کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

قدم اول در استعدادیابی کودکان که بسیار مهم است و زیر بنای قدم های آتی می باشد این است که کودک را بدون قید و شرط می پذیرند همانطور که هست به او احترام بگذارند و دست به تغییر او نزنند نباید کودک را براساس آنچه خودمان در گذشته چه چیزی هایی را دوس داشته ایم و از دست دادیم و در آینده به دنبال به دست آوردن چه چیزهایی هستیم تغییر داد. دست به اندازه های کودک نزنیم در استعدادیابی کودکان قدم بعدی این است که به شادی و نشاط که هرگز آموختنی نبوده توجه بیش از حد داشته باشیم. چرا که در مبحث استعدادیابی کودک و نوجوان جزو اصول اولیه همین است که کودک باید شاد باشد و کودکی در بستر غمگین هیچ گونه جا رشد و  پیشرفت نخواهد داشت.

کودک شاد کودکی است که آزادانه بدنبال کشف علایق خود قدم برمیدارد. بازی و فعالیت هایی رو پیش رو میگیرد که براساس علایق خود انتخاب می کند و مورد توجه والدین قرار می گیرد در این زمان برای استعدادیابی کودکان والدین باید بتوانند هوشیارانه کودک را هنگام بازی کردند در نظر بگیرند.

هنگامی که کودک مورد توجه والدین قرار می گیرد، در حقیقت والدین پلی هستند بین دنیای واقعی و استعدادهای خاص او و این بهترین روش در استعدادیابی کودکان است برای نشان دادن راهی که آنها استعدادهای پنهان شان را بروز می دهند.

باید بدانیم :

یکی از روش هایی که در مبحث استعدادیابی کودکان به والدین کمک شایانی می کند این است که کودک خود را تشویق کنند تا در حیطه هایی که به مشکبل برمیخورند عقت نکشند و به دنبال راه حل هایی برای رسیدن به هدف در نظر بگیرند.

این موضوع به کودکان نشان می دهد تا با هر محدودیتی رو به رو شوند و آن را حل کنند. آگاهی والدین به دلایل مختلف مثل کمبود جا در خانه های کوچک مانع بیرون ریزی کودک می شوند. این محدود کردن کودک علاوه بر کور کردن چشمه های خلاقیت کودکان ضربه های شدیدی در مبحث استعدادیابی کودکان به آن ها وارد می کند. سعی کنید با همه محدودیت هایی که برایتان وجود دارد قسمتی از فضای خانه را برای ساخته ها و جایزه های کودک در نظر بگیرید و در کشف و پیدا کردن نقطه های مختلف استعدادیابی کودکان تاثیر گذار باشید.

از آنجا که خانه اولین بستر برای رشد استعدادها در استعدادیابی کودکان است والدین باید تمامی موانعی که باعث کور شدن نقطه های استعدادیابی می شود یکی یکی کمرنگ و محو کنند.

 

کمک والدین در استعدادیابی کودکان

 

چند عامل مهم برای استعدادیابی کودکان

1) به کودکان حق انتخاب بدهید. حق انتخاب با قدرت اراده برابری می کند.

2) حس نوآوری را در استعدادیابی کودکان جدی بگیریم.

3) هرگز اداهات و ساخته های کودک را  به سخره نگیرید.

4) با کودکان در مورد اهداف آینده شان صحبت کنیم.

5) برای تقویت نقاط قوتش او را تشویق کنید و نقاط ضعف را شناسایی کنید و در سدد حل آنها باشید. این توازن برقرار کردن میان قوت و ضعف یکی از راهکارهای بالابردن میزان مهارت در استعدادیابی کودکان است.

6) آنچه به عنوان استعداد در مبحث استعدادیابی کودکان و نوجوانان دیده میشود را باید به مرور زمان به مهارت تبدیل کنیم.

7) هرگز کودک را با دیگر کودکان نه در سطح بالا، نه در سطح پایین مقایسه نکنیم. چرا که نقاط  کور و گمی را در  مبحث استعدادیابی کودکان به وجود می آورید.

8) اجازه دهید تا حدودی رویا پردازی کنند. عموم افراد موفق در کودکی برای خود رویای واضحی داشتند.

چه موارد دیگری می تواند به والدین در مبحث استعدادیابی کودکان کمک کند:

1) از کودکان سوال بپرسید و به تمام سوالات آنها به درستی پاسخ دهید.

2) بگذارید در انجام کارها دچار اشتباه شوند و از هر کدام درسی بگیرند.

3) کودک را مجبور به یادگیری کنید.

4) در امنجام کارها کودک خود را سهیم کنید.

همه ی موارد ذکر شده در مبحث استعدادیابی کودکان و نوجوانان می تواند به والدین

برای کشف و پیدا کردن آنچه تا الان از چشم آنها نهان مانده کمک کند.

بنابراین سعی کنید این مقاله را بارها خوانده و آن را برای والدینی

که بدنبال نیمه پنهان کودکان خود هستند بفرستید.

نویسنده: دکتر نازلی چلویی

بیشتر بخوانید:
چرا والدین باید به استعدادیابی کودک توجه کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *