کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

چگونه با چیزهایی که داریم خوشحال باشیم – تعریف واقعی شادی چیست؟

تصور کنید: در محل کار خود به اتاق نامه‌ها می‌روید و متوجه پاکت نامه‌ای از طرف مدیر شرکت می‌شوید.

مطمئناً، برای باز کردن پاکت، با سرعت هرچه تمام به سمت میز خود می‌شتابید. آیا کار اشتباهی از شما سر زده است؟ آیا کار خاص و درستی انجام داده‌اید؟ آیا از شما درخواست شده است نقش مهمی را در شرکت به عهده بگیرید؟

برای اینکه بتوانید هرچه سریع‌تر پاکت نامه را باز کنید، خود را پشت میز کاری‌تان می‌رسانید، پاکت را باز می‌کنید، نامه‌ای شخصی از طرف رئیس شرکت به شما؛ بابت زحماتی که اخیراً برای شرکت کشیده‌اید از شما قدردانی به عمل آمده است. در انتها هم اشاره‌ای  به میزان افزایش حقوق شما طی یک سال، معادل 10 میلیون تومان شده است.

شما عزیزان می توانید برای مشاوره ی آنلاین یا حضوری با مشاورین کلینیک بینش نوین با شماره ی 021-22539186 تماس حاصل فرمائید.

چه عالی! اصلاً چنین انتظاری نداشتید! به سختی می‌توانید شور و شعفتان از دیدن خبری تا این اندازه مسرت‌بخش را پنهان کنید! از نامه عکس می‌گیرید و آن را برای همسرتان، که اتفاقاً جزئی از کارمندان شرکت است ارسال می‌کنید. همسرتان هم پیام شما را با عکس از نامه‌ای که همین امروز و درست دقایقی قبل، از طرف رئیس شرکت دریافت کرده است، پاسخ می‌دهد. نامه‌ای مبنی بر قدردانی از نحوه عملکردش در شرکت و افزایش حقوق 12 میلیون تومانی به مدت یک سال.

ساعتی بعد متوجه می‌شوید این نامه تقریباً توسط تعدادی از همکارانتان نیز دریافت گردیده است، با همین مضمون ولی با پیشنهاد حقوق بالاتری از شما به آن‌ها داده شده است!

ساعتی قبل، داشتید از شدت خوشحالی منفجر می شدید بابت قدرشناسی از نحوه  عملکرد شما در شرکت، و افزایش حقوقی که پیشنهاد شده بود، الآن درست یک ساعت بعد، به قدری اوقات شما تلخ شده که سعی می‌کنید هرچه سریع‌تر به منزل برگردید تا با هیچ‌کدام از همکارانتان روبرو نشوید. شوق و شادی شما به شرمندگی و تا حدی خجالت تبدیل شد. تمایلی برای روبرو شدن با هیچ یک از همکارانتان را ندارید!

حین رانندگی به سمت منزل، با مادرتان تماس می‌گیرید، مادر، تنها شخصی که در این دنیا می‌تواند در این لحظه کمی حال شما را بهتر کند، البته که به شما تبریک می‌گوید و این موضوع را خبری بزرگ تلقی می‌کند! ‘

و خاطرنشان می‌کند تمرکز خود را بر روی جنبه مثبت این موضوع نگه‌دارید، هی، تو صاحب چیزی حدود 10 میلیون تومان پول می‌شوی! این پول می‌تواند زندگی تو در باقی روزهای عمرت را آسان تر کند، خوش به حالت!

بعد از اینکه مکالمه تلفنی شما با مادرتان به پایان می‌رسد، از نظر احساسی خود را به گونه‌ای می‌یابید که فوراً نسبت به حال خود تأسف می‌خورید. تا حدی که بابت ارتقاي شغلی و افزایش حقوق همسرتان حتی قادر به ابراز خوشحالی خود نیستید. در صورتی که افزایش حقوق همسرتان، به طور مستقیم در پیشرفت زندگی شما و فرزندانتان موثر واقع خواهد شد. چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

تعریف واقعی شادی چیست؟ - چگونه با چیزهایی که داریم خوشحال باشیمسایه تاریک حسادت در تجربه بشری – تعریف واقعی شادی چیست؟

در حالی که جنبه‌های اسفناک بسیار بدی در تجربه بشری وجود دارد، استدلال من این گونه است که حسادت می‌تواند یکی از بدترین تجربه‌ها باشد، زمانی حسادت به وجود می‌آید که شما چیزی را می‌خواهید که شخص دیگری مالک آن می‌باشد. و در نهایت، حسادت با روانشناسی تغییر موقعیت ما ارتباط دارد درست زمانی که شان اجتماعی ما مورد هدف قرار می‌گیرد.

در ظاهر، حسادت هرگز منطقی به نظر نمی‌رسد. تصور کنید شما فردی هستید که عاشق سفر کردن است.

در یک مهمانی حضور دارید و متوجه می‌شوید برخی از دوستان نزدیک شما، برای سفر دو هفته‌ای به اروپا برنامه‌ریزی کرده‌اند. درحالی‌که، همان روز، شما و همسرتان نگاهی به اوضاع مالی خود داشتید و به این نتیجه رسیدید که، امسال مجبورید دو شب، استراحت سالانه خود را در شمال بگذرانید.

در ظاهر، این واقعیت که دوستان شما به اروپا می روند بسیار جالب است و شما باید برای آن‌ها خوشحال باشید.

اما، از طرفی، انسان‌ها انسان هستند. و بسیاری از افراد ممکن است در این شرایط حداقل کمی حس حسادت داشته باشند، حتی ممکن است به سختی بتوانند خوشحالی خودشان را، به دوستانی که، قرار است با دو فرزند دوست‌داشتنی خود به اروپا سفر کنند را ابراز کنند .

 

توانایی مالی داشتن برای سفر کردن، جزئی از تجملات زندگی محسوب می‌شود، بر این اساس، چیزی که رابرت فرانک (2005) آن را کامیابی بر اساس موقعیت می‌نامد. دوستانتان به اروپا سفرمی کنند. به معنای واقعی کلمه شما جایی نمی‌روید و این‌ها نمایانگرشان اجتماعی شما هم هستند. احساس تاریک و مبهم حسادت برای ایجاد انگیزه در افراد به وجود می‌آید که بدون هیچ رشدی بتواند در جهت پیشرفت و ارتقا موقعیت اجتماعی خود تلاش کنند، علیرغم اینکه اغلب جنبه ناپسند و نفرت‌انگیز حسادت تمام دنیای ما را درگیر خودش می‌کند.

 

اما آخرین نکته – تعریف واقعی شادی چیست؟

همیشه خوشحال بودن، با آنچه که داریم کار ساده‌ای نیست. انسان‌ها باعث تکامل روانشناسی اجتماعی شده‌اند، به این شکل که ماهیتی وابسته به موقعیت خاصی را داشته است. ما همواره در حال ارزیابی کردنشان و جایگاه اجتماعی خودمان هستیم و زمانی که بین گروهی از مردم یا در اجتماع، کم شمرده شویم یا نادیده گرفته شویم احساس هراس می‌کنیم. درک این موضوع آسان خواهد بود اگر از منظر سیر تکاملی به آن نگاه کنیم. طوری که اجداد ما بودند، زندگی کردن در گروه‌های کوچک و صمیمی، برخورداری از مقام اجتماعی پایین و احتمال کمتری برای بهره‌جویی از دیگران. بنابراین ما چنین روند تکاملی را داشتیم، درست جایی که ارزش ما در ملأ عام یا

گروهی از مردم پایین آمده باشد. یا اگر شخصی در دایره ارتباطی ما حضور دارد که از شان اجتماعی بالاتری نسبت به ما برخوردار است و می‌تواند نظر افراد بیشتری را به خود جلب کند احساس شرمندگی می‌کنیم.

شاید اگر درک بهتری از این مفاهیم داشته باشیم، احساس منفی خودمان در رابطه با تک‌تک پدیده‌ها را بهتر متوجه شویم. و شاید درک درست این مفاهیم، بتواند کمک بیشتری بکند که، با آنچه داریم زندگی شادتری داشته باشیم.

 

گزینش و انتخاب کارکنان مناسب – چگونه افراد مناسب را انتخاب کنیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *