کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

10 ویژگی که نشان دهنده اختلال شخصیتی هستند بخش دوم – اختلال شخصیت وانواع آن رابشناسید 

در ادامه مقاله گذشته می‌خواهیم به بررسی علائمی بپردازیم که می‌تواند نشان‌های از اختلالات شخصیتی باشند. ما باید به این نشانگان توجه کنیم.

البته هر کدام از آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند دلیل موجهی برای وجود اختلال باشند اما زمانی که با مجموعه‌ای از نشانگان طرف هستیم، زنگ خطر باید برایمان به صدا در بیاید.

شما عزیزان می توانید برای درمان اختلال شخصیتی با آقای علی مددیان پاک وقت مشاوره ی حضوری یا آنلاین داشته باشید.

برای تعیین وقت قبلی با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید: 021-22915385-86

هشدار اسپویلر (Spoiler Alert) – اختلال شخصیت وانواع آن رابشناسید 

اسپویلر شخصی است که تفریح دیگران را بر هم میزند. آن‌ها این کار را با برهم زدن یک جشن تولد سوپرایز، حدس زدن پایان یک فیلم، اشاره به خطرات غیر واقعی فعالیتی و ایجاد یک دراما (مثلاً گریه و زاری یا دعوا راه انداختن) غیر ضروری در پایان یک سفر لذت‌بخش، انجام می‌دهند. این کار غالباً به دلیل جلب توجه یا نشان دادن اینکه آن‌ها چقدر باهوش هستند انجام شود. آن‌ها با انجام این کارها لذت

و تفریح دیگران را از بین می‌برند.

نه به معنای نه نیست

عبور از حریم‌های دیگران یکی از نشانه‌ای کلاسیک اختلال شخصیتی است. آن‌ها به جای آنکه به حریم‌های دیگران احترام بگذارند، مرتباً هر مرزی را که مورد نظرشان نباشد، نادیده می‌گیرند.

آنتی سوشال ها و مرزی‌ها به دلایل متفاوتی این کار را انجام می‌دهند. یک مرزی معمولاً از شکستن و عبور از مرزهای دیگران آگاهی ندارد در حالی که یک ضد اجتماعی از شکستن مرزها لذت می‌برد.

برای یک خودشیفته نیز اصلاً قابل قبول نیست که دیگران این حق را دارند که محدودیتی برای او قائل شوند.

طبیعی است که ارتباط با این افراد کار بسیار دشواری است و این بی‌توجهی دائمی به حریم‌های شخصی دیگران سبب می‌شود که سلامت رابطه به شدتت به خطر بیفتد.

بازی کردن نقش قربانی

در تلاش برای فرار از مسئولیت، این افراد گاهی اوقات نقش قربانی را بازی می‌کنند. مثلاً از آسیب‌های دوران کودکی خود میگویند تا توجیهی برای رفتار نامناسبشان پیدا کنند. همه ما به خوبی میدانیم که مثلاً اتفاقات ناخوشایند دوران کودکی ممکن است تأثیرات مخربی بر سلامت روانی فرد داشته باشد، اما نباید به هیچ عنوان این موضوع را به عنوان توجیه برای فرار از مسئولیت استفاده کرد.

فراموش نکنیم که هر انسانی مسئول رفتار خودش است (البته به غیر از افرادی که از بیماری‌های سایکوتیک رنج می‌برند). زمانی که مسئولیت رفتار با ما است، باید بجای بهانه آوردن، مسئولیت اشتباهاتمان را بپذیریم و خود را برای پرداختن بها آماده کنیم.

اختلال شخصیت وانواع آن رابشناسید - 10 ویژگی که نشان دهنده اختلال شخصیتی هستند – بخش دوم

عدم تعادل در روابط

اختلال شخصیتی همیشه مانع ایجاد یک رابطه عاطفی با ثبات و متعادل می‌شود.

در حالی که افراد مرزی، نمایشی و وابسته، روابط تند و تیز و آتشینی با دیگران برقرار می‌کنند، خودشیفته‌ها، دوری گزین ها و اسکیزوییدها، به دنبال ایجاد روابطی بدون صمیمیت و بافاصله از دیگران هستند. در هر صورت، ما شاهد ثبات و تعادل در رابطه نیستیم. این عدم تعادل رابطه را به نابودی می‌کشاند.

پیشرفتی وجود ندارد

اختلال شخصیتی مانع رشد افراد می‌شود. آن‌ها می‌توانند تغییر کنند اما این تغییر طولانی و زمان بر است. به غیر از اختلال شخصیتی مرزی که شاید با افزایش سن تا حدودی مهار شود، بقیه اختلالات شخصیتی تا آخر عمر با افراد باقی می‌ماند و مانع رشد و شکوفایی آن‌ها می‌شود.

بنابراین همان طور که در ابتدای بحث اشاره کردیم، انتظار نداشته باشید که با گذر زمان اتفاق خاصی برایتان بیفتد.

سرزنش دیگران

بارها و بارها دیدهایم که وقتی فردی با اختلال شخصیتی و به همراه همسرش وارد جلسه درمان می‌شود، به راحتی تصویری مناسب و ناب از خود ارائه می‌دهد در حالی که به شکلی از طرف مقابل صحبت میکند که انگار او دیوانه است. زمانی که شما در مورد اشتباهاتشان با آن‌ها حرف می‌زنید، به سرعت اشتباه را گردن دیگری می‌اندازند و او را سرزنش می‌کنند.

دروغ‌گویی آشکار – اختلال شخصیت وانواع آن رابشناسید 

گاهی اوقات ما دروغی ساده میگوییم تا از احساسات دیگران محافظت کنیم (که البته افراد دارای اختلال شخصیتی حتی این کار را هم انجام نمی‌دهند). اما اختلال شخصیتی سبب می‌شود که دروغ‌گویی افراد به دلیل محافظت از خودشان باشد، زیرا این افراد نمی‌توانند اذعان کنند که مرتکب اشتباه شده‌اند. فراموش نکنیم که اختلال شخصیتی سبب می‌شود که افراد نتوانند تجربه همدلانه از احساسات دیگری داشته باشند، بنابراین ممکن است به راحتی به دیگران آسیب بزنند. خصوصاً افراد ضد اجتماعی به راحتی خوردن یک لیوان آب دروغ میگویند.

تحریف زندگی – اختلال شخصیت وانواع آن رابشناسید 

افراد اسکیزویید و اسکیزوتایپال، دیدگاه تحریف شده‌ای از زندگی و جایگاه خود دارند.

آن‌ها دنیا را از میان منشوری نگاه می‌کنند که تحریفات زیادی را با واقعیت در می‌آمیزد.

در نتیجه آن‌ها در مورد چیزهایی که ریشه در واقعیت ندارد، خیال‌پردازی می‌کنند.

با وجود آنکه این نشانگان ده‌گانه می‌تواند زنگ خطر را برایمان به صدا در بیاورد، نباید فراموش کنیم که تشخیص آنکه یک فرد دارای اختلال شخصیتی است یا نه، بر عهده روانشناس یا روان‌پزشک است. اگر شما نگران خود یا یکی از نزدیکانتان هستید، توصیه می‌کنیم حتماً با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید. فراموش نکنیم که اختلالات شخصیتی همه زندگی ما را تحت تأثیر خود فرار می‌دهند و باید برای درمان آن‌ها کاری انجام دهید.

اختلالات شخصیتی چیست؟ – 10 ویژگی که نشان دهنده اختلال شخصیتی هستند – بخش اول

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *