کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

آیا خودشیفته‌ ها واقعاً مشکل حافظه دارند یا دروغ‌گو متبحری هستند؟ – ویژگی های افراد خودشیفته 

ارتباط با فرد خودشیفته این سؤال را در ذهن ما ایجاد می‌کند که آیا او واقعاً مشکل حافظه دارد؟

مثلاً همسایه به شما قول می‌دهد که دیگر ماشینش را جلو ماشین شما پارک نکند اما بعد از تکرار این کار کاملاً منکر این قول قرار با شما می‌شود. یا مثلاً بعد از کلی گفتگو با همسرتان تصمیم می‌گیرید که در یک رستوران سنتی نهار روز جمعه را صرف کنید اما متوجه می‌شوید که او در روز پنجشنبه در رستوران دیگری میز رزرو کرده، و زمانی که این موضوع را با او مطرح می‌کنید، با شکایت به شما می‌گوید

که باید منظورت را واضح‌تر بیان می‌کردی!

بعد از تکرار چند تجربه مشابه، آرام آرام از خود می‌پرسید که آیا همسر یا همسایه من فردی دروغ گو است؟

یا توجهی به نظر من ندارد و از آن چشم پوشی می‌کند؟

واقعیت داستان این است که بیشتر افراد خودشیفته، اتفاقاً حافظه بسیار خوبی هم دارند، اما حافظه آن‌ها گزینشی عمل می‌کند و بر روی آن واقعیتی یا ذهنیتی متمرکز می‌شود که آن‌ها می‌خواهند اتفاق بیفتد یا واقعیت داشته باشد.

تمرکز خودشیفته بر روی چیزی است که الآن به آن نیاز دارد و توجه چندانی به نظرات شما ندارد و قول‌هایش را نیز به راحتی فراموش می‌کند. در واقع حقیقت آن چنان برای افراد خودشیفته مهم نیست و آن‌ها می‌توانند به راحتی از کنار آن عبور کنند.

اما آن‌ها چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ چرا رابطه خودشیفتگان با واقعیت و آنچه به خاطر می‌آورند، این قدر با یک فرد معمولی متفاوت است؟ با مرکز مشاوره بینش نوین برای پاسخ به این سوال، همراه باشید.

شما عزیزان می توانید برای درمان خودشیفتگی با خانم ستاره رحیمی مشاوره ی آنلاین یا حضوری داشته باشید برای تعیین وقت قبلی با شماره ۲۲۹۱۵۳۸۵ تماس حاصل فرمائید.

 

فرد خودشیفته فاقد رابطه ابژه کامل (WOR) است. – ویژگی های افراد خودشیفته

رابطه ابژه کامل ظرفیت روانی است که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم انسان‌ها را به صورت واقعی و موجودیتی یکپارچه از خوبی و بدی ببینیم. اگر این ظرفیت در ما وجود نداشته باشد، تصویری که از افراد داریم یا کاملاً خوب است و یا کاملاً بد. بنابراین افراد خودشیفته، انسان‌های اطراف خود را فقط به دو صورت می‌توانند ببینند:

 

فقدان ظرفیت رابطه ابژه کامل چگونه بر حافظه تأثیر می‌گذارد؟

داده‌های بین فردی بسیاری وجود دارد که حواس و مغز انسان باید به تحلیل و توضیح آن‌ها بپردازد. در نتیجه، انسان به صورت ناخودآگاه به الویت بندی مسائل مهم می‌پردازد. خودشیفته اگر شما را به عنوان کاملاً خوب ارزیابی کند، فقط چیزهایی را در مورد شما به خاطر می‌سپارد که این ذهنیت را تأیید می‌کند و هر واقعیت دیگری که امکان دارد این دیدگاه را به چالش بکشد، مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. و زمانی که او طرف مقابل را به عنوان کاملاً بد می‌فهمد، طبیعی است که فقط به مسائلی توجه می‌کند که این دیدگاه را مورد تأیید قرار می‌دهد. بنابراین می‌توانیم به خوبی بینیم که چگونه WOR می‌تواند بر روی حافظه و ساختار ذهنی فرد خودشیفته تأثیر بگذارد؛ آن‌ها گرایش به فرضیاتی دارند که تصویر ذهنی‌شان از طرف مقابل را حمایت می‌کند.

 

فرد خودشیفته فاقد ثبات ابژه (OC) است.

ثبات ابژه یعنی توانایی حفظ تصویر بزرگ از کلیت رابطه، خصوصاً زمانی که با فردی که او را دوست داریم دچار مشکل شویم. فقدان رابطه ابژه کامل سبب می‌شود که فرد نتواند ثبات ابژه را حفظ کند ، در نتیجه نمی‌تواند هر دو بخش خوب و بد انسان را بینید.

 

تست روانشناسی خودشیفتگی را انجام دهید تا از میزان این مشکل در خودتان آگاه شوید.

فقدان ظرفیت ثبات ابژه چگونه بر حافظه تأثیر می‌گذارد؟

در هنگام دعوا، فرد خودشیفته به محض آنکه از شما عصبانی می‌شود، اتوماتیک ذهنش تصویر کاملاً منفی از شما می‌سازد و دیگر چیزهای خوب را فراموش می‌کند.

خودشیفتگان در هنگام تحریک هیجانی فقط بر روی احساساتشان در آن لحظه متمرکز می‌شوند و توجهی مثلاً به احساسات بیست دقیقه پیش خود ندارند و برایشان مهم نیست که در آینده ممکن است چه احساسی داشته باشند. بنابراین آن‌ها به گونه‌ای خشم خود را بر سر شما خالی می‌کنند که انگار اصلاً شما را نمی‌شناسند یا هیچ وقت رابطه خوبی با شما نداشته‌اند.

چه بلایی سر حافظه آن‌ها آمده – ویژگی های افراد خودشیفته

با توجه به مطالبی که به آن‌ها اشاره شد، می‌توانیم ببینیم که خودشیفته چگونه خاطراتی را که برایش دارای اهمیت است، در اولویت اول قرار می‌دهد. و از آنجایی که اختلالات شخصیتی سبب می‌شود افراد نتوانند همدلی را تجربه کنند، خاطراتی که مربوط به احساسات دیگران است، در ذهن یک خودشیفته از اولویت کمتری برخوردار خواهد شد.

بنابراین به خوبی می‌توانیم ببینیم که افراد خودشیفته مشکل حافظه ندارند بلکه ساختار روانی آن‌ها خاطراتی را که دارای اهمیت کمتری هستند، از دسترس آن‌ها خارج می‌کند.

چه کاری باید انجام دهیم؟ – ویژگی های افراد خودشیفته

این سؤال در تست روانشناسی یا مشاوره خانواده و فردی بستگی به این دارد که آیا شما فرد خودشیفته‌ای هستید یا با یکی از این افراد رابطه دارید.

فراموش نکنیم که در هر دو صورت، خدمات روان‌درمانی امروزه می‌توانند کمک شایان به ما ارائه دهند.

مسئله اساسی این است که غالباً خودشیفته‌ها علاقه‌ای به درمان ندارند زیرا رفتار خود را کاملاً عادی در نظر می‌گیرند و مشکل را از سمت دیگران می‌بینند.

در این شرایط حتماً توصیه می‌کنیم که او را تحت فشار قرار دهید تا به متخصص سلامت روان مراجعه کند.

چطور یک ازدواج موفق داشته باشیم؟ – ده قدم برای رسیدن به ازدواج رویایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *