کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

 

با مشاوران روانشناس مرکز مشاوره بینش نوین در کنار شما هستیم.

آیا مراقبت از خود اقدامی خودخواهانه است؟

به هر حال، مراقبت از خود ممکن است به معنای محروم کردن دیگران باشد، کسانی که به شما نیاز دارند یا به نوعی وابسته به شما هستند. برای پیاده‌روی، ممکن است لازم باشد والدین مسن یا کودک خود را به مدت یک ساعت برای مراقبت به شخص دیگری بسپارید. لذت بردن از حمام و غوطه‌ور شدن در آب وان، نیازمند این موضوع است که یک مرز تعیین کنید طوری که حداقل برای مدت نیم ساعت کسی در نزند و مزاحمتی ایجاد نکند.   اولویت‌بندی زمان با شریک زندگی ممکن است به معنای تعیین محدودیت‌هایی در محل کار باشد.

با این وجود تعیین محدودیت برای اختصاص دادن وقت برای مراقبت از خود یکی از ایثارگران‏ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید زیرا توانایی مراقبت از دیگران را برای شما فراهم می‌کند.

 

همچنین شما می توانید مطالب روانشناسی روز را ملاحضه نمایید.


روانشناسی روز

تعریف فرد خودخواه

خودخواه بودن به معنای کم توجهی نسبت به دیگران است، یا به نوعی سوءاستفاده کردن از دیگران در جهت آنچه که موجب لذت یا سود ما می‌شود. خودخواه بودن عمدتاً مربوط به من است. چه چیزی می‌خواهم و چگونه می‌توانم آن را به دست آورم؟ اختصاص دادن زمانی برای مراقبت صحیح از نیازهای روحی، جسمی، عاطفی و معنوی خودخواهانه نیست. برعکس، ایجاد زمان برای مراقبت به موقع از خود، عملی فداکارانه است. درست مقابل رفتار خودخواهانه است که، فرد در پی بهترین شرایطی است که می‌تواند در آن وجود داشته باشد، به ویژه اگر این کار برای خدمت به دیگران انجام شود.

اعمال خود مراقبتی

مراقبت از خود اصطلاحی است که برخی برای توصیف زیاده‌روی و افراط استفاده کرده‌اند. ممکن است با انجام مانیکور روی ناخن‌ها یا مدل موی جدید احساس خوبی داشته باشید، اما آن‌ها پایه و اساس برای معنای مراقبت از خود نیستند. مراقبت از خود، تعهد به فعالیت‌هایی است که سلامت روحی، عاطفی، جسمی و معنوی را ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات، مراقبت از خود شامل تلاش شما در جهت انجام عملی محسوب می‌شود. 7 فعالیت خودمراقبتی در زیر شرح داده شده است. اطمینان از اینکه آیا به این طریق از خود مراقبت می‌کنید به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید، بهره‌وری بیشتری داشته باشید و فرصت برقراری ارتباطات مثمر ثمر با افرادی را که دوست دارید داشته باشید.

 

همچنین شما می توانید خلاصه مطالب آموزشی روان شناسی رو در قسمت اینفوگراف های سایت ملاحضه نمایید.


اینفوگراف

خوابیدن

داشتن زمان مناسب برای خواب و تأثیر آن بر سلامتی را نمی‌توان دست کم گرفت. بدون خواب کافی، بدن ما، از جمله مغز، عملکرد درستی نخواهد داشت. خواب کافی مانع  بیماری و خستگی می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد تا روز خود را با هوشیاری و توجه کامل سپری کنید. خواب کافی این اجازه را به ما می‌دهد بهترین شکل خود را به کسانی که نیاز به حمایت ما دارند، ارائه دهیم. میزان 7 تا 9 ساعت خواب بدون وقفه مطلوب است. اگر در خواب خود مشکل دارید، با پزشکتان در مورد بهبود بهداشت خواب صحبت کنید.

مراقبه

مراقبه، خود تنظیمی را بهبود می‌بخشد (به تعادل رساندن افکار و اعمال)، اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد و می‌تواند برای افرادی که از سرطان گرفته تا سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) رنج می‌برند، فواید سلامتی فراوانی داشته باشد. با تمرین، مدیتیشن خلق و خو را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به افراد در راستای داشتن حوصله بیشتر کمک کند. اختصاص دادن زمانی برای یک تمرین مدیتیشن می‌تواند زندگی شما را در بسیاری از سطوح بهبود بخشد و این فعالیتی است که کودکان می‌توانند در آن شرکت کنند و از آن بهره‌مند شوند.

هم اکنون با مشاوران بینش نوین مشاوره آنلاین بگیرید

ورزش

ورزش ممکن است اصلی‌ترین شکل مراقبت از خود باشد. فعالیت بدنی منظم، سلامت جسمی و روحی، خلق و خو، خواب و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، ممکن است باعث تحریک میل جنسی و کاهش استرس گردد. لازم نیست ورزش بیش از حد انجام دهیم که مفید واقع شود. حرکات کششی یا یوگا در صبح یا پیاده‌روی بعد از یک وعده غذایی می‌تواند فواید چشمگیری برای سلامتی داشته باشد.

تغذیه

خوب غذا خوردن، به بدن مواد مغذی مناسبی را می‌دهد که برای داشتن انرژی و سلامتی لازم است. زمان مناسب و کافی نداشتن برای غذا خوردن، به ویژه اتکا به وعده‌های غذایی سریع و فرآوری شده که می‌توانند از کالری بالا و ارزش غذایی کمی برخوردار باشند، سلامت ما را به خطر می‌اندازند و موجب تضعیف سلامت جسمی می‌گردد. صریح بگویم، اگر خوب غذا نمی‌خوریم، منابعی برای داشتن ذهن و بدن سالم نداریم. همچنین الگوی تغذیه مناسب در کودکان، به ایجاد عادات غذایی سالم، در طول زندگی کمک می‌کند و نقش مهمی را ایفا می‌کند. خوردن غذای خوب و مناسب در کنار یکدیگر، به عنوان یک خانواده، یا به همراه دوستان، می‌تواند پیوندهای مهرورزی را عمیق سازد و باعث ایجاد روابط صمیمی گردد. به یاد داشته باشید، نوشیدن مقدار کافی آب نیز بخشی از تغذیه است.

ارتباط با دیگران

ایجاد زمان برای تعامل با افرادی که شما را از لحاظ فکری پرورش می‌دهند و از شما حمایت می‌کنند، جنبه مهمی در جهت مراقبت از خود به حساب می‌آید. دوستان، مربیان، مشاوران معنوی و دیگرانی که  طرز فکرشان شبیه شماست می‌توانند در جهت پیشرفت شما سهم بسزایی داشته باشند. افراد مسن تر غالباً در موقعیت‌های دشوار بینش و فهم متفاوتی دارند. حامیان مالی 12 مرحله‌ای ( دوازده قدم برنامه‌ای متشکل از مجموعه‌ای از اصول راهنماست که برای بهبودی از اعتیاد، وسواس‌های رفتاری و دیگر مشکلات رفتاری به کار می‌رود) می‌توانند به فرد کمک کنند تا فعالیت‌های مهم خود را در مرکز توجه قرار دهند. انسان موجودی اجتماعی است. اختصاص دادن وقت برای گفتگو با یک دوست یا پیاده‌روی با شخصی که از طرف شما نیاز به چیزی ندارد می‌تواند یکی از راه‌های مراقبت از خود باشد.

تفریح

همه ما باید لذت ببریم! لذت بردن از تماشای فیلم، بازی تخته‌ای، موج‌سواری، پیاده‌روی یا بازی با سگ مناسب است. سرگرمی‌هایی از قبیل کاردستی یا نوشتن، آشپزی یا باغبانی، وقت گذاشتن برای فعالیت‌هایی که برای شما مهم است، سلامت روان و خوشبختی کلی شما را بهبود می‌بخشد. این جنبه از مراقبت خود بسیار مهم است به طوری که به عنوان یک رشته کامل درمانی در نظر گرفته‌شده و توصیه تراپیست‏ها در ایجاد سرگرمی مهم انگاشته شده است. تا جایی که آن را ” تفریح درمانی” می‌نامند.

دوباره جوان‌سازی

فعالیت‌های جوان‌سازی یا ترمیم نیز برای مراقبت از خود مهم است. چه بخواهید دوش آب گرم بگیرید، چه شمع روشن کنید یا ماساژ بگیرید، وقت گذاشتن برای استراحت بسیار مهم است. به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید. در فضای باز قدمی بزنید. بگذارید سگ یا گربه در کنارتان باشد و شما را لیس بزند. به آرامی غذا بخورید. از تعطیلات خود نهایت استفاده را ببرید. لحظاتی از روز دور از دستگاه‌های الکترونیکی باشید. برگشتن به درون، از شما فرد صبورتری خواهد ساخت و در نتیجه توانایی تحمل چالش‌هایی را که در طول روز با آن روبرو هستید خواهید داشت.

کمک! من نمی‌توانم همه این‌ها را انجام دهم

اگر برای اولویت مراقبت از خود نیاز به کمک دارید، ممکن است به استخدام مربی فکر کنید. یک مربی ورزش یا سلامتی می‌تواند به شما کمک کند یاد بگیرید خود و مراقبت خود را در اولویت قرار دهید. اگر از خودتان تهی شده باشید هیچ‌گاه نمی‌توانید به خوبی دیگران را مورد مهر و حمایت خود قرار دهید. اگر می‌خواهید خوب و سالم زندگی کنید مراقبت از خود را باید در اولویت قرار دهید.


نشریه الکترونیکی تخصصی روان شناسی بینش نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *