کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

شش اشتباه شما در رابطه­ ی عاطفی فعلی­تان ـ بخش دوم – پنج کلید موفقیت در روابط عاطفی

در ادامه مقاله قبلی به بررسی اشتباهاتی می‌پردازیم که رابطه عاطفی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

لطفاً توجه داشته باشید که ممکن است همین الان این اشتباهات کوچک یا بزرگ سبب شکر آب شدن رابطه بین شما و همسرتان شده باشد. بنابراین این مقاله را با دقت زیاد بخوانید و از چالش‌های رابطه عاطفی به راحتی عبور نکنید.

شما عزیزان می توانید برای درمان افسردگی با آقای علی مددیان پاک مشاوره ی آنلاین یا حضوری داشته باشید. برای تعیین وقت قبلی با شماره ی 021-22539186 تماس حاصل فرمائید.

  1. 3. از دست شریک زندگی‌تان خشمگینید که چرا از شما عصبانی شده است. – پنج کلید موفقیت در روابط عاطفی

معمولاً این حالت در یکی از شرایط زیر به وجود می­آید:

  1. شریک زندگی‌تان ناامید است و دلیل آن را به شما می­گوید، اما این کار او به قدری احساساتتان را جریحه‌دار می‌کند که در نهایت آرامشتان را بر هم میزند.
  2. شریک زندگی‌تان می­گوید که ناراحت است، و شما به جای اهمیت دادن به ناراحتی او، از نحوه بیان احساس گله و شکایت می‌کند.
  3. شریک زندگی‌تان ناراحت است، اما شما ناگهان شروع به تشریح و انتقاد از کار او می‌کنید، این پافشاری شما شرایط را بدتر می­کند. در این صورت این شمایید که باید عذرخواهی کند.

همه­ی این موارد، راه‌های منتهی به یک گفتگوی سازنده را مسدود می‌کند.

رک بگویم: اگر این موارد را انجام می‌دهید، از آن دست بکشید. این نوع رفتار مخرب است و روش مناسبی در رابطه عاطفی نیست.

اگر شریک زندگی‌تان در هنگام ناراحتی به شما حمله می­کند، در مقابل شما سکوت می­کند، یا در مواقعی که به وضوح مشکلی وجود دارد، اصرار می‌کند که هیچ مسئله‌ای در بین نیست، همه این موارد موضوعات مشکل سازی است که احتیاج به بحث‌های جداگانه­ای دارد. اما حتی در مواقعی که شریک زندگی­مان ناراحتی‌اش را درست ابراز می­کند، باز هم شاهد این قبیل سرزنش­ها هستیم.

سعی کنید به جای تدافعی عمل کردن، کنجکاو باشید. سراپا گوش بودن به جای جبهه­گیری کردن کار

سختی است، اما دقیقاً همان چیزی است که ما در روابط رشد یافته به آن نیاز داریم. همه­ی تلاشتان را انجام دهید تا گفتگو را طولانی­تر کنید، قبل از واکنش نشان دادن، بارها آن را ارزیابی کنید، و قبل از آنکه پاسختان را با او در میان بگذارید، مطمئن شوید که فهمیده­اید مشکل چیست. اگر مشکل را درک نکرده‌اید، سؤالات بی­طرفانه بپرسید تا آنکه بتوانید علت نگرانی شریک زندگی‌تان را بفهمید، تا زمانی که ثابت شود که او را درک می­کنید. سپس سؤال کنید که می­توانید چه کاری برای حل این موضوع انجام دهید، و از او عذرخواهی کنید. اگر قبل از پایان گفتگو بپرسید «چیز دیگری هست که من نمی­دانم؟» امتیاز بیش­تری دریافت کرده‌اید.

  1. ترجیح می­دهید برای چیزی که می‌خواهید، بجنگید تا تقاضا کنید

اکثر اوقات وقتی ناراحت هستیم ارتباط بیشتری برقرار می­کنیم، در حالی که قبل از آن ارتباطمان محدود است.

به نظر می‌رسد که اغلب بعد از یک اتفاق ترجیح می­دهیم نومید و عصبانی شویم، به جای آنکه ریسک‌پذیر باشیم و زودتر انتظارات را برآورده کنیم.

این موضوع می­تواند به سادگی درخواست از شریک زندگی‌تان برای بررسی رویداد اجتماعی ای که در موردش نگران هستید باشد یا به پیچیدگی پیش‌بینی اینکه در پنج سال آینده زندگی شما چگونه است.

ما معمولاً با درخواست کمک از کسی، احساس آسیب‌پذیری می­کنیم و نمی­خواهیم «نیازمند» یا متزلزل به نظر برسیم. در حالی که با عصبانیت، حتی اگر آشکار کننده نیازمندی و تزلزل ما باشد، می‌توانیم لحظه­ای احساس قدرت و انرژی کنیم، اما این کار به مرور روابطمان را از بین می‌برد.

در یک رابطه­ی سالم، شریک زندگی‌تان از شما می‌خواهد که خوشحال باشید. در غیر این صورت، باید مجدداً در این مورد که می­خواهید با این شخص ادامه دهید یا نه، فکر کنید. من اغلب این را می­شنوم که؛ «اما او باید بداند که من چه می­خواهم» یا «من نمی خواهم مجبور باشم همه چیز را به او بگویم».

این طرز فکر موجب سال­ها کینه و ناراحتی می­شود که می‌تواند به راحتی مانع برقراری یک رابطه صحیح و شفاف شود.

 

پنج کلید موفقیت در روابط عاطفی - شش اشتباه شما در رابطه­ ی عاطفی فعلی­تان ـ بخش دوم

  1. شما به حرف شریک زندگی‌تان گوش نمی­دهید. – پنج کلید موفقیت در روابط عاطفی

برای ماه‌ها یا سال‌ها، شریک زندگی‌تان به شما می­گوید که در رابطه­ی عاطفی با شما ناراحت است، احساس می­کند که از او حمایت نمی­کنید و احساس می‌کند از لحاظ عاطفی با شما رابطه‌ای ندارد.

ممکن است چیزهای خاصی را از شما بخواهد، ممکن است درخواست کند وقت بیش­تری را با او بگذرانید و بیش­تر به او توجه کنید، یا حتی ممکن است تقاضا کند تا به یک زوج درمانگر مراجعه کنید. شما در برابر اظهار نظر او مقاومت می­کنید و هنگامی که واقعاً ناامید به نظر می­رسد با کینه قول می­دهید تا تمام تلاشتان را برای بهتر شدن شرایط انجام دهید.

شاید اصلاحات کوچکی انجام دهید و به نظرتان همه چیز کمی بهتر به نظر برسد. شاید هم زیاد تلاش نکنید، و به خودتان بگویید که خواسته­ی او عادلانه نیست، و عادلانه آن گونه‌ای است که شما هستید، و یا بگویید که “به هر حال به نظر نمی‌رسد که ناراحت باشد”.

تا این که یک روز شریک زندگی‌تان اعلام می‌کند که می­خواهد شما را ترک کند، از این که همه چیز درست شود ناامید شده است و دیگر نمی­توانید کاری کنید تا عقیده­ی او تغییر کند. این موضوع برای شما شوکه کننده است.

متأسفانه، شما به حرف­های او گوش نکرده‌اید.

  1. فکر می­کنید این موضوعات فقط به شریک زندگی­تان مربوط می­شود، نه به شما. – پنج کلید موفقیت در روابط عاطفی

متمرکز شدن بر روی اشتباهات شریک زندگی‌تان و نادیده گرفتن و کوچک کردن اشتباهات یا بی‌محبتی‌های خودتان فریبنده است. در این دام نیافتید. هر اشتباهی را ارزیابی کنید و صادقانه هر چیزی را بررسی کنید.

بهتر است این کار را به اتفاق شریک زندگی‌تان انجام دهید. شما باید با خودتان و با یکدیگر روراست باشید.

شما می‌توانید شرایط جدیدی را ایجاد کنید، به طوری که قرابت هر دوی شما در آن منعکس شود و بدین ترتیب به صمیمیت مورد نظرتان دست یابید.

تعریف رابطه عاطفی چیست؟ – شش اشتباه شما در رابطه­ی عاطفی فعلی­تان ـ بخش اول

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *