کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

اعتماد بخش مهمی از هر رابطه است. بدون اعتماد، به ویژه اعتماد بین دو شریک عاطفی؛ داشتن یک رابطه سالم و طولانی مدت دشوار است و بدون شک فرد توهم خیانت همسر پیدا می کند.

چرا فرد توهم خیانت همسر پیدا می کند؟

افرادی که نوعی خیانت را تجربه کرده‌اند، مانند خیانت زناشویی، ممکن است دچار مشکلات اعتماد شوند که می‌ تواند در روابط آینده آنها تداخل ایجاد کند، اما گاهی ما پیش از آنکه درگیر خیانت همسرمان شویم از پیش ترسی را تجربه می‌کنیم که منجر به توهم خیانت همسر می‌شود. در این مقاله سعی داریم تا به این مسئله بپردازیم که چرا فرد توهم خیانت همسر پیدا می کند و با دلایل و راهکارهای مقابله با توهم خیانت به همسر بیشتر آشنا شویم:

 

افکار خیانت همسر از کجا شکل می‌گیرند؟

افرادی که مشکل اعتماد دارند، اغلب برای تکیه کردن به همسر یا باور به شریک زندگی عاطفی خود مشکل دارند و برایشان اعتماد و ایمان کامل به یک فرد سخت و دشوار به نظر می‌رسد.

این مشکل می‌ تواند منجر به طیفی از مشکلات در روابط شود، از جمله خیانت مرتبط با اعتماد، عدم تمایل به تعهد، و مشکل عذرخواهی در صورت شکسته شدن اعتماد. اما بزرگترین نتیجه توهم خیانت همسر احساس ترس دائمی از خیانت همسر به شخص و یا افکار خیانت همسر است. مسائل مربوط به اعتماد اغلب با تجربیات منفی گذشته مرتبط است. ناامید شدن یا خیانت دیدن از افرادی که به آنها اعتماد داشتید، خواه دوست، شریک، والدین، یا شریک عاطفی خود که مورد اعتماد بوده است؛ می تواند در توانایی شما برای باور دیگران اختلال ایجاد کند.

افکار خیانت همسر از کجا شکل می‌گیرند؟

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که تمایل به اعتماد تحت تأثیر عوامل ژنتیکی است. از سوی دیگر، بی‌اعتمادی به ژنتیک مرتبط نیست و در درجه اول با عوامل اجتماعی شدن، از جمله کودکی و تأثیرات خانواده مرتبط است. مردم معمولاً افکار خیانت همسر دارند زیرا در گذشته به آنها خیانت شده است. تجارب اولیه دوران آشنایی یا ازدواج به ویژه، اغلب نقش مهمی در شکل دادن به توانایی شما برای اعتماد به همسرتان دارند. توهم خیانت همسر، یکی از آزاردهنده ترین مسائلی است که می‌ تواند وجود داشته باشد تا اندازه‌ای که در بیشتر موارد، با از بین رفتن سلامت روان کار به از هم پاشیده شدن بنیان خانواده، می‌انجامد. در ادامه برخی دیگر از دلایلی که منجر به شکل گیری افکار خیانت همسر می‌شوند را ذکر می‌کنیم:

1- خیانت در یک رابطه

خیانت به طور باورنکردنی آسیب زا است و می‌ تواند منجر به مشکلات اعتماد در روابط آینده و شک به همسر شما شود.

2- تعارضات والدین

اگر فرزندان شاهد مشکلات اعتماد در خانواده خود باشند، ممکن است ترس داشته باشند که در روابط عاشقانه آینده در بزرگسالی نیز همین اتفاق برای آنها بیفتد.

3- طرد اجتماعی

طرد شدن توسط همسالان در دوران کودکی یا نوجوانی ممکن است اعتماد به دیگران را دشوار کند. این نوع مسئله اعتماد زمانی می‌ تواند تشدید شود که فرد طرد شده نتواند تشخیص دهد که چرا کنار گذاشته شده است. طرد کردن مکرر در گذشته می‌ تواند غلبه بر این مسائل اعتماد و را بسیار دشوارتر کند و دلیل دیگری بر شکل گیری افکار خیانت در همسر و شک به همسر شود.

4- تجارب منفی زندگی

 افرادی که تروما را تجربه کرده‌اند ( به خصوص در دوران کودکی )، احتمالاً در بزرگسالی دچار مشکلات اعتماد می‌شوند. آسا تا به حال به این مسئله توجه کرده‌اید که مردان خیانتکار چه احساسی دارند؟ این افراد همه از تجارب منفی زندگی خود شکایت دارند. به علاوه این مسائل مربوط به اعتماد می‌ تواند به طرق مختلف از جمله مشکل در اعتماد به دوستان یا شریک عاطفی و همسر، ترس از خیانت در امانت، توهم خیانت همسر، یا مشکل در بخشیدن افراد به خاطر شکستن اعتمادشان ظاهر شود.

5- سبک های دلبستگی

کارشناسان همچنین معتقدند که سبک دلبستگی شما یا الگوی رفتاری مشخص شما در یک رابطه نیز در نحوه پاسخ شما به اعتماد در روابط نقش دارد. افرادی که سبک دلبستگی ایمن دارند ممکن است بیشتر به دیگران اعتماد کنند و اشتباهاتشان را ببخشند. از سوی دیگر، کسانی که دارای سبک های دلبستگی ناایمن هستند، بیشتر با اعتماد دست و پنجه نرم می‌کنند و احتمال بیشتری دارد که حسادت و اضطراب را در روابط تجربه کنند.

برای شناخت راه های درمان حسادت، اینجا کلیک کنید. 

6- مصرف مواد مخدر

متأسفانه امروزه مصرف مواد مخدر نیز می‌ تواند عاملی در جهت به هم ریختگی روانی و توهم خیانت از سوی همسر باشد. مصرف مواد توهم زا در فاز اول بسیار لذت بخش بوده و باعث سرخوشی فراوان در افراد می شود اما به مرور بدن به این میزان از مصرف مواد مقاومت نشان داده و برای به‌دست آوردن لذت‌های قبلی احتیاج به مواد بیشتری هست. این وابستگی شدید و بیمارگونه که با مشکلات مالی هم همراه است این افراد را به سوی سرقت و هر گونه رفتار کجروانه از جمله توهم خانمان‌سوز خیانت سوق می‌دهد. در نهایت اگر مانعی از سوی فرد معتاد برای دستیابی به مواد احساس شود به شدت با رفتارهای خشونت آمیز پاسخ داده می‌شود.

7- فاصله گیری عاطفی زوجین

وقتی ارتباطات میان زن و شوهر مطلوب و متقاعد کننده نباشد زوجین این توهم را در سر می‌پرورانند که به احتمال زیاد همسر در ارتباطی خارج از مدار زناشویی به او خیانت می‌کند.

8- اعتیاد به فیلم های پورن

اعتیاد به پورنوگرافی و فیلم های هرزنگاری، می تواند باعث به وجود آمدن توهم خیانت در فرد شود. ممکن است تصور کنید که نزدیک شدن هر مرد یا زن به همسرتان، باعث بروز خیانت می شود. 

 

دلایل توهم خیانت همسر چیست؟

عوامل زیادی دست به دست هم می‌دهند تا رابطه عاطفی و ازدواج شما را دچار نقص و مشکل کنند، گاهی با بی اعتمادی نا به جا و گاهی با مطرح نکردن آن با شریک زندگی خود. به طور کلی دلایل توهم خیانت همسر (خیانت در گذشته همسر یا زمان حال) و تجربه کردن مشکل اعتماد در رابطه، به دو عامل کلی برمی‌گردد.

دلایل توهم خیانت همسر چیست؟

یکی از تجربه‌ای است که در رابطه قبلی عاطفی و یا حتی ازدواج سابق خود داشته‌اید که مانع اعتماد شما می‌شود و توهم خیانت به همسر را در ذهن شما می‌پروراند؛ دیگری هم تجربه مشکلی که در رابطه فعلی شما اتفاقی افتاده است که بی‌اعتمادی را در این رابطه برانگیخته است.

اگر مسائل مربوط به اعتماد شما ناشی از یک رابطه قبلی است، مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ دو رابطه‌ای یکسان نیستند و شما نمی‌توانید شریک فعلی خود را مسئول چیزی که در گذشته رخ داده است و هیچ ارتباطی با آن نداشته است، بدانید. حتی ممکن است خیانت شما ناشی از مشکلات جنسی باشد که باید در کنار مشاوره خیانت، به فکر مشاوره جنسی هم باشید و این مشکلات را درمان کنید. 

اما اگر مشکلات اعتماد شما به این دلیل است که شریک فعلی شما باعث ایجاد بی‌اعتمادی در رابطه شما شده است، باید به طور مستقیم به این موضوع رسیدگی کنید. این موضوع را به صراحت با شریک زندگی و همسر خود در میان بگذارید و در این راه از یک مشاور خانواده یا تراپیست کمک بگیرید. اما با مرد خیانتکار چه کنیم؟ آیا احساس ما در مورد خیانت همرمان صحیح است یا یک توهم؟

 

راهکارهای مقابله با توهم خیانت همسر

یک تعهد عاطفی می‌ تواند چالش برانگیز باشد اما با این وجود می‌توان با اعتماد بر مشکلات غلبه کرد و از راهکارهای مقابله با توهم خیانت همسر استفاده کرد. برای حل این موضوع ممکن است به مشاوره خیانت همسر هم نیاز پیدا کنید.

راهکارهای مقابله با توهم خیانت همسر

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم برای غلبه بر مشکلات اعتماد انجام دهیم (به غیر از تست روانشناسی توهم و شکاکیت که می تواند به شما برای شنتاخت مشکلات ذهنی تان کمک کند). آهسته شروع کردن، برقراری ارتباط با نیازهایمان، امتحان مشاوره ازدواج و خانواده و یادگیری علاقه داشتن به خودمان؛ می‌ تواند در مورد اینکه در مقابل خیانت شوهر چه عکس العملی نشان دهیم و یا بعد از خیانت چگونه رفتار کنیم؟ ؛ کمک کننده باشد. در اینجا چند استراتژی اعتمادسازی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید:

 

در آخر

داشتن توهم خیانت همسر و مسائل مربوط به اعتماد می‌ تواند دشوار باشد و حتی باعث شکست یک ازدواج موفق باشد. اعتمادسازی بخش مهمی از هر رابطه‌ی عاشقانه‌ای است. اگر سعی دارید به شخص دیگری اعتماد کنید و از افکار توهم خیانت به همسر دست بکشید، ابتدا باید به خود اعتماد کنید. این به این معنی است که احساسات، نظرات و افکار خود را درک کنید و در مورد آن با یک متخصص در مرکز مشاوره، مثل یک مشاور ازدواج و مشاور خانواده صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *