کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

سه گام مهم برای یک برقراری ارتباط بهتر زمانی که احساس می کنید از سوی دیگران آسیب‌دیده‌اید.

ارتباط بهتر
  • زمانی که افراد احساس آسیب‌دیدگی روانی دارند، اغلب رفتارهایی قابل‌فهم اما توأم با یک حالت آسیب از خود نشان می­دهند، برای مثال: بروز رفتاری همچون عصبانی شدن و یا گوشه‌گیری و انزوا که این‌گونه عکس­العمل­ها نشان از یک آسیب روانی در شخص دارد.

  • قبل از شروع بحث، بسیار تأثیرگذار و کمک‌کننده است که تصور کنید و واقعاً انتظار داشته باشید که گفتگوی خوبی با یک نتیجه رضایت‌بخش پیش رو خواهید داشت یعنی با ذهنیت مثبتی جلو بروید.

  • ابراز احساسات یک فرد به‌طور عادی، سرزنش نکردن فوری شخص مقابل هنگام صحبت کردن و ارائه راه‌حل‌هایی که می­توانند به‌صورت بالقوه وجود داشته باشند از مهارت‌های ارتباطی ارزنده‌ای هستند که باید درباره آن‌ها بیشتر بدانیم.

وقتی شخصی احساس صدمه‌دیدگی روانی می­کند، معمولاً یکی از این دو کار را انجام می­دهد – یا کنار می­کشد و منزوی می­شود و یا با شدت و خشونت هرچه تمام از دیگران انتقاد می­کند.

هر دو این استراتژی‌ها از مکانیسم­های خود محافظتی هستند، اما هیچ یک از آن‌ها راهی مؤثر برای برقراری ارتباط سالم و تأمین نیازهای واقعی او نخواهد بود.

یکی از سخت­ترین کارهایی که در این شرایط باید انجام دهید این است که اتفاقاً خیلی مستقیم و شفاف با شخصی که باعث آزار و ناراحتی شما شده، از احساسات خود بگویید، بخشی به این دلیل که شما عصبانی هستید و بخشی به این دلیل که از این هم می­ترسید نکند او به حرف شما گوش ندهند و اهمیتی به شما ندهد، آسیب کدام‌یک بیشتر خواهد بود؟

برقراری ارتباط در مورد آنچه به شما آسیب رسانده است اگر به روشی باشد که تهمت‌آمیز نباشد و کسی را متهم نکنید چه بسا مفید هم واقع شود و مسیری را برای طرف مقابل فراهم کند تا بتواند کاری که موجب ناراحتی شما شده را هم جبران کند، حتی می­تواند رابطه شما را بهبود بخشد.

در زیر به سه مرحله اشاره‌شده است که می­تواند به شما در بیان احساسات و درخواست آنچه می­خواهید کمک زیادی کند.

 

 

اول: منتظر نتیجه خوبی از گفتگوی خود باشید

مردم معمولاً از ابراز احساسات خود اجتناب می­کنند زیرا نمی­خواهند درگیری و تنش ایجاد کنند یا رویارویی با چالش داشته باشند.

این فرض که ابراز احساسات شما باعث درگیری می­شود کاملاً اشتباه است.

انصافاً، اکثر مردم در نهایت به این نتیجه می­رسند که احساسات واقعی خود را نشان ندهند، زیرا در گذشته آن‌ها سعی کرده‌اند احساس خود را بیان کنند و نتیجه خوبی نگرفته­اند.

اما وقتی تصور می­کنید چیزی بد پیش می‌رود، آماده می­شوید که  واقعاً آن رویداد بد پیش برود.

در نتیجه قبل از گفتگو با ذهنیت مثبتی شروع کنید.

وقتی افراد انتظار دعوا دارند، اغلب از ابراز احساسات منفی که باعث ایجاد فاصله ناخوشایند بین دو نفر می‌شود، خودداری می­کنند یا صبر می­کنند تا چنان ناراحت شوند که دیگر نتوانند آن را نگه دارند و منجر به دعوا می­شود.

احساساتی که ممکن است هفته‌ها خلقشان را تنگ کرده باشد در اثر کوچک‌ترین تنشی خودش را نشان می­دهد و این احساس باعث می­شود با شخص مقابل گلاویز شوند و در نهایت منجر به دعوا می­­شود.

به جای این کار، تصور کنید اگر هنگام صحبت با همسرتان به‌گونه‌ای باشد که احساس آرامش داشته باشید چگونه خواهد بود.

وقتی انتظار ندارید که مکالمه بد پیش برود و بتوانید نتیجه مثبتی را پیش‌بینی کنید، رویکرد و انرژی شما کاملاً متفاوت و مثبت خواهد بود.

در عمل گفتگوی خوبی خواهید داشت.

 

 

دوم : احساسات خود را ابراز کنید بدون اینکه هیچ قضاوت و یا سرزنشی نسبت به طرف مقابل داشته باشید.

 اکثر مردم زمانی جرئت بحث و گفتگو  پیدا می­کنند که طرف مقابل با روی گشاده پذیرای شنیدن است، آن‌ها تمایل بیشتری برای بیان اینکه بگویند چرا مرتکب اشتباه شده‌اند پیدا می­کنند.

گفتن این عبارت که، من ناراحت هستم، زیرا تو وقت کافی را با من نمی­گذرانی.

من عصبانی هستم، زیرا تولد من را فراموش کردی. این عبارات بیانگر این است که فرد آسیب‌دیده با آرامش و فراغ بال به بیان احساساتش می­پردازد.

درحالی‌که ابراز احساسات برای برقراری ارتباط سالم مهم و ضروری است، اما دنبال کردن و تکرار آنچه شخص مقابل مرتکب اشتباه شده است بلافاصله فرد مقابل را در حالت دفاعی قرار داده و همین رفتار منجر می­شود که او تمایل کمتری برای شنیدن صحبت­های شما از خود نشان می­دهد.

شروع یک ارتباط همواره با بیان ساده درباره احساس خود اتفاق می­افتد، بدون اینکه بخواهید احساستان را بی­تقصیر نشان دهید.

من ناراحتم.

من احساس درد می­کنم.

احساس ناامیدی می­کنم درحالی‌که به نظر ساده می‌رسد، اما برای اکثر مردم، ایده گفتن احساسات به دیگران بدون توجیه احساس می­تواند بسیار اضطراب‌آور باشد، زیرا شما در برابر انتقاد یا قضاوت همسرتان آسیب‌پذیر هستید.

اگر شریک زندگی من فکر کند که احساسات من صحیح نیستند چه؟، یا بدتر از آن، اگر اهمیتی ندهند آن موقع چه می­شود؟

اما اگر شخصی که با او صحبت می­کنید به شما اهمیت دهد، پاسخ طبیعی او در برابر بیان احساس شما “چرا؟” خواهد بود.

آن شخص اکنون آمادگی‌اش را برای شنیدن نشان داده و با این روش شما را به مکالمه‌ای مسالمت‌آمیز با خود دعوت کرده است.

 

 

سوم: به شخص مقابل از احساس واقعی خود و آنچه دوست دارید داشته باشید بگویید و برایش راه‌حل‌هایی هم پیشنهاد دهید.

احساسات آسیب‌دیده به دلیل اتفاقی که دوست ندارید یا نمی­خواهید انجام شوند در درون شما ایجاد می­شوند.

در طرف دیگر چیزی که شما نمی‌خواهید، و فکرش را نمی­کنید، چیزی وجود دارد که شما به‌شدت خواهان انجام آن هستید.

یعنی کاری که می­خواهید حتماً انجام شود و در واقع خواسته قلبی شما است.

برای مثال می­گویید، احساس عصبانیت می­کنم، زیرا دوست ندارم از کار برکنار شوم – می‌خواهم شنیده شوم.

یا، احساس می­کنم صدمه‌دیده‌ام، زیرا دوست ندارم که شما همیشه این‌قدر سرت شلوغ باشه که زمانی برای من نداشته باشی – من می­خواهم زمان بیشتری را با من سپری کنی و برایم وقت بیشتری بگذاری.

به‌جای اینکه به دنبال توجیه احساسات خود باشید، از قسمت­هایی که دوست ندارید عبور کنید و بجای اینکه درباره آنچه دوست ندارید صحبت کنید، در عوض مستقیماً بروید سر آنچه دوست دارید اتفاق بیفتد و درباره آن‌ها صحبت کنید.

از شخصی که درحالی‌که انجام دادن کاری است که شما را آزار می­دهد بخواهید کارش را متوقف سازد، برای مثال شخصی که در حال انتقاد از شما است، این کار کاملاً متفاوت از این است که از او بخواهید کاری را انجام دهد که مطلوب شماست، مانند پشتیبانی و حمایت کردن او از شما.

من احساس تنهایی می­کنم –من واقعاً دوست دارم اگر می‌توانیم زمان بیشتری را با هم سپری کنیم.

این امر و صحبت کردن از دید مثبت درباره آنچه دوست دارید، نه‌تنها از قرار دادن شخص مقابل در حالت دفاعی جلوگیری می­کند، بلکه به‌طرف مقابل این قدرت را می­دهد تا تشخیص دهد چه کاری  برای بهتر شدن اوضاع از دستش بر می­آید.

این مزایای دو برابری دارد که موجب افزایش احتمال شنیده شدن و برآورده شد خواسته‌های شما می‌شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *