق تحقیقات مختلف صنعت، یک فرد به طور متوسط ​​حدود ۲۵ درصد از آنچه شما می‌گویید را گوش می‌دهد.

اما اکنون، به دلیل بعضی نواقص فنی، مطالب زیادی می‌تواند از بین برود، چیزی که در جلسات حضوری نیازی به اشاره در مورد آن نیست.

 چه بسا، گوش دادن فعال و حتی همان بار اول به طور دقیق متوجه بحث شدن بسیار ضروری تر است.

ب.  در تماس ویدئویی جهت مصاحبه، توضیح دهید که چگونه از مهارت‌های ارتباطی خود برای پیشبرد پروژه‌ها استفاده کرده‌اید.

ارائه موفقیت آمیز فیلم از جلسات معرفی، برگزاری جلسات موفقیت آمیز و غیره، توانایی نوشتن شما می‌تواند قبل و بعد از تماس بدرخشد، اما در طول مصاحبه یادتان باشد که سه یا چهار نکته اساسی هست که باید دوباره به آن توجه کنید.

مهارت‌های شنیداری عالی خود را با تکرار گفته‌های مدیر استخدام نشان دهید.

 

مهارت‌های گوش دادن عالی خود را، با بازگرداندن آنچه مسئول استخدام می‌گوید نشان دهید “بنابراین اگر من این حق را داشته باشم، اولین کار تجزیه و تحلیل هزینه‌های بازاریابی دیجیتال خواهد بود. درسته؟”

علاوه براین، توانایی شما در استفاده از موضوع مورد بحث را می‌رساند، و خیلی مختصر و مفید با اشاره به موضوع در حال بحث، زیرکی خود درباره تسلط خود بر مهارت‌های ارتباطی‌تان را به نمایش می‌گذارید.

با پذیرفتن کار از راه دور، چشم انداز شما درباره محل کار همواره دست‌خوش تغییر بوده است.

این فرصتی برای شما فراهم می‌کند تا مهارت‌های هوش هیجانی خود را در به دست آوردن شغل رویایی بعدی خود به نمایش بگذارید.

اصلاح و بهبود آن‌ها، بدون توجه به حرکت بعدی شغل، چشم انداز پیشرفت بلند مدت شما را به طور قابل توجهی ارتقا می‌بخشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *