کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

روان درمانی یا تراپی (Therapy) یا مشاوره، فرآیندی است که با ما کمک می‌کند تا بتوانیم به شیوه‌ای کارآمدتر با مشکلاتمان مواجه شویم. البته در طول سال‌های گذشته تعاریف متعددی از مراحل انجام روان درمانی ارائه شده است اما به صورت کلی می‌توانیم این‌گونه نیز بیان کنیم که در جلسات درمان یاد می‌گیریم چگونه از عادات ناکارآمد خود فاصله بگیریم و عادات کارآمد و سازنده‌تری ایجاد کنیم. مشکل اساسی افراد این است که تجربیات درونی آن‌ها سبب ایجاد برخی احساسات منفی شده، اما آن‌ها غالباً نمی‌دانند با احساسات باید چه کار کنند. انباشتگی احساسات سبب ایجاد اضطراب یا مجموعه‌ای از عادات و رفتار می‌شو که او را در موقعیت‌های ناخوشایند قرار می‌دهد. با این مطلب از بلاگ مرکز مشاوره بینش نوین همراه باشید.

همچنین مراحل انجام روان درمانی میتواند یک فرآیند حمایتی باشد برای ایجاد برخی تغییرات بزرگ در زندگی، مانند مهاجرت یا تغییر شغل. روان‌درمانگران در موارد پراسترس مانند ازدواج یا جدایی نیز می‌توانند کمک بسیار خوبی در اختیار مراجعین قرار دهند. به صورت کلی روان درمانی زمانی که فرد دچار مشکل جدی در زندگی یا رابطه خود است و یا زمانی که فرد از اختلال روانی رنج می‌برد، میتواند مفید باشد. فراموش نکنیم که چالش میتواند فرد را دچار آسیب و درد یا ناراحتی شدیدی کند و او باید برای جلوگیری از این مشکلات با یک متخصص حرف بزند.

به صورت کلی رجوع به یک درمانگر برای طی کردن مراحل انجام روان درمانی آسیبی به شما نخواهد زد و حداقل اتفاقی که می‌افتد این است که او یک ارزیابی کلی از شخصیت به شما ارائه می‌دهد.

روان درمانی تاثیرگذار است اما به زمان مشخصی نیاز دارد

همه ساله میلیون‌ها نفر به روانشناس یا روان‌پزشک مراجعه می‌کنند. البته تحقیقات بسیار گسترده‌ای در رویکردهای مختلف روان درمانی انجام شده، اما به صورت کلی نتایج رضایت بخش بوده‌اند. بسیار مهم است که ما بدانیم برای هر مشکل باید به چه فرد و با چه تخصصی مراجعه کنیم. در مقالات آینده تلاش می‌کنیم بیشتر در مورد حوزه‌های فعالیت روانشناسان روان‌پزشکان بیشتر توضیح دهیم، همچنین رویکردهای مختلف درمانی نیز باید مورد توجه قرار بگیرند زیرا هر کدام نقاط ضعف و قدرت خاصی دارند.

یکی از مهم‌ترین وظایف روان‌درمانگر یا مشاور این است که اگر مراحل انجام روان درمانی مناسب مشکل شما نبود، باید در همان جلسه اول این موضوع را به اطلاع شما برساند. همچنین وقتی فردی با ساختار شخصیتی مقاوم یا سالم به درمانگر مراجعه می‌کند، او باید صادقانه به فرد بگوید که نیاز چندانی به خدمات روان درمانی ندارد. خوشبختانه در طول سال‌های گذشته، با منسجم‌تر شدن فعالیت روان درمانی شاهد این بودیم که اخلاق حرفه‌ای نیز با دقت بیشتری رعایت می‌شود. اما روان درمانی مدرن تفاوت زیادی با آن چیزی که در فیلم‌ها می‌بینید، پیدا کرده است.

عموماً جلسات و مراحل انجام روان درمانی بین 45 دقیقه یا یک ساعت طول می‌کشد. البته اگر فرد نیاز به دریافت دارو داشته باشد، جلسات با روان‌پزشک حدود 15 تا 20 دقیقه خواهد بود. در مورد جلسات روان درمانی انتظار داریم که این هفته‌ای یک‌بار برگزار شود اما جلسات با روان‌پزشک برای بررسی تأثیرات دارو بستگی به نظر روان‌پزشک دارد اما عموماً ماهی یک‌بار برگزار خواهد شد. نکته مهم در مورد تعداد جلسات مراحل انجام روان درمانی این است که درمانگر بعد از گذشته دو یا سه جلسه میتواند تعداد تقریبی جلسات را به شما بگوید. این موضوع در ابتدا بستگی دارد به مشکل شما و دوم به ساختار شخصیت که به چه میزان توانایی تغییر را دارد.

بیشتر بخوانید: دوره طرحواره درمانی

روان‌درمانگر چه کمکی به شما می‌کند؟

پاسخ این سؤال مرتبط است با مشکلی که شما به دلیل آن به متخصص سلامت روان مراجعه کرده‌اید. همان طور که قبلاً اشاره کردیم، به صورت کلی، روان‌درمانگر به شما کمک می‌کند تا از عادات تا ناکارآمد خود خارج شوید. به عنوان مثال، فردی به دلیل اهمال‌کاری، فرصت‌های بسیاری را از دست داده و الان هم به دلیل اینکه کارهای روزانه‌اش عقب‌افتاده به شدت مضطرب است. روان‌درمانگر به او کمک می‌کند تا احساسات ناخوشایند خود را نسبت به اهمال‌کاری تجربه کند و همزمان خود را در مسیر عادات جدید قرار دهد.

همچنین جلسات مشاوره و مراحل انجام روان درمانی می‌تواند در مواردی مانند حل مسئله و زندگی هدفمند کمک شایانی به افراد کند. یادمان باشد که جلسات درمانی بر پایه خواست و اراده شما جلو می‌رود، یعنی این شما هستید که تعیین می‌کنید چه چیزی باید در زندگی شما تغییر کند و درمانگر فقط یک ابزار به حساب می‌آید.

یکی مهم‌ترین دلایل مراجعه به روان‌درمانگر و طی کردن مراحل انجام روان درمانی، اختلالات روانی است. افسردگی، اضطراب، خودشیفتگی، وابستگی، مصرف مواد مخدر، اختلال دو قطبی و بسیاری از موارد دیگر، همیشه یکی از مهم‌ترین موارد جلسات رمان بوده است. می توانید نیاز یا عدم نیاز را با انجام تست روانشناسی، متوجه شوید. 

 

روان درمانی زمانی موفق خواهد بود که فرد با میل و اراده خود در جلسات حاضر شود. اگر شما تمایلی به تغییر نداشته باشید، این موضوع ممکن است زمان زیادی ببرد و حتی هیچ وقت اتفاق نیفتد. در نهایت به یاد داشته باشیم که فرآیند تغییر همواره به کمک میل و اراده انسان امکان‌پذیر است، ما باید بدانیم که درمانگران افرادی هستند که می‌توانند به ما کمک کنند فرآیند تغییر ساده‌تر و کم هزینه‌تر اتفاق بیفتد. اما مهم‌ترین نقش و وظیفه در مراحل انجام روان درمانی را خود شما دارید.

بیشتر بخوانید: خشم چیست؟

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *