کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

چرا غمگین هستید؟ آیا مشکل از تنهایی است؟ – چرا بعضی افراد همیشه غمگین هستند؟

اگر مجرد هستید، تنها زندگی می‌کنید و احساس تنهایی و ناراحتی دارید، آیا این فکر به شما دست می‌دهد که علت ناراحتی‌تان این است که مجرد و تنها زندگی می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید اگر یک شریک زندگی بااحساس پیدا کنید و ازدواج کنید، احساس تنهایی و ناراحتی‌تان از بین خواهد رفت؟

دلایل بسیاری وجود دارد که شما را متمایل به چنین تفکری می‌کند. در حقیقت این نوع استدلال به قدری نافذ است که مقابله با آن تلاش خاصی را می‌طلبد. اما باید با آن مبارزه کنیم. ازدواج و تغییر سبک زندگی تصمیمات بزرگی هستند. برای برخی افراد این تصمیم‌ها منجر به زندگی شادتری خواهند شد. اما اینکه توقع داشته باشیم این یک قانون عمومی باشد احتمالاً اشتباه است. دلایل متفاوت زیادی وجود دارد که باعث می‌شود ما در مورد علت احساسی که داریم دچار اشتباه شویم.

در چنین وضعیتی اگر قصد ازدواج دارید حتما مشاوره پیش از ازدواج را در نظر بگیرید.

رسانه‌های جمعی و مجازی باعث اختلال در ذهنیت شما می‌شوند – چرا بعضی افراد همیشه غمگین هستند؟

رسانه‌های جمعی ممکن است در این دوران کرونا این ذهنیت را برای افرادی که تنها زندگی می‌کنند ایجاد کنند افراد متأهل شادتر هستند و بیشتر به فعالیت‌های بیرون از خانه می‌پردازند. همه‌ی تصاویر زوجین شاد، خانواده‌های شاد و سفرها و بیرون رفتن‌های سرگرم کننده‌ی آن‌ها می‌تواند احساس شما را بدتر از قبل کند.

اما تحقیق چیزی را نشان می‌دهد که شاید از قبل هم می‌دانستید: فیس بوک و اینستاگرام همه داستان را برای شما تعریف نمی‌کنند، و حتی گاهی داستانی که می‌گوید کلاً نادرست است.

در آمریکا رات وایپمن که مضطرب بود از ملاقات با دوستی تعریف می‌کند که از مسافرت آخر هفته‌ی رمانتیک با همسرش تازه برگشته است. این دوست با پرخاش در مورد اوقات وحشتناکی که با همسرش سپری کرده بود می‌گوید و اینکه کلاً یک رویداد خیلی بد را تجربه کرد. سپس وایپمن به خانه رفت و فیس بوکش را چک کرد و متوجه شد که دوستش چیزی کاملاً متفاوت را به اشتراک گذاشته است : بیش از ده عکس با زیرنویس‌های غافلگیرانه از زوجی قابل ستایش با کلاه‌های آفتابی و در حال خوش‌گذرانی را دید بدون اینکه کوچک‌ترین نشانه‌ای از دعوا وجود داشته باشد.

چرا بعضی افراد همیشه غمگین هستند؟ - چرا غمگین هستید؟ آیا مشکل از تنهایی است؟

همه‌گیری با احساسات شما پیچ و تاب خورده است – چرا بعضی افراد همیشه غمگین هستند؟

برخی از افرادی که مجرد هستند و تنها زندگی می‌کنند با وجود همه‌گیری هم زندگی خوبی دارند و حتی پیشرفت هم کرده‌اند اما بقیه نه. اگر شما در حال دعوا باشید ممکن است فکر کنید دلیلش این است که مجردید و تنها زندگی می‌کنید. و برای برخی هم ممکن است چنین باشد.

اما همه‌گیری انبوهی از پیچیدگی‌ها را وارد زندگی ما کرده است. بسیاری از مردم به دلیل از دست دادن شغل، سلامتی و نزدیکانشان رنج می‌برند. بقیه می‌ترسند که این چیزها برای آنان هم می‌تواند اتفاق بیفتد. هر کس که برنامه‌ای داشته است مختل شده است، نقشه‌ها به تأخیر افتاده یا کنسل شده‌اند، گردهمایی‌های حضوری با ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شوند البته اگر اصلاً اجرا شوند. همه‌ی این‌ها می‌توانند از عوامل استرس واقعی برای شما باشند. تنهایی یا مجرد بودن تأثیر اندکی روی این‌ها دارد.

خیلی راحت است به افراد مجردی که در طول همه‌گیری تنها زندگی می‌کنند نگاه کنیم و بگوییم :”بیچاره”. این با داستان معیوب زندگی مجردی تناسب خوبی دارد- نمایشی نامناسب، گمراه‌کننده و وحشیانه از مفهوم مجردی.

وقتی ذهن‌های جستجوگر توجهشان را به سوی زوج‌های متأهل و هم خانه می‌برند می‌فهمند که بیشتر این افراد نیز استرس همه‌گیری را دارند، به ویژه اینکه زندگی در فضای مشترک این امر را تشدید می‌کند.

زندگی با افراد دیگر و هنوز هم احساس تنهایی کردن – چرا بعضی افراد همیشه غمگین هستند؟

همان طور که قبلاً گفتم مجرد بودن به معنی تنها و غمگین بودن نیست. افراد مجرد اغلب شبکه‌های اجتماعی قوی دارند که با تلاش و کوشش حفظشان می‌کنند.

اما حتی زمانی که “تنها” به معنی تنها زندگی کردن باشد هم ارتباط با تنهایی همواره چیزی نیست که ما انتظارش را داریم. مطالعه‌ی بیش از 16000 فرد بالغ نمونه‌ی بزرگی است از موضوعی که اغلب ما را سردرگم می‌کند. ابتدا محققان همه‌ی افرادی را که تنها زندگی می‌کردند با افرادی که با دیگران زندگی می‌کردند مقایسه نمودند (خواه شریک زندگی رمانتیک باشد یا کسی دیگر). چنانچه کلیشه‌های تحقیرآمیز اصرار می‌کنند افرادی که تنها زندگی می‌کردند تنها تر بودند. اگرچه دانشمندان علوم اجتماعی دریافتند که افرادی که تنها زندگی

می‌کنند با افرادی که با دیگران زندگی می‌کنند تفاوت‌های مهمی دارند. برای مثال از نظر مالی عملکرد ضعیف تری داشتند. بنابراین محققان گام مهم بعدی را برداشتند تا مطمئن شوند که وقتی دو گروه از افراد را مقایسه می‌کنند شباهت‌های مهمی هم داشتند. وقتی افراد تنها با افرادی که شریک زندگی داشتند و از نظر مالی مشابه هم بودند ( و از بقیه‌ی جنبه‌ها نیز همچنین) با هم مقایسه شدند نتایج کاملاً متفاوت بود: افراد تنها در واقع کمتر احساس تنهایی می‌کردند.

این موضوع پیچیده است

انسان‌ها و بنابراین احساساتشان پیچیده هستند. برای همه‌ی ما آزاردهنده است داستان علت ناراحتی یا احساس تنهایی مان را بیان کنیم. در نهایت فراموش نکنیم که احساس تنهایی ممکن است در طول زندگی به ما دست بدهد، اما آیا واقعاً شما آن گونه که خود را در چاهی سیاه می‌پندارید، تنها هستید. گاهی اوقات تنهایی فرار از واقعیت است. باید با واقعیت مواجه شوید.

شما عزیزان می توانید برای درمان افسردگی با خانم شیرین سادات اطیابی روان درمانگر EFT مشاوره ی آنلاین یا حضوری داشته باشید. برای تعیین وقت قبلی با شماره ی 021-22539186 تماس حاصل فرمائید.

اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ – از اختلال شخصیتی اسکیزویید چه میدانید؟ — بخش دوم

یک پاسخ

  1. سلام سالهاست غمگینم،اوایل فقط احساس غم وناراحتی داشتم،امااکنون احساس پریشانی بیقراری اسنرس ترس ووحشت بن بست درزندگی.اینکه کدام راه درست یااشتباه است،من درکودکی ونوجوانی بسیارمتفاوت بودم انگارانسان دیگری شدم ترس ازتنهایی بشدت ازارم میدهدحس میگنم همه چییز یالاقل خیلی چیزهایاخیلی ازادمهاعلیه من هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *