کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

در این مطلب در ادامه مقاله بخش ۱ به اهمیت مراجعه به متخصصین سلامت روان می‌پردازیم.

روانشناس می‌تواند دوست خوبی برای صحبت باشد

این مورد ممکن است کمی عجیب به نظر برسد؛ آیا این موضوع تا حالا برای شما پیش‌آمده که نیاز داشته باشد برای مدتی با فردی حرف بزنید که هیچ قضاوتی در وجودش نباشد؟ طبیعی است که یکی از نیازهای مهم انسان صحبت کردن در مورد خود است، اما گاهی محیط اطراف ما چنان ناامن شده که این ارضا این نیاز با مشکل مواجه می‌شود.

در این شرایط مراجعه به روانشناس می‌تواند مفید باشد. بعد از صحبت با او احساس خواهید کرد که چقدر ذهن شما سبک شده. متخصص می‌تواند حتی به شما کمک کند که این مدل ارتباط را با بقیه نیز برقرار کنید.

 

برای خروج از الگوهای تکراری مراجعه به روانشناس می‌تواند مفید باشد

گاهی به نظر می‌رسد که فرد در دام یک الگوی تکراری و آسیب‌رسان افتاده است. این الگوها با تکرار خود فرد را در موقعیت‌ها و شرایط تکراری قرار می‌دهند تا آسیب تکرار شود. اگر شما هم در درون خود چنین الگوی تکراری دیدید، حتماً باید به متخصص مراجعه کنید.

یادمان باشد که روانشناس در قدم اول به ما کمک می‌کند تا با دقت این الگو را ببینیم. در مرحله دوم شما با کمک او به ریشه‌ای مشکل می‌پردازد و در مرحله نهایی وارد فرآیند درمان می‌شود تا خود را از این موقعیت‌های تکراری خلاص کنید.

 

روانشناس می‌تواند در تجربه احساسات ناخوشایند به ما کمک کند

تجربه احساساتی مانند اندوه و شرم بسیار کار سختی است. افراد معمولاً برای خلاصی از تجربه احساسات ناخوشایند، به کارهای زیادی مثل خرید کردن، مهمانی رفتن، مصرف الکل یا پرخوری روی می‌آورند. روانشناس می‌تواند به شما نشان دهد که چقدر تجربه هیجانات ناخوشایند مانند اندوه می‌تواند برای سلامت روان مفید باشد. البته او به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم راحت و سریع‌تر این تجربه‌ها را به پایان برسانیم.

 

روانشناس می‌تواند در مورد آسیب‌های دوران کودکی به شما کمک کند

واقعیت این است که آسیب‌های دوران کودکی به این راحتی‌ها فراموش نمی‌شود و در تمام طول زندگی انسان می‌تواند تأثیرگذار باشد. بخشی از کار روانشناس پرداختن به این الگوهای آسیب‌رسان کودکی است. او با صحبت با شما و دریافت اطلاعاتی کلیدی، می‌تواند دوران کودکی شما را ببینید و کمک شایانی برای فراموشی آن آسیب‌ها به شما کند. اتفاقات ناخوشایند کودکی همیشه مانند سایه‌ای ما را تعقیب می‌کنند و بر روی زندگی ما تأثیر می‌گذارند.

 

اگر فکر می‌کنید در شرایطی گیر افتاده‌اید و نمی‌توانید خود را رها کنید، مشورت با روانشناس می‌تواند مشکلات را حل کند

گاهی اوقات انسان تصور می‌کند در موقعیتی گیر افتاده و نمی‌تواند خود را خلاص کند. مثلاً فرد در محیط کارش با یک رئیس سرزنشگر طرف است و نمی‌تواند خود را از این شرایط خلاص کند. بعد از مدتی می‌بینیم که افراد در موقعیت‌های این‌چنینی اسیر احساسات ناخوشایندی نظیر ناامیدی و درماندگی می‌شوند. در این شرایط روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا جایگاه خود را بهبود ببخشید. او می‌تواند به ما نشان دهد که دلیل اصلی تمام این اتفاقات ناخوشایند در درون ما است. بنابراین بجای فرو رفتن در احساس ناامیدی، به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

مراجعه به روانشناس برای راحت صحبت کردن می‌تواند مفید باشد

وقتی که می‌بینید دیگر چیزی شما را شاد نمی‌کند، باید حتماً به روانشناس مراجعه کنید

متأسفانه گاهی افکار منفی و ناخوشایند چنان تمام ذهن ما را پر می‌کند که تمام دنیای اطراف ما تبدیل می‌شود به مکانی ناامن. در شرایط این‌چنینی شروع می‌کنیم به فاصله‌گیری از دیگران و غرق شدن در انزوای خود. شما باید بدانید که زمانی که حالتان بد است باید سراغ کمک بروید. روانشناس متخصصی است که می‌تواند در عبور از این حال بد به شما کمک کند. کاری که او انجام می‌دهد را نمی‌توان با کمک دیگران به دست آورد

برای خلاص شدن از یک رابطه آسیب‌رسان می‌توانید به روانشناس مراجعه کنید

منظور ما از رابطه در اینجا فقط روابط عاطفی نیست و فرد ممکن است در روابط مخرب مختلفی نظیر رابطه کاری و ازدواج گیر افتاده باشد. بیان این نکته بسیار ضروری است که نه روانشناس و نه مشاوره خانواده و نه روان‌پزشک، چه از نظر قانونی و چه از نظر اخلاقی، حق ندارند به مراجع خودشان بگویند که باید از رابطه زناشویی خود خارج شود. بنابراین کاری که او انجام می‌دهد این است که به فرد کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را برای خود بگیرد و در کنار او می‌ایستد تا بتواند آن را اجرایی کند. پس یادمان باشد از متخصصین سلامت روان، نخواهید که در مورد جدایی شما نظر بدهد.

 

تا چه اندازه تجربه اضطراب طبیعی است و چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنید

همه ما می‌دانیم که اضطراب وقتی به سراغ ما می‌آید که تهدیدی وجود دارد و یا اینکه چیزی در درون ما دست عمل نمی‌کند. اگر اضطراب آن قدر بالا رفت که کارکرد فرد را به صورت محسوسی در زندگی کاهش داد، توصیه می‌کنیم به متخصص مراجعه کند. وقتی فرد با کانون اضطراب مواجه می‌شود یا به نوعی تهدید از بین می‌رود، اگر اضطراب باز هم ادامه داشته باشد بهتر است سری به روانشناس بزنید. ماهیت اضطراب سالم این است که با برطرف شدن کانون اضطراب، باید از بین برود.

خاطرات دردناک گذشته را می‌توانید با روانشناس در میان بگذارید

مشکل رویدادهای ناراحت‌کننده گذشته این است  که به این راحتی‌ها دست از سر ما بر نمی‌دارند. این خاطرات گاهی آن قدر زنده هستند که فرد بدون آنکه خودش متوجه باشد مشغول واکنش نشان دادن به آن‌ها است.

 روانشناس به ما کمک می‌کند تا دوباره به آن خاطره برگردیم و در مورد احساسات خودمان صحبت کنیم. یادمان باشد که چیزی که ما را به گذشته وصل می‌کند وجود احساساتی است که بیان نشده است. بنابراین کار سختی پیش رو دارید اما خبر خوب این است که او می‌تواند این کار را تا حدودی ساده انجام دهد.

ادامه این مقاله را در مطلب بعد از این سری مقاله بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *