کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

استعدادیابی کودکان یکی از شیوه‌های نوین ارزیابی توانانی و مهارت کودکان در سنین پایین است. اما چرا والدین باید این  مسئله را بسیار جدی بگیرند؟ طبیعی است که والدین بسیاری می‌خواهند فرزندانشان در بزرگ‌سالی بتوانند در دنیا حرفه‌ای و تجارت حرفه‌ای بسیاری برای گفتن داشته باشند. جالب است بدانید که حتی عده‌ای زمانی که کودک هنوز به دنیا نیامده این موضوع فکر می‌کنند و برای آن برنامه می‌چینند. به عنوان یک والد، طبیعی است که به سختی می‌توان به انتظارات واقعی و منطقی، با رویا و آرزوهایی که برای فرزند خود دارید، تعادل ایجاد کرد. البته که همه ما میدانیم که والدین همیشه بهترین‌ها را برای فرزند خود می‌خواهند، اما گاهی تعیین استانداردهای غیرمنطقی و انتظارات بالا، می‌توانند با آسیب‌های بسیار شدیدی برای کودک به همراه باشند.

کودک به صورت ناخواسته در دورانی که باید ساختار روانی او ایجاد شود تحت فشار و اضطرابی زیادی قرار می‌گیرد، بر روی بخش‌های مختلف زندگی او تأثیرات منفی خواهد داشت. زمانی که او نمی‌تواند به استانداردهای شما برسد، کلافگی و ناامیدی به او مسلط خواهد شد.

به صورت کلی استعدادیابی کودکان به والدین کمک می‌کند، تا سطح انتظارات خود را با واقعیت کودک تطبیق دهند طبیعی  است. که در این شرایط مشکلاتی که در ابتدا به آن‌ها اشاره کردیم به حداقل می‌رسد و کودک فضای بهتری برای پیشرفت خواهد داشت. در این مقاله می‌خواهیم به مواردی اشاره کنیم، که به ما نشان می‌دهد چرا استعدادیابی کودکان باید در اولویت والدین قرار بگیرد:

 

محیط گرم و حمایت کننده

نکته اول ممکن است کمی عجیب باشد، اما چگونه از کودک خود انتظار دارید که برای موفقیت تلاش کند در حالی که دائماً با آرزوها خود به او فشار می‌آورید. استعدادیابی کودکان به شما این امکان را می‌دهد که بدون هیچ فشاری، در مورد توانایی و استعدادهای فرزند خود بیشتر بدانید، در نتیجه می‌توانید محیطی حمایتگر و آرام را برای او فراهم کنید که بهتر به نیازهای او پاسخ می‌دهد. متأسفانه والدین گاهی اوقات فراموش می‌کنند که پرورش و رشد یک استعداد یا مهارت خاص در کودکان و به صورت کلی در انسان، فرآیندی زمان بر است و آن‌ها نباید انتظار معجزه از فرزند خود داشته باشند. در نتیجه هیچ وقت از حمایت مو مراقبت از او دست برندارید، حتی اگر گاهی رگه‌ای از ناامیدی به جان شما افتاد.

 

افزایش شدید اعتماد به نفس

کودکان با اعتماد به نفس مشکل دارند زیرا محیط اطراف آن‌ها پر است از چیزهای ناآشنا و برای فهمیدن آن‌ها باید یک فرآیند یادگیری را آغاز کنند. بنابراین زمانی که شما استعدادی را در سنین کم در وجود او شناسایی می‌کنید و کودک متوجه می‌شود که در انجام کاری خوب و با استعداد است، به شدت برای بالا رفتن اعتماد به نفس او موثر خواهد بود.

بنابراین فراموش نکنیم که دائماً باید برای کودک، فضا و فرصتی واقعی ایجاد کنیم تا سطح اعتماد به نفس او افزایش پیدا کند. استعدادیابی کودکان تاثیری زیادی بر روی اعتماد به نفس آنها دارد.

 

پرورش مهارت

موثرترین روش برای شناسایی استعداد کودکان این است که آن‌ها را در معرض فعالیت‌های مختلف قرار دهید. استعدادیابی کودکان، با بهره‌گیری از روش‌های مدرن، در شرایط مختلف به کودک کمک می‌کند تا مهارت و استعدادهای خود را به چالش بکشد. بنابراین زمانی که نتیجه موردنظر مشخص شد، والدین به سرعت باید برای تقویت و پرورش آن استعداد، دست به کار شوند و برنامه‌ریزی کنند. طبیعی است برنامه‌ریزی تا زمانی که هدف نهایی مشخص نیست، نتیجه مناسبی در بر ندارد.

 

افزایش شانس موفقیت

از آنجایی که فرزند شما از هدف و توانایی خود آگاه است، بنابراین همان طور که بزرگ‌تر می‌شود، به خوبی می‌داند که باید بر روی چه چیزی سرمایه‌گذاری کند. همه شما در اطراف خود انسان‌هایی را می‌بینید که چند بار رشته دانشگاهی خود را تغییر داده‌اند. این افراد کسانی هستند که با توانایی و علائق خود آشنایی ندارند و هنوز هم در جستجوی واقعیت زندگی خود هستند. استعدادیابی کودکان به فرزند شما کمک می‌کند با ویژگی‌های خودش بیشتر آشنا شود. بنابراین تمام انرژی و سرمایه خود را صرف موفقیت در چیزی می‌کند که در آن خوب است. در نتیجه شانس موفقیت او برای رسیدن به اهدافش در زندگیبسیار بیشتر از دیگران خواهد بود.

 

مهم‌ترین سرمایه‌گذاری شما در زندگی است

و در نهایت می‌رسیم به آخرین بخش، باید بپذیریم که تربیت و بزرگ کردن کودک در عصر مدرن کار بسیار سختی است. ما در گذشته با این حجم بزرگ از عوامل تعیین‌کننده مواجه نبودیم. طبیعی است که والدین برای اینکه بتوانند وظیفه خود را خوب انجام دهند، تمام ابزار آموزشی موجود را به کار می‌گیرند تا بتوانند بهترین کمک را به رشد فرزندانشان، ارائه دهند.

فرزند شما، مهم‌ترین سرمایه در زندگی است. ما باید بدانیم چگونه از سرمایه طلایی زندگی خود محافظت کنیم. استعدادیابی کودکان کمک می‌کند تا والدین دقیقاً بدانند چه کاری باید انجام بدهند. نیم نگاه شما به آینده روشنی است که هنوز اتفاق نیفتاده، اما از همین الان باید خود را آماده کنید. بنابراین فراموش نکنیم که استعدادیابی کودک و نوجوان میتواند چه تاثیری فوق العاده ای در زندگی فرزند شما داشته باشد.

[aparat id=”

“]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *