کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

فواید ذهن آگاهی -- بخش اول

ذهن آگاهی

با دنیای پر مشغله‌ای سر و کار داریم.

همان طور که مشغول مرتب کردن لباس‌های شسته شده هستید حواستان به فرزندانتان است و با چشم دیگر برنامه تلویزیونی را دنبال می‌کنید.

در ذهنتان مشغول برنامه‌ریزی برای روز خود هستید، همزمان که به سمت محل کار خود می‌روید، در حال گوش دادن به برنامه رادیو هم هستید، البته در این حین از برنامه‌ریزی برای آخر هفته هم غافل نمی‌شوید.

اما در ازدحام رسیدگی به کارهای مهم زندگی‌تان، ممکن است متوجه شوید که ارتباط خود را با لحظه حال، لحظه‌ای که در آن هستید، از دست داده‌اید.

صبح که از خواب بیدار می‌شوید آیا توجه کردید که مدت زمان استراحتتان کافی بوده یا خیر؟

و یا حین رفتن به محل کارتان، آیا تا به حال، شکوفه‌های یاس زرد رنگی که سر راهتان قرار دارند توجه شما را به خود جلب کرده‌اند یا خیر؟

ذهن اگاهی یعنی، تمرین برای توجه هدفمند برای تمرکز به لحظه حال، عملی که قصد دارد توجه شما را به لحظه فعلی متمرکز کند – ذهن اگاهی تلاشی تعمدی برای توجه داشتن به لحظه حال، بدون قصد و قضاوت است.

ذهن آگاهی اکنون به صورت علمی مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که یکی از عناصر اصلی در کاهش استرس و به طور کلی شادی بخش جسم و روح  است.

 

مزایای ذهن آگاهی چیست؟

رواج موضوع ذهن آگاهی، ریشه در بودیسم دارد، اما در اکثر ادیان،  شامل روشی خاص برای دعا یا مراقبه است که به شما کمک می‌کند تا افکارتان را از مشغله‌های معمولی زندگی، به سمت درک لحظه حال و چشم اندازی وسیع‌تر در زندگی سوق دهد.

 

امید و آرزوی شما برای سال 2021 چیست؟

سال گذشته بسیار سخت و پر فراز و نشیب بود. اما ما همگی برای سال پیش رو امیدوار هستیم.

و از آنجایی که امیدواری امری مسری است، لطفاً امید خود برای سال 2021 با دیگران به اشتراک بگذارید.

امیدواری‌تان را به اشتراک بگذارید

 

 

دکتر جان کابات زین، استاد بازنشسته دانشگاه ماساچوست آمریکا، بنیان‌گذار و مدیر سابق کلینیک کاهش استرس بر اساس ذهن آگاهی، کمک کرد تا به وسیله تمرین در مدیتیشن، و ذهن آگاهی باب جدیدی در عرصه پزشکی راه‌اندازی شود.

او نشان داد که تمرین ذهن آگاهی می‌تواند علائم جسمی و روانی را بهبود بخشد.

و تغییرات مثبتی را در سلامت جسم، نوع نگرش و نحوه رفتارها به ارمغان آورد.

ذهن آگاهی، باعث بهبود سلامتی می‌شود. افزایش ظرفیت ذهن آگاهی در شما باعث ارتقا نگرش شما نسبت به زندگی خواهد بود که در نهایت باعث رضایتمندی بیشتر شما از زندگی‌تان می‌شود.

هوشیاری، لذت بردن از خوشی‌های زندگی در لحظه وقوع را ساده می‌سازد، به شما کمک می‌کند کاملاً غرق در فعالیت‌هایتان باشید.

و قابلیت رویارویی با شرایط نامطلوب را در شما به وجود می‌آورد.  

با تمرکز بر اینجا و اکنون( همین لحظه )، بسیاری از افرادی که ذهن آگاهی دارند متوجه می‌شوند که کمتر دلواپسی و نگرانی در مورد آینده یا پشیمانی نسبت به گذشته دارند، کمتر نگران مشغله ذهنی مانند موفقیت و عزت نفس هستند و توانایی بیشتری در برقراری ارتباط عمیق با دیگران را دارا هستند.

ذهن آگاهی سلامت جسمی را بهبود می‌بخشد. اگر رفاه بیشتر منجر به دلگرمی نمی‌شود، دانشمندان کشف کرده‌اند که تکنیک های ذهن آگاهی از چندین روش باعث بهبود سلامت جسمی می‌شود.

ذهن آگاهی می‌تواند به کاهش استرس، درمان بیماری‌های قلبی، کاهش فشار خون، کاهش درد مزمن، بهبود خواب و تسکین مشکلات دستگاه گوارش کمک کند.

ذهن آگاهی سلامت روان را بهبود می‌بخشد. در سال‌های اخیر، روان درمانگران به مراقبه ذهن آگاهی به عنوان عنصری مهم در درمان تعدادی از مشکلات از جمله افسردگی، مصرف مواد مخدر و اعتیادآور، اختلال اشتها، درگیری زوجین، اختلالات اضطرابی و وسواس فکری عملی روی آورده‌اند.

 

 

عملکرد ذهن آگاهی چگونه است؟

برخی از کارشناسان معتقدند که ذهن آگاهی تا حدی با کمک به مردم در پذیرش تجربیاتشان- از جمله احساسات دردناک – به جای واکنش  نشان دادن با انزجار و اجتناب از آن‌ها، برایشان موثر واقع خواهد شد.

این امر به طور فزاینده‌ای رواج می‌یابد که، مراقبه و ذهن آگاهی همراه با روان‌درمانی، به ویژه رفتار درمانی شناختی(یک روش درمانی که از طریق صحبت کردن با بیمار است) همراهمی شود.

این پیشرفت کاملاً منطقی است، زیرا مراقبه و رفتار درمانی شناختی هدف مشترکی دارند که به مردم کمک می‌کند تا افکار غیر منطقی، ناسازگار و تمامی افکار منفی نسبت به خود و دنیای اطرافشان را از بین ببرند.

 

تکنیک های ذهن آگاهی

 راه‌های متفاوتی برای تمرین ذهن آگاهی وجود دارد، اما هدف از هر روش ذهن آگاهی دستیابی به حالت آرامش با تمرکز و هشیاری عمدی به افکار و احساسات بدون هیچ قضاوتی است.

این اجازه را به ذهن می‌دهد تا روی لحظه حال تمرکز داشته باشد. تمام تکنیک های ذهن آگاهی نوعی مراقبه و مدیتیشن است.

مراقبه اولیه ذهن آگاهی – آرام و بی صدا بنشینید و بر تنفس عادی خود تمرکز کنید یا کلمه “مانترا”  (مانترا ریشه سانسکریت دارد و به معنی رها شدن است) که بی‌صدا درون خود تکرار می‌کنید تمرکز داشته باشید.

اجازه دهید افکار، بدون هیچ قضاوتی بیایند و بروند و به تمرکز خود روی نفس کشیدنتان یا مانترا توجه داشته باشید.

احساسات بدن –  به احساسات ظریف بدن مانند خارش یا سوزن سوزن شدن بدون قضاوت توجه کنید و اجازه دهید آن‌ها عبور کنند.

پشت سرهم و به ترتیب از سر تا پا به هر قسمت از بدن خود توجه کنید.

وابسته به حس  – به مناظر، صداها، بوها، مزه‌ها و لمس‌ها توجه کنید. آن‌ها را “بینایی”، “صدا”، “بو”، “طعم” یا “لمس” بنامید و بگذارید بدون قضاوت بیایند و بروند.

احساسات – اجازه دهید احساسات بدون قضاوت حضور داشته باشد.

حضور ثابت و آرام، احساساتی مانند “شادی”، “عصبانیت”، “ناامیدی”  را در خود بپذیرید. بپذیرید که احساسات حضور دارند و اجازه دهید به راحتی در وجودتان بروند و بیایند. 

تسلط در برابر اصرار و انگیزه ما برای انجام کاری مشخص– شیوه‌ای از مدارا که در آن یاد می‌گیریم بدون تسلیم شدن به اشتیاق یا جنگیدن با آن از شدت آن بکاهیم و بر آن مسلط شویم.

با ولع و اشتیاق شدید (برای مصرف مواد یا رفتارهای اعتیاد آور) کنار بیایید و به آن‌ها اجازه عبور دهید.

توجه داشته باشید که بدن شما با رسیدن به آن ولع  چه حسی دارد.

اشتیاق خود برای دستیابی به ولعی که دارید را با مهارت خاصی که می‌تواند جایگزین شود فروکش نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *