کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

کسب موفقیت در زندگی همواره با مسائل و مشکلاتی همراه است.نحوه برخورد با مشکل و مقابله با آن نیز در افراد مختلف متفاوت است یکی از منابع حل مسائل و مشکلات ((هوش و توانایی)) انسان هاست و ما خود همواره از این موهبت الهی  استفاده نموده ایم ولی آیا تاکنون اندیشیده ایم که :

هوش چیست

نظریه هوش چندگانه چه تاثیری در تعلیم و تربیت دارد

انواع هوش کدام است

عدم شناخت هوش و استعداد فرزندان آنها را در آینده با چه آسیبهایی خواهد ساخت؟

ویژگی های هوش چیست؟

 باهوش کیست؟

در جامعه امروز انتخاب رشته تحصیلی و شغل افراد تا چه میزان با هوش و استعداد آنها مطابقت دارد؟

 راه های تقویت هوش چیست؟

هوش ذاتی است یا اکتسابی؟

عوامل تاثیرگذار بر هوش چیست؟

هوش از درجاتی برخوردار است؟

هوش را (( توانایی حل مسئله)) نیز می نامند و هر فرد به میزان توانایی هوشی خود بهتر می توان مسائل و چالش های زندگی رو به رو شود و را از موانع از سر راه بردارد.

 

 

هوش

هوش در لغت به معنی عقل، خرد ، فهم وشعور، زرنگی و زیرکی آمده است.

هوش مجموعه استعدادهای است که موجب یادگیری ،شناخت یاد آوری اطلاعات در فرد شده و توانایی حل مسئله و سازگاری با محیط فراهم می نماید.

بعضی از روانشناسان ترجیح می دهند به جای هوش(( توانایی ذهنی)) را به کاربرند یعنی اگر فردی بتواند کار و مسئولیت خود را به نحو مطلوب انجام دهد بر توانایی حل مسائل خودش را داشته باشد می گویند: او دارای هوش بالا تر است.

انواع هوش

نظریه گاردنر درباره هوش چندگانه دیدگاه سنتی و توانایی‌های ذهنی را در زمینه تعلیم و تربیت و علوم شناختی دگرگون ساخته و برنامه‌های آموزشی را تحت تاثیر قرار داده است. انواع هوش در نظریه او عبارتند از:

هاوارد گاردنر در سال ۱۹۹9 دو نوع دیگر را مطرح کرده است:

الف) هوش طبیعت گرایی: سبب می شود که شخص بتوانند پدیده های طبیعت را بشناسد آنها را طبقه بندی کند کنجکاوی خود را درباره پدیده های طبیعی با مشاهده طبیعت و آزمایش ارضا کند و به درک رابطه پدیده های طبیعی دست یابد. ب) هوش هستی گرایی: شامل حساسیت و استعداد برای درگیر شدن با پرسش های عمیق درباره هستی انسان مانند معنای زندگی مفهوم مرگ و زندگی و پدیده های انسانی در عرصه حیات و چرایی ((هستی)) می باشد.

مشاغل مرتبط با هوش:

برای این که فرزندان در آینده از شغل خود احساس رضایت و موفقیت بیشتری داشته باشند لازم است زمینه تحصیل و کسب مشاغل را مطابق با هوش استعداد و علاقه آنها فراهم نماییم.

در هوش زبانی:مشاغلی همچون مشاور حقوقی وکالت نویسندگی و گویندگی ویراستار دبیر زبان مترجم ناشر کتاب دار مسئول بایگانی و متصدی گری و غیره اولویت دارند.

در هوش منطقی-ریاضی:مشاغلی همچون حسابرس مأمور خرید بیمه گذار ریاضی دان دانشمند آمارگیر کارشناس سیستم رایانه اقتصاد دان معلم دروس علمی کارشناس فنی و غیره اولویت دارد.

در هوش تجسمی فضایی :مشاغلی همچون مهندس نقشه بردار معمار نقشه کش خلبان مجسمه ساز عکاس مخترع هنرمند گرافیک دکوراتور داخلی و غیر الویت دارد.

در هوش موسیقیایی: مشاغلی همچون نوازنده آلات موسیقی موسیقی دان سازنده آلات موسیقی موسیقی شناسی آهنگساز مهندس استودیو گروه کر رهبر ارکستر خواننده و غیره اولویت دارد.

در هوش جسمی-حرکتی: مشاغلی همچون بازیگر کشاورز جراح جواهرساز کارگر کارخانه مکانیک ورزشکار حرفه ای صنعتگر و غیر اولویت دارد

در هوش میان فردی : مشاغلی همچون مدیر کارخانه و اداره مدیر مدرسه سرپرست کارمند اداری جامعه شناس داور مردم شناس مشاور پرستار مسئول آژانس مسافربری مدیر روابط عمومی فروشنده و غیره اولویت دارد.

هوش درون فردی: مشاغلی همچون روانشناس دبیر روانشناسی روحانی درمانگر برنامه ریزی کارآفرین مشاور و غیره اولویت دارد.

نکات قابل توجه

راه های تقویت هوش در فرزندان:

برای آشنایی بیشتر با تفاوت هوش و استعداد، صفحه مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *