کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

  اعتماد به نفس در کودکان چیست و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد – بخش 2 – نشانه های عدم اعتماد به نفس

در ادامه مقاله گذشته به نقش اعتماد به نفس در موفقیت کودک در زندگی و نحوه تقویت و تعامل والدین با این موضوع، می‌پردازیم. بسیار مهم است که والدین مراقب سلامت روان کودک باشند.

هدف  ما این است که به کودک در تقویت قدرت روانی کمک کنیم تا بتواند بهتر در مقابل چالش‌های آینده بیستد.

اشتیاق آن‌ها را تحسین کنید –

نشانه های عدم اعتماد به نفس

هر کسی در انجام کاری موفق و توانمند است، فوق‌العاده خواهد بود که کودک شما بتواند در کودکی یا نوجوانی آن چیز را پیدا کند. به عنوان یک والد، به علائق کودکتان احترام بگذارید و آن را تشویق کنید، حتی اگر آن موضوع برای شما جالب نیست. مثلاً اگر او علاقه به گیتار زدن دارد، او را تشویق کنید تا علاقه خود را پیگیری کند، البته مراقب باشید که این موضوع با دیگر وظایف او مانند مدرسه تداخل ایجاد نکند.

شما عزیزان می توانید برای دریافت راهکارهای تقویت اعتماد به نفس کودکان با خانم دکتر فاطمه حسینی نژاد که دارای مدرک دکترای تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان هستند مشاوره کودک آنلاین داشته باشید.

برای تعیین وقت مشاوره ی آنلاین با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید:

02122915385-86

قانون تعیین کنید –

نشانه های عدم اعتماد به نفس

کودکان زمانی که می‌فهمند چه کسی رئیس است، بیشتر احساس اطمینان دارند.

حتی اگر کودک فکر کند که قوانین شما بسیار سفت و سخت است باز هم احساس بهتری به فضا خانه خواهد داشت. قوانین دقیق و مشخصی برای خانه وضع کنید و با دقت آن‌ها را اجرا کنید. این موضوع به کودک حس امنیت می‌دهد و دقیقاً می‌داند با چه چیزی طرف است.

او نیز یاد خواهد گرفت در آینده برای رسیدن به موفقیت در هر کاری قوانین مشخصی داشته باشد.

مهارت‌های رابطه‌ای را به او آموزش دهید – اعتماد به نفس کودکان

روابط ما همیشه سبب افزایش یا کاهش اعتماد به نفس ما می‌شوند.

کودک باید یاد بگیرد چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند و چگونه زمانی که به این نتیجه رسید که رابطه دیگر برای او مفید نیست، از آن خارج شود. والدین موظف هستند این مهارت‌ها را به کودک آموزش دهند.

یکی از مهم‌ترین موارد در رابطه این است که افراد چگونه احساسات خود مانند خشم را در غالب کلمات بیان کنند.

بسیار مهم است که والدین در ابتدا خود این مهارت را بلد باشند و در مرحله بعد، در رابطه خود و کودک، این موضوع را به او آموزش دهند. همچنین، مهربانی، جرئت مندی و شفقت مهارت‌هایی هستند که می‌تواند روابط ما را غنی سازد. همه این موارد آموختنی است  و کسی به صورت ژنتیک به آن‌ها آشنایی ندارد. بنابراین والدین باید معلمین خوبی در روابط برای فرزند خود باشند.

نشانه های عدم اعتماد به نفس - اعتماد به نفس در کودکان چیست و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد – بخش 2

تعریف و تمجید بیش از حد اندازه مخرب است

اعتماد به نفس یعنی داشتن احساس امنیت و اینکه بدانیم دیگران دوستمان دارند.

اگرچه ما میدانیم که این دو موضوع را والدین به فرزند خود اعطا می‌کنند، اما گاهی شاهد این موضوع هستیم که والدین در رفتار خود زیاده‌روی انجام می‌دهند. در واقع ما با تعریف و نوازش بیش از حد اندازه، به کودک آسیب می‌زنیم. این موضوع از چند جهت آسیب‌رسان است، اول وقتی او در هر سطحی کاری را انجام می‌دهد و با تعریف و تمجید بسیار شما مواجه می‌شود، طبیعی است که دیگر تلاشی برای بالا بردن کیفیت کار خود انجام نمی‌دهد. دومین مشکل این است که در او نوعی حس خود برتر بینی که بعدها به اختلال شخصیتی

خودشیفته تبدیل می‌شود، ایجاد می‌کنیم. ما باید به فرزند خود نشان دهیم که دوست‌داشتنی، شایسته و عزیز است اما نباید در این کار افراط کنیم.

به اجازه دهید برای خود تصمیم بگیرد – نشانه های عدم اعتماد به نفس

زمانی که کودکان می‌توانند برای خود تصمیمات مبنی بر سن و سالشان را اخذ کنند، احساس قدرت به آن‌ها دست می‌دهد.

جالب است بدانید که کودکان از دو سالگی به بعد می‌توانند عواقب رفتار خود را بررسی کنند.

بنابراین شما با انسانی طرف هستید که تا حدودی می‌داند با تصمیماتش چه تأثیراتی دارد، پس راحت‌تر می‌توانید به کودک خود اعتماد کنید.

به او اجازه دهید در کار خانه به شما کمک کند

کودک باید بتواند در محیط خانه در انجام برخی کارها مشارکت داشته باشد تا بیشتر احساس شایستگی خود را تجربه کند. شما می‌توانید در انجام برخی کارها که مناسب سن او است، از کودک خود کمک بخواهید و به او نشان دهید که چقدر کاری که انجام می‌دهد برای شما مهم است. بدین صورت اعتماد به نفس کودک افزایش پیدا خواهد کرد و شما در آینده فرزندی بی‌مسئولیت که در انجام هیچ کاری دخالت نمی‌کند، نخواهید داشت.

وقتی که شکست می‌خورد او را سرزنش نکنید –

نشانه های عدم اعتماد به نفس

در نهایت حرفی که به کودک در لحظه شکست او میگوییم، اهمیت کلیدی دارد.

زمانی که اعتماد به نفس کودک افزایش پیدا می‌کند، گرایش او به تجربه کارهای جدید نیز بیشتر می‌شود.

این موضوع سبب شده که ضریب اشتباهات او بالاتر رفته و شکسته‌ای بیشتری را تجربه کند، والدین باید مراقب پیام خود باشند. تحت هیچ شرایطی نباید کودک را سرزنش کرد. به او کمک کنید تا بتواند دلایل شکست خود را بدون سرزنش بفهمد. او باید یاد بگیرید که هر شکستی سرآغاز پیروزی بزرگ‌تر است.

درمان متمرکز بر هیجان – زمانی که احساسات (هیجان) قدیمی دست از سر ما بر نمی‌دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *