کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

در این دو مقاله می‌خواهیم به بررسی علائمی بپردازیم که باید مورد توجه قرار بگیرند زیرا در صورت عدم توجه به آن‌ها ممکن است رابطه زیاد دوام نیارد.

 

ضرورت مدیریت رابطه عاطفی

همه ما با کلی امید و آرزو وارد یک رابطه عاطفی می‌شویم. برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم و اطمینان داریم که این عشق به ما کمک خواهد کرد از لحظات سخت عبور کنیم. حتی فکر کردن به تجربه این احساسات عمیق نیز هیجان‌انگیز و وسوسه برانگیز است. به هر حال طبیعی است که انتظار داریم رابطه عاطفی مدت طولانی به همین صورت جذاب و شادمانه دوام بیاورد.

افراد کمی هستند که با ظن و تردید نسبت به نقاط تاریک رابطه یا ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل وارد رابطه می‌شوند و انتظار دارند که هر لحظه اتفاق بدی بیفتد. اگرچه زمانی که هیجان اولیه آرام آرام رنگ و بوی خود را از دست می‌دهد، باید انتظار نمایان شدن چالش‌ها را داشته باشیم. متأسفانه بسیاری از زوج‌ها اسیر هیجانات و جذابیت‌های اولیه می‌شوند و تفاوت‌های عمیق و مشکلات یکدیگر را نادیده می‌گیرند. خبر بد این است که این مشکلات نه تنها از بین نمی‌روند بلکه در جایی انتظار شما را می‌کشند.

یک رابطه همواره بالا و پایین‌های خود را دارد، لحظاتی می‌رسد که دو طرف با هم اتفاق یا اختلاف نظر دارند و لحظاتی هم هست که از در میان دل‌بستگی و فاصله حرکت می‌کنند، اما قدرت واقعی رابطه عاطفی زمانی خودنمایی می‌کند که دو طرف بتوانند کشتی عشق خود را از میان این طوفان‌های سهمگین عبور دهند. همه ما به خوبی میدانیم که دو طرف رابطه در یک جایی بالأخره به اختلاف نظر می‌رسند، اما اگر آن‌ها بتوانند اختلاف نظر را به گونه‌ای سازنده حل کنند، کیفیت رابطه افزایش پیدا می‌کند. شرکای عاطفی که توانایی برقراری ارتباطی کارآمد را با یکدیگر دارند، بهتر می‌توانند نیازهای طرف مقابل را درک کنند و به آن پاسخ دهند.

یادمان باشد که ما باید یاد بگیریم در مورد افکار و احساساتمان صحبت کنیم و همچنین بتوانیم احساسات و افکار طرف مقابل را بشنویم. دو طرف باید این بستر را در رابطه عاطفی ایجاد کنند. شما عزیزان می توانید برای داشتن رابطه ی عاطفی سالم با خانم مرضیه ندیمی مشاوره ی حضوری داشته باشید.

برای تعیین وقت قبلی با شماره زیر تماس حاصل فرمائید:

021-22915385-86

 

با توجه به همسرتان رابطه عاطفی را مدیریت کنید

 

نشانه‌هایی که به شما می‌فهماند نیاز به مدیریت رابطه عاطفی خود دارید:

یکی از طرفین از پرداختن به موضوعی که با آن موفق نیست، اجتناب می‌کند

شرکای عاطفی همیشه بر سر موضوعات با یکدیگر موافق نیستند. اما آن‌ها باید یاد بگیرند که به اختلاف نظر یکدیگر توجه کنند و آزادانه آن را به بحث بگذارند و تفاوت را بپذیرند. زمانی که آن‌ها به تفاوت‌ها بی‌توجهی می‌کنند، آرام آرام در مشکل یا چالش گیر میافتند و دیگر نمی‌تواند به جلو حرکت کنند. بنابراین ارتباط موثر در یک رابطه عاطفی کلید حل مشکلات بسیاری است و باید به آن توجه شود. البته باید بپذیریم که گاهی اوقات یادگیری ارتباط موثر نیازمند آموزش و تمرین است.

طرفین دیگر در برنامه‌ریزی برای آینده مشارکت نمی‌کنند 

یکی دیگر از مواردی که زنگ خطر را در رابطه عاطفی به صدا در می‌آورد، فقدان انگیزه برای برنامه‌ریزی آینده است. در این مواقع بهتر است فرد علت از دست دادن انگیزه خود را جستجو کند تا بتواند برای آن راه‌حلی پیدا کند. در صورتی که نتوانسته‌اید به تنهایی به جواب مناسب برسید پیشنهاد می‌کنم از کمک یک مشاور خانواده بهره‌مند شوید.

 

نقش مدیریت رابطه عاطفی را در تداوم علاقه دست کم نگیرید

ارتباط انتخابی است 

در اغلب اوقات فقدان اعتماد مناسب در یک رابطه عاطفی سبب ایجاد ارتباط انتخابی، ارتباط محدود و مراقبت شده و در نهایت کاهش شفافیت می‌شود. در یک رابطه سالم، طبیعی است که طرفین نسبت به هم احساس امنیت کنند و مسائل مختلف را بدون وجود مشکل با یکدیگر در میان بگذارند. اما زمانی که به هر دلیلی اعتماد آسیب می‌بیند، دیگر شاهد این شفافیت و راحتی در رابطه نیستیم.

وقت گذراندن با شریک عاطفی بیشتر از سر اجبار است تا لذت

به بیان ساده دوست داشتن فردی یعنی زمانی که در کنار او هستید احساسی را تجربه کنید که با دیگران آن احساس را ندارید. طبیعی است که تجربه لذت‌بخش این احساس سبب می‌شود که ما گرایش زیادی برای وقت گذراندن با شریک عاطفی خود داشته باشیم. بنابراین زمانی که وقت گذارانی با یکدیگر چندان خوشایند نیست و اجباری در کار است، باید مراقب اوضاع باشید.

صدای شما در رابطه شنیده نمی‌شود 

گاهی اوقات صدای یکی از طرفین شنیده نمی‌شود. او نقشی در تصمیمات جدی ندارد و نمی‌تواند یا به او اجازه داده نمی‌شود احساساتش را بیان کند. معمولاً این افراد به شدت آسیب می‌بینند و دچار خشم فرو خرده شدیدی می‌شوند. اگر شریک عاطفی شما دائماً نسبت به گفته و تصمیمات شما بی‌توجهی می‌کند، باید بدانید که اوضاع بر وفق مراد نیست. این برخورد به شدت به رابطه عاطفی آسیب میزند.

همسرتان دیگر برای شما جذابیت جنسی ندارد 

رابطه جنسی بخش مهمی از ازدواج است. اگر یکی از زوجین میل و گرایش خود را به طرف مقابل از دست بدهد، اتفاقات ناخوشایند بسیار در انتظار رابطه است. در این مورد حتماً توصیه می‌کنیم با یک مشاوره خانواده گفتگو کنید تا راه‌حل مناسب به شما ارائه شود.

شانگانی که باید در رابطه عاطفی به آن‌ها توجه کرد – بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *