کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

مشاوره سوگ، مرهمی بر دل داغدیدگان از کرونا

مشاوره سوگ

دوران کرونایی برای خانواده‌هایی که عزیزی را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند بسیار سخت‌تر می‌گذرد، چرا که غم از دست دادن عضوی از خانواده از یکسو و عدم امکان برپایی مراسم ختم و تقسیم غم خود با دیگران از سوی دیگر روح و جان آنان را می‌آزارد.

روانشناسان با تاکید بر اهمیت حمایت‌های عاطفی و روانی از بازماندگان قربانیان کرونا معتقدند که این افراد نیازمند تخلیه عواطف و احساسات منفی ناشی از سوگ عزیزان خود هستند و لازم است شرایطی فراهم شود تا اعضای خانواده این جانباختگان با صحبت کردن با دیگران و بروز عواطف و احساسات خود، هر چه زودتر سلامت روان خود را بازیابند.

به گفته آنان یکی از شروط بازگشت به شرایط عادی زندگی،  گذر صحیح از مراحل مختلف سوگواری است که نیاز است اقوام و خویشاوندان خانواده داغدیده نیز با این احساسات همراه شوند، عواطف و هیجانات عزاداران را قضاوت نکنند، آنها را نصیحت وسرزنش نکنند، آنان را از گریه کردن و عزاداری منع نکنند و برای کودکان سوگوار نیز فرصت و فضای بازی و نقاشی کشیدن را مهیا نمایند تا آنان به این وسیله  احساسات درونی خود را بروز داده و آرامش خود  را بازیابند.

 دانشگاه علوم پزشکی مشهد تلاش کرده است در دوران کرونایی خانواده‌های داغدار از کرونا را شناسایی و با برپایی دوره‌های مشاوره سوگ، در تسکین غم این خانواده ها شریک باشد.

 

 

 

 با سوگواران قربانیان کرونا

 عضو خانواده یکی از درگذشتگان بیماری کووید ۱۹ در مشهد گفت: مادرم با علائم مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری شد و بعد از چند روز بر اثر سکته قلبی، ناشی از همین بیماری جان سپرد. 

وی افزود: پس از فوت مادرم از نظر روحی به هم ریخته و دچار بهت و شوک شده بودم و نمی‌دانستم چگونه با این مساله کنار بیایم؛ به خود گفتم شاید لازم باشد دارو مصرف کنم تا حالم بهتر شود و به مرکز بهداشت نزدیک محل سکونتمان مراجعه کردم اما در آنجا فهمیدم که مصرف دارو در زمان سوگ صحیح نیست و مراکز بهداشت برای خانواده‌های عزادار کرونایی به صورت رایگان، جلسات مشاوره سوگ برگزار می‌کنند.

وی با اظهار خرسندی از برپایی چنین جلساتی و شرکت خود در این مشاوره ها،  ادامه داد: برای من پنج جلسه مشاوره سوگ با کارشناس سلامت روان مرکز در نظر گرفتند ولی هنوز مشاوره‌های سوگ مادرم تمام نشده بود که یکی از دوستان خیلی خوبم را از دست دادم که این موضوع باعث شد دوباره از نظر روحی به هم بریزم. 

ایشان گفتند: با توجه به این‌که این اتفاقات خیلی ناگهانی رخ داده بود نمی‌دانستم با آنها ‌چطور کنار بیایم. احساساتم را انکار یا به نوعی از مساله فرار می کردم و سعی داشتم آن وقایع را فراموش کنم. 

ایشان با اشاره به تاثیرات مثبت جلسات مشاوره افزود: روانشناس مرکز بهداشت به من فهماند که تلاش برای فراموش کردن مساله دردناک سوگ، باعث طولانی تر شدن غصه ها  و حتی بیماری می شود و اینکه باید به صورت طبیعی غصه دار بوده و گریه کنم و نباید جلو خودم را بگیرم. 

وی اضافه کرد: من گمان می کردم که باید به‌ زور این فرایند غم را از بین ببرم در صور تی که خانم روانشناس این فرایند را به‌ درستی برای من توضیح داده و گفت که فرایند باید به‌ مرور زمان و به‌ آرامی رد شود و نباید در برابر آن مقاومت کنم، بلکه باید آن را پذیرفته و مدیریت کنم که از این طریق توانستم این بحران را گذرانده و از نظر روحی در شرایط بهتری قرار بگیرم. 

یکی دیگر از اعضای خانواده‌های قربانیان کرونا که کووید ۱۹، مردادماه پارسال او را به فاصله ۲ ماه به عزای مادر و دایی اش نشانده است، گفت: سه ماه بعد از فوت مادرم که از نظر روحی خیلی مشوش بودم، توسط خواهرم، که پرستار است، با جلسات رایگان مشاوره سوگ در یکی از مراکز بهداشت وکیل آباد آشنا شدم و در جلسات آن شرکت کردم. 

در خصوص تاثیرات جلسات مشاوره که باعث بهبود حالش شده بود، اظهار داشت: ما فکر می کردیم باید وسایل و هر اثری از مادرم را جمع کنیم تا افراد خانواده آنها را نبینند تا حال آنها بهتر شود ، ولی روانشناس مرکز نکات با ارزشی را به ما یادآوری کرد که ما را از این اشتباه درآورد و ما دریافتیم که مرور خاطرات و سوگواری در چنین مواقعی طبیعی است و نباید برای فراموش کردن او تلاش کرد، بلکه حتی بهتر آن است که هفته‌ای یک‌بار در دورهمی با اعضای خانواده، از خاطرات او بگوییم، بر سر مزارش رفته و یا برایش نامه بنویسیم. 

 

 

 

وی افزود: با توجه به وجود محدودیت‌های کرونایی که اجازه برگزاری هرگونه مراسم جمعی را از ما گرفته بود، من و خواهرانم در منزل جلسات قرآن برگزار کرده و با دادن خیرات تلاش کردیم ثوابی به او هدیه کنیم و از این طریق خود را نیز آرام کنیم.

یکی دیگر از کسانی که مادر خود را سال گذشته از دست داده بود گفت: پس از فوت مادرم دچار ترس و استرس شدید، منفی نگری و وابستگی شدید به فرزندانم شده بودم، به طوری که وقتی دچار یک سرماخوردگی کوچک می‌شدند نگرانی و ترس وجودم را فرا می‌گرفت که مبادا آن‌ها هم کرونا گرفته باشند و آن‌ها را نیز از دست بدهم. 

او افزود: دلتنگی برای مادرم، هجوم افکار منفی و استرس‌ها، آشفتگی روحی و از دست دادن آرامشم سبب شد پس از تماس کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برای بهره بردن از جلسات مشاوره سوگ، به مرکز بهداشت منطقه مان مراجعه کنم. 

وی حضور در این جلسات را بسیار سازنده دانست و خاطرنشان کرد: شرکت در پنج جلسه مشاوره سوگ برایم بسیار مؤثر و مفید بود و اطمینان خاطر یافتم که نگرانی هایم در این شرایط، طبیعی است و تکنیک های مشاوره باعث شد آرامشم را بازیابم. 

همچنین به پیشنهاد کارشناس سلامت روان، پیاده روی و ورزش و مطالعه را شروع کردم که از آن موقع فعالیت بیشتری در بیرون از منزل دارم.  

 

 

 

 برپایی ۲ هزار جلسه مشاوره سوگ در خراسان رضوی 

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با مشارکت بیش از ۶۰ روانشناس تاکنون بیش از پنج هزار و ۲۰۰ نفر از اعضای خانواده افراد جانباخته بر اثر کرونا به صورت تلفنی از مشاوره سوگ بهره مند شده اند و ۲ هزار و ۲۰۰ جلسه حضوری مشاوره سوگ نیز در مناطق زیر پوشش این دانشگاه برگزار شده است. 

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در این جلسات، روانشناس از طریق تکنیک‌های همدلی با خانواده داغدار، ارتباط برقرار کرده و آنان را تشویق به تخلیه هیجانی می‌کند تا واقعیت فقدان را پذیرفته و با دردی که از فقدان تجربه می‌کنند، کنار آمده و معنای جدیدی برای این گونه تجارب دردناک بیابند. 

وی ادامه داد: برای کاهش بار روانی ناشی از سوگ برای خانواده افرادی که یک یا چند عزیز خود را در این بیماری از دست داده‌اند، کارشناسان سلامت روان مراکز خدمات جامع سلامت که دوره‌های آموزشی لازم را برای کمک به افراد مصیبت دیده گذرانده‌اند با تماس تلفنی، خانواده این افراد را برای انجام مشاوره سوگ به مراکز دعوت می‌نمایند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *