کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

همه ما انسان ها در همه زمینه ها به یک اندازه توانمند نیستیم ما در مرکز استعدادیابی تلنت کلینیک سعی را برآن گذاشتیم تا بکوشیم استعدادهای برتر کودک و نوجوانان را بیابیم و برای رشد و پرورش آن ها وقت بگذاریم. عملی کردن این ایده بسیار دشوار تر از چیزی است که در نگاه نخست به نظر میرسید؛ اما تیم ما در مرکز استعدادیابی تلنت آرزو های والدین را به بار نشاندند. همه ی ما در مبحث استعدادیابی جانسون اوکانر را به خوبی میشناسیم. جانسون اوکانر یکی از قربانی های استعدادیابی نادرست بود. او فارغ التحصیل فلسفه هاروارد بود اما در واحد مهندسی برق شرکت جنرال الکتریک مشغول به کار بود و در نهایت پروژه استعدادیابی کارکنان به او سپرده شده بود. ما نیز در مرکز استعدادیابی سعی را بر این گذاشتیم که پس از مشخص شدن انواع مهارت های افراد با توجه به استعدادهای آن ها هرکسی در آینده به رشته دانشگاهی یا شلوغی مشغول شود که توانمندی بیشتری در آن دارد علاوه بر آن در مرکز استعدادیابی ما رشته های هنری، ورزشی نیز مورد سنجش قرار می دهیم.

در مرکز استعدادیابی ما به دنبال این موضوع هستیم که به توانایی هایی از کودک و نوجوان دست پیدا کنیم که در برخی فعالیت های یادگیری و رشد بهتری دارند. به عبارتی آمادگی ذاتی کودکان و نوجوانان برای برخی فعالیت ها بیشتر از سایر فعالیت ها است. اگر این زمنیه ها مشخص شود و هرکس در زمینه ایی که تبهر دارد مشغول شود با صرف زمان و انرژی کمتر دستاورد بیشتری را به بار مینشاند.

نکاتی که در مرکز استعدادیابی ما حائز اهمیت است:

ما در مرکز استعدادیابی سعی کردیم اولین کاری که انجام می دهیم تفاوت استعداد و مهارت ها را با یکدیگر مشخص کنیم. وقتی ما در زمینه ای استعداد نداریم به سادگی و تمرین نمیتوانیم آن را به سادگی بهبود بخشیم اما مهارت با تمرین بهتر می شود. مهارت را ما ایجاد می کنیم اما استعداد از ابتدا در ما وجود دارد و ما آن را می پرورانیم.

سوالاتی که در کلینیک استعدادیابی بینش نوین به آن‌ها پاسخ داده می‌شود 

1_ آیا بدون توجه به استعدادیابی می توان موفق بود؟

این سوال چالش برانگیز است که میستقیما موفقیت افراد را زیر سوال می برد شاید ما افراد زیادی را ببینیم که بدون استعدادیابی هم موفقیت بوده باشند اما قطعا بیشتر از کسانی که زمان و انرژی مصرف کرده اند و هزینه رشد خود را پرداخت کرده اند. در مرکز استعدادیابی ما تمامی استعدادهای کودک و نوجوان به صورت کامل مشخص می شود.

2_ اگر کسی را با استعداد خطاب کنیم درست است؟

در مرکز استعدادیابی به این مورد رسیدیم که در پی جواب دادن به این سوال بلافاصله باید توضیح دهیم که : منظور از استعداد چه چیزی است؛ چون در دنیا کسی وجود ندارد که بی استعداد باشد، اما انسان های بی شماری هستند که استعدادشان کشف نشده باقی مانده. در مرکز استعدادیابی ما نشان دادیم که استعداد داشتن به خودی خود و بدون توضیح تکمیلی معنایی ندارد.

3_ رابطه بحث استعدادیابی با انتخاب شغل و انتخاب رشته دانشگاهی چیست؟

ما در مرکز استعدادیابی بر این سوال هم پاسخ دادیم جوانان و نوجوانان در آستانه ورود به دانشگاه عموما به ترجیحات جامعه و والدین نگاه میکنند و در درجه بعدی به ترجیحات خود این درحالی است که ترجیحات یک فرد با توانمدی های او الزاما یکسان نخواهد بود. ممکن است ترجیح فردی با توجه به جامعه روانشناسی باشد اما او از استعداد کلامی خوبی برخوردار نباشد پس بهتر است از انتخاب این شغل صرف نظر کند.

آیا استعدادیابی کودک و نوجوان مفید است؟

والدین همیشه احساس می‌کنند باید تمام منابع خود صرف پرورش ذهنی فرزندان بکنند. همیشه با خود این گونه فکر می کنند هیچ  کس به آن ها در آینده نخواهد گفت :

چرا فرزندت را به چنین کلاس موسیقی فرستادی. اما ممکن است متهم شوند که چرا فرزند خود را به چنین کلاس موسیقی نفرستاده اند.

در مرکز استعدادیابی ما به شما پاسخ این سوالات را می دهیم که آیا بهتر است فرزند شما به کلاس موسیقی برود یا او  اصلا استعدادی

در این مقوله ندارد. در مرکز استعدادیابی کاملا مشخص می شود که هر کودک چه نوع استعدادی در چه زمینه ای دارد.

آینده برای کودکی که مارپله بازی می گند با کودکی که ریسک یا پازل بازی می کند متفاوت رغم خواهد خورد.

نویسنده: دکتر نازلی چلویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *