کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

هشت نشانه اختلال شخصیتی مرزی در کودکان – نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی را بشناسید 

از همان کودکی می‌توان نشانه‌های اختلال شخصیتی مرزی را در کودکان دید.

گاهی اوقات مشکلات روانی در اطرافیان ما و حتی کودکان وجود دارد که بنابراین دلایلی نمی‌توانیم آن‌ها را تشخیص دهیم. در مجموعه مقالاتی به جنبه‌های مختلف اختلال شخصیتی مرزی پرداخته‌ایم.

این اختلال یکی از جدیدترین مشکلات روانی نسل امروز به حساب می‌آید. خصوصاً در جامعه ایرانی، متأسفانه شاهد افزایش این اختلال هستیم. بررسی دلایل پیدایش اختلال در این مقاله نمی‌گنجند اما توصیه می‌کنیم حتماً این مطلب را با دقت زیادی بخوانید که در صورت مشاهده رگه‌های این اختلال در فرزند خود به سرعت وارد عمل شوید و با متخصص سلامت کودک مشورت کنید.

اختلال شخصیتی مرزی یا BPD اختلالی است که با عدم تنظیم مناسب هیجانی، شناخته می‌شود.

همچنین بی‌ثباتی در خلق که منجر به تغییرات بسیار شدید روحی فرد می‌شود همچنین خود انگاره ضعیف، و رفتارهای تکانشی و بی‌ثباتی شدید در روابط عاطفی، بخشی دیگر از مشکلات افراد مبتلا به این اختلال است. نباید فراموش کنیم که صحبت ما اینجا در مورد یک اختلال روانی نیست زیرا BPD مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی است که شدت آن‌ها سبب شده زندگی فرد به صورت کاملاً

محسوسی تحت تأثیر قرار بگیرد. به دلیل آنکه BPD با اختلالات روانی متفاوت است،

دارودرمانی کمک چندانی به حل آن نخواهد کرد فقط تا حدودی عوارض آن را کنترل می‌کند.

فردی که از اختلال شخصیتی مرزی رنج می‌برد، ممکن است الگوهای تکراری از اضطراب شدید و افسردگی را تجربه کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این افراد، خشم انفجاری و رفتار پرخاشگرانه شدید و آسیب‌رسان است که عملاً مدیریت آن بسیار کار سختی است. این علائم در کودکان به صورت خفیف‌تری نشان داده می‌شود و به همین دلیل گاهی ممکن والدین به آن‌ها توجهی نکنند. والدین برای مواجهه با کودکان بوردرلاین حتماً باید آموزش ببینند. اختلال شخصیتی مرزی نه تنها برای خود فرد بسیار رنج‌آور است، بلکه ممکن است کل فضای خانواده را تحت تأثیر خود قرار دهد، بنابراین بسیار مهم است والدین به علائمی که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم، توجه ویژه‌ای داشته باشند:

شما عزیزان می توانید برای درمان اختلال شخصیت مرزی در کودکان و نوجوانان با خانم فهیمه علیمحمدی مشاوره ی حضوری یا آنلاین داشته باشید.

برای تعیین وقت قبلی با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید:

021-22915385-86

تکانش گری – نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی را بشناسید 

مجموعه‌ای از رفتارهای تکانشی که ممکن است به نتایجی خطرناک یا آسیب‌رسان منجر بشود. مثلاً پرخوری یا کارهای پر ریسک و بی احتیاطی‌های عمدی. کودک عموماً این رفتارها را به صورت یهویی و بدون برنامه قبلی انجام می‌دهد که سبب غافلگیری اطرافیان خواهد شد.

گسست ذهنی – نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی را بشناسید 

یکی از شدیدترین ویژگی‌های افراد بوردرلاین این است که نشانه‌ای اختلال فکر یا گسست ذهنی شدید را می‌توان در آن‌ها دید. مثلاً افکار اضطرابی و پارانویید که به شدت آن‌ها را از واقعیت جدا می‌کند.

کلافگی و احساس پوچی

البته کودکان غالباً احساس پوچی را تجربه نمی‌کنند اما کلافگی شدید و بی‌حوصلگی می‌تواند یکی از ویژگی‌های BPD باشد.

نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی را بشناسید - هشت نشانه اختلال شخصیتی مرزی در کودکان

خشم شدید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اختلال شخصیتی مرزی خشم شدید است. کودکان مبتلا به این مسئله، خشم بسیاری شدید و غیرقابل‌کنترل را نشان می‌دهند که غالباً همراه با رفتار پرخاشگرانه است.

این خشم غالباً به دلیل عدم تجربه احساسات دیگری نظیر اندوه و ترس به این شدت می‌رسد.

بعد از نمایش خشم و زمانی که احساس به پایان رسید، شرم شدید به این سراغ کودک می‌آید.

بی‌ثباتی

به دلیل آنکه BPD سبب می‌شود ساختار هویتی فرد آسیب ببیند، او نمی‌تواند تصویر مشخص و با ثباتی از خود در ذهنش داشته باشد، در نتیجه شاهد این هستیم که این افراد نمی‌تواند الگو رفتاری باثباتی را نشان دهند.

آسیب به خود

آسیب به خود به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود. اما در هر صورت الگو است که آسیب بسیار شدیدی به او میزند.

ترس از رهاشدگی

دوباره یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های اختلال شخصیتی مرزی؛ ترس از رهاشدگی. طبیعی است که هر انسانی از رها شدن و طرد شدن خوشش نمی‌آید و حال او بد خواهد شد. اما صحبت ما در مورد نوعی واکنش افراطی شدید نسبت به این ترس است که گاهی با رفتار پرخاشگرانه همراه خواهد شد. کودک هر زمان که این احساس را داشته باشد که به نوعی توسط والدین طرد می‌شود، به شدت واکنش نشان خواهد داد. بنابراین شما هر زمان که خواستید او را به نوعی تنه بگذارید، حتماً باید به او قوت قلب بدهید که به سرعت باز خواهید گشت و از راه دور ارتباط خود را با او از دست ندهید.

تغییرات خلقی شدید – نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی را بشناسید 

تغییرات خلقی شدید یکی دیگر از ویژگی‌های این اختلال است که بدون دلیل اتفاق می‌افتد و حال و هوای کودک ممکن است بعد از چند ساعت بدون هیچ دلیل خاصی تغییر کند.

در نهایت به یاد داشته باشیم که این دست از مشکلات تقصیر کسی نیست و به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که غالباً از دست ما خارج است.

اما موضوعی که به ما مربوط می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است، کاری است که در قبال آن انجام می‌دهیم. حتماً باید با روانشناس یا روان‌پزشک متخصص کودکان مشورت کنید تا او روش تعامل با کودک را به شما نشان دهد و درمان را آغاز کند.

نکات مهم در نحوه مطالعه صحیح – روش صحیح درس خواندن دانش آموزان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *