کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

برای موفقیت در کنکور باید به دروس عمومی و اختصاصی به یک میزان توجه کنیم. متأسفانه گاهی شاهد این هستیم که داوطلبان کنکور آن چنان که باید و شاید به دروس عمومی توجه نمی‌کنند و غالب زمان و تمرکز آن‌ها صرف دروس اختصاصی می‌شود. متأسفانه این رویکرد سبب می‌شود که نتوانید به هدف مورد نظر خود برسید. این باور گاهی ریشه در این موضوع دارد که داوطلبان فکر می‌کنند مطالعه دروس عمومی زمان زیادی را از آن‌ها می‌گیرد که می‌تواند صرف مطالعه دروس اختصاصی کنند. البته به این مسئله نیز باید اشاره کنیم که دروسی نظیر عربی یا زبان مشکلات جدیدی را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند و گاهی می‌بینیم که آن‌ها تلاش می‌کنند

با بالا بردن توانایی خود در دروس اختصاصی این نقاط ضعف را جبران کنند. باید به خاطر داشته باشیم که نخواندن دروس عمومی اشتباه بزرگی به شمار می‌رود و سبب می‌شود که دیگران به راحتی از شما پیشی بگیرند. بنابراین می‌توانیم به خوبی اهمیت دروس عمومی را مشاهده کنیم. همان طور که اشاره کردیم داوطلب باید بتواند توازن را میان دروس مختلف ایجاد کند تا شانس موفقیت او نیز افزایش یابد.

مشاورین تحصیلی به خوبی از اهمیت دروس عمومی آگاه هستند و در برنامه‌ریزی آموزشی خود زمان مناسبی را صرف این دروس می‌کنند. اما گاهی شاهد هستیم که داوطلب با جدی نگرفتن این دروس موفقیت خود را به خطر می‌اندازد. شما باید به حرف‌های مشاور کنکور خود گوش کنید و با نظم به برنامه‌ای که برای شما آمده کرده است بچسبید.

دروس عمومی در کنکور

 

 

لطفاً به توصیه‌های کنکوری زیر توجه کنید:

 

ادبیات

ادبیات یکی از مهم‌ترین دروس کنکور به شمار می‌رود که با ضریب 4، ضریب بالایی دارد و بسیار تأثیرگذار است.

ادبیات برای تمام گروه‌های آموزشی ضریب بالایی دارد و کسب نمره پایین در ادبیات و معارف می‌تواند آسیب زیادی به رتبه داوطلب وارد کند. ما انتظار داریم که در بخش سؤالات مربوط به ادبیات با چالش زیادی مواجه شویم زیرا حدود 23% از سؤالات در رده دشوار طبقه‌بندی می‌شوند. از طرفی ممکن است سؤالاتی خارج از منابع امتحانی در حوزه املا، آرایه‌های ادبی، زبان فارسی و معنی، طراحی شود.

بنابراین همان طور که ذکر شد، ادبیات علاوه بر اینکه ضریب بالایی دارد، درس مشکلی نیز به حساب می‌آید، بنابراین می‌تواند در سرنوشت داوطلب کاملاً تأثیرگذار باشد. بهترین راه تسلط بر معنایی لغات این است که معنی آن‌ها را در غالب یک جمله بفهمید و تمرین کنید.

البته ممکن است که لغت معانی متعددی داشته باشد و مهم است

که شما تمام آن معانی را به خاطر بسپارید. در هنگام مطالعه کتاب، زیر تمام لغات مهم، چه از نظر معنی و چه از نظر املایی، خط بکشید تا آن‌ها را مرور کنید.

سؤالات مربوط به بخش ادبیات شامل بخش‌های مختلف می‌شود. چند سؤال مربوط می‌شود به معنای کلمات یا معنی شعر. در بخش املا معمولاً کار کمی سخت‌تر است و شیوه طراحی سؤالات متفاوت‌تر خواهد بود. یکی دیگر از بخش‌های آزمون، آرایه‌های ادبی است که معمولاً 2 الی 3 سؤال را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین بسیار مهم است که دانش‌آموزان وقت مناسبی را برای این بخش در نظر بگیرند. بهترین شیوه یادگیری آرایه‌های ادبی، آموختن درست آن‌ها در قالب شعر یا نثر است.

برای اینکه بتوانید راحت‌تر به سؤالات پاسخ دهید باید حتماً کارکرد ساختاری و تعاریف آرایه‌ها را یاد بگیرید و از هر کدام چند مثال مختلف در ذهن خود داشته باشید. این مثال‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در موارد مشابه راحت‌تر پاسخ صحیح را پیدا کنید. برای یادگیری آرایه‌ها

نباید فقط به مثال‌های کتاب بسنده کنید بلکه به سراغ نمونه‌ای خارج از کتاب نیز بروید، زیرا عموماً سؤالات به نمونه‌های خارج از کتاب پرداخته می‌شود.یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ادبیات سؤالات مربوط به قرابت معنایی می‌باشد که در حدود 9 سؤال را به خود اختصاص می‌دهد و توصیه می‌شود که دانش‌آموز بیش‌ترین زمان را به این گروه اختصاص دهد. سؤالات تاریخ ادبیات معمولاً از قسمت‌هایی طرح می‌شود که به راحتی نمی‌توان پاسخ صحیح را پیدا کرد. بنابراین باید در تمام کتاب هر جا اطلاعاتی در مورد تاریخ ادبیات وجود داشت، آن را حفظ کنید و به خاطر بسپارید.

یکی از بهترین شیوه‌های به خاطر سپردن تاریخ ادبیات، استفاده از فلش کارت است. روی هر کارت اطلاعات مربوط به هر کدام از نویسندگان و شاعران را ثبت کنید و دائماً آن‌ها را مرور کنید. هر کدام کدام از کارت‌ها باید به یک شاعر یا نویسنده اختصاص داشته باشد و تمام اطلاعات مربوط به آن فرد بر روی آن ثبت شده باشد. دسته‌بندی شعرا بر اساس مکتب هنری یا دوره تاریخی نیز می‌تواند تا حدودی کار شما را راحت‌تر کند.

حدود 4 یا 5 سؤال از زبان فارسی است.

شاید بتوانیم این بخش را سخت‌ترین قسمت سؤالات مربوط به ادبیات در نظر بگیریم. همیشه به داوطلبان توصیه می‌شود که یا برای این قسمت کاملاً خود را آماده کنند یا بهتر است اصلاً سمت تستهای آن نروید. در نهایت دوباره تاکید می‌کنیم که ادبیات اهمیت بسیاری

در کنکور دارد و می‌تواند کاملاً تعیین کننده باشد. بسیار مهم است که توجه ویژه‌ای را به آن معطوف کنید وگرنه نمی‌توانید به اهداف خود برسید.

دین و زندگی

پس از ادبیات فارسی، درس دین و زندگی با ضریب 3، ضریب بالایی دارد و درس بسیار مهمی به شمار می‌رود.

البته به یاد داشته باشیم که ارزش هر درس الزاماً ارتباطی به ضریب آن ندارد بلکه سطح رقابت داوطلبان کنکور اهمیت آن را به ما نشان می‌دهد. درس دین و زندگی به دلیل آنکه دانش‌آموزان زیاد به آن می‌پردازند و از طرفی ساده‌تر از دروس دیگر است، معمولاً امتیاز بالایی در کنکور برای داوطلبان دارد. بنابراین به دست آوردن رتبه پایین در این درس شما را به راحتی از کورس رقابت عقب می‌اندازد و دیگر نمی‌توانید به دست آوردن رتبه خوب خوش‌بین باشید. با این همه شما می‌توانید با اختصاص دادن فقط چند ساعت در طول هفته به امتیاز بالایی در این درس برسید. برای اینکه بهتر با این درس و سؤالات آن آشنا شوید، باید بگوییم که سؤالات معارف به سه بخش تقسیم می‌شوند:

 

دروس معارف نیز مانند دروس دیگر نیازمند توجه و تمرکز خاص خود است.

شما باید با دقت زیادی متن را مطالعه کنید. نکته مهم در این درس روش صحیح مطالعه است.

شما باید این درس را با کمک نکات تستی آن یاد بگیرید.

مثلاً می‌توانید ابتدا یک بخش از کتاب را مطالعه کنید و سپس تستهای آن را بزنید، چندین بار این کار را انجام دهید تا ساختار کلی آموزشی در ذهنتان باقی بماند.

اما فراموش نکنید که محور منبع اصلی آموزشی شما باید کتاب درسی باشد و تا قبل از اینکه کتاب را خوب نخوانده‌اید سراغ تست نروید. در گروه سؤالات مربوط به معارف، سخت‌ترین آیات است که شما باید با دقت بسیار بالا به آن‌ها بپردازید:

 

زبان انگلیسی

یکی دیگر از بخش‌های دروس عمومی زبان انگلیسی است. زبان همواره می‌تواند یکی از پاشنه‌های آشیل داوطلبین شرکت در کنکور باشد. البته اکثر کسانی که در کنکور شرکت می‌کنند قبلاً سر کلاس زبان خارج از فضای مدرسه رفته‌اند اما شیوه پرسش سؤالات کنکور با مؤسسات آموزشی زبان خارج از مدرسه بسیار متفاوت است. برای اینکه بتوانید امتیاز مناسبی در آزمون زبان به دست بیاورید حتماً باید

با یک مشاوره تحصیلی با تجربه مشورت کنید تا نحوه مطالعه صحیح و ساختارمند را به شما بیاموزد. متأسفانه شاهد این هستیم که دانش‌آموزان عموماً به دلیل روش ناکارآمد مطالعه زبان انگلیسی دچار نوعی ناتوانی و درماندگی نسبت به این درس شده‌اند. شما باید این پیش فرض را که زبان بسیار سخت است را کنار بگذارید و از ابتدا با برنامه جلو بروید. باور کنید که زبان آن قدر هم درس سختی به شمار نمی‌رود.

 

زبان عربی

در نهایت می‌رسیم به سخت‌ترین بخش دروس عمومی که زبان عربی است. در این بخش عموماً با سؤالات مشکلی روبرو هستیم که پاسخ به آن‌ها بسیار کار سختی به شمار می‌رود. در این بخش حتماً به شما توصیه می‌کنیم خود را با برنامه یک مشاور تحصیلی هماهنگ کنید. او می‌تواند مسیر موفقیت را به شما نشان دهد، تا بتوانید به سوالات ترجمه، درک مطلب و قواعد به خوبی و درستی پاسخ دهید.

رشد جسمی در کودکان

دروس عمومی در کنکور

 

چرا مراقبت از خود بسیار مهم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *