کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

همسرم بهترین دوست من بود” این جمله را خانمی به من گفت که، در آن زمان مشغول جمع‌آوری اطلاعات، برای پروژه‌ام درباره موضوع، رابطه دوستانه زنان بودم.

ایشان، 60 سال سن داشت و همسرش را از دست داده بود، در ادامه اظهار داشت: “من فکر می‌کنم رمز موفقیت من و همسرم در ازدواج، رابطه دوستانه‌ای بود که بین ما برقرار بود”.

او و شوهرش به مدت 40 سال، تا قبل از مرگ همسرش با هم بودند. او می‌گوید: “اشتباه نکنید، من دوستان خودم را داشتم و همسرم دوستان خودش را داشت. رابطه جنسی ما خیلی خوب بود. ما دوران سختی را پشت سر گذاشتیم. اما  فکر می‌کنم رابطه‌ دوستانه‌ای بین ما بود که باعث شد در کنار هم بمانیم، زمانی که زندگی پیچیده، دردناک و حتی گاهی خسته کننده بود”.

موارد مشابه این را از تعدادی خانم‌ها (و همچنین آقایان) شنیدم، تحقیقات نشان می‌دهد آن‌ها تنها نیستند. در یک مطالعه، 44٪ از شرکت‌کنندگان اظهار داشتند که شریک عاطفی آن‌ها بهترین دوستشان هم بوده است.

شواهد نشان می‌دهد این گروه خاص ممکن است بتوانند اطلاعات مهمی را در اختیار ما قرار دهند.

در سال 2013 گروهی از محققان، موضوعی را منتشر کردند که نشان می‌دهد زوج‌هایی که در کنار رابطه عاشقانه خود، برای داشتن یک رابطه دوستانه هم ارزش خاصی قائل هستند، این طور به نظر می‌رسد چنین زوج‌هایی، قدرت و توانایی  بیشتری برای کنترل مشکلات و اختلالات خود خواهند داشت، مشکلاتی که ممکن است طی رابطه برای طرفین آزار دهنده باشد.

علاوه بر این، محققان دریافتند، طبق گزارش زوجین، احساسات عاشقانه ، لذت جنسی متقابل و تعهد عاشقانه آن‌ها نسبت به یکدیگر با گذشت زمان افزایش یافته است. 

برای بهبود ر وابط عاطفی زناشویی باید مشاوره جنسی بگیرید. 

اخیراً، با اوج شیوع  بیماری کرونا و اینکه زوجین هر روز هفته و هر 24 ساعت به اجبار در منزل هستند، ممکن است باعث آزار هم بشوند، تنش‌ها در حال افزایش است و روابط دچار تزلزل شده‌اند.

منجر به این شد که شروع کردم به فکر کردن درباره این ایده، اینکه داشتن رابطه دوستانه، بخش مهمی از یک رابطه عاطفی است و این ایده را برای تحقیقاتی که بر روی زوجین انجام می‌دادم گنجاندم (البته  از راه دور).

دریک موقعیت مناسب، از هر یک از اعضا که رابطه عاشقانه داشتند خواستم تعداد پنج تا هفت قانونی که برای روابط دوستانه مد نظر دارند را بنویسند.

همچنین شما می توانید خلاصه مطالب آموزشی روان شناسی رو در قسمت اینفوگراف های سایت ملاحضه نمایید.


اینفوگراف

و همین طور از آن‌ها خواستم در مورد آن قوانین با یکدیگر صحبت کنند، اینکه نظرشان در مورد انتخاب‌های همدیگر چیست؟

چه اتفاقی رخ می‌دهد وقتی استاندارهای شما مورد تأیید دوستانتان قرار نمی‌گیرد؟

چه اتفاقی رخ می‌دهد وقتی آن‌ها نمی‌توانند بر اساس استانداردهایشان در رابطه‌ای دوستانه احساس رضایت داشته باشند .

طی بحث سؤالات بسیار جالبی مطرح می‌شود، از جمله برخی  شباهت‌ها و تفاوت‌ها که به عنوان توقعات در دوستی مطرح می‌شود.

این زوج را تشویق می‌کنم با دقت تمام درباره آنچه در لیست قوانین خود نوشته‌اند، هم مواردی که با هم تفاهم دارند و هم آن‌هایی که با هم توافق ندارند، بدون سرزنش کردن یکدیگر و یا حتی سعی در نفی انتخاب طرف مقابل، با یکدیگر به گفتگو بنشینند.

سپس از آن‌ها می‌خواهم لیست های خود را با یکدیگر تطبیق دهند.

فرقی نمی‌کند که آن‌ها انتظارات متفاوتی داشته باشند، خصوصاً در ابتدای کار. غالباً اختلافاتی سطحی یا در شکل ظاهری الفاظ وجود خواهد داشت.

گاهی اوقات این اختلافات از تفاوت‌های سنتی زن یا مرد بودن ناشی می‌گردد. این که زنان گاهی اوقات بیشتر از مردان بر ابراز احساسات خود تاکید می‌کنند، اما من دریافتم این فرض که مردان احساسات خود را با دوستان خود تقسیم نمی‌کنند یا اینکه زنان بهتر می‌توانند این کار را انجام دهند خود می‌تواند مسئله‌ساز باشد.

 

تست های روانشناسی زیادی برای بررسی و تحلیل رابطه عاطفی شما وجود دارد که می توانید از آن ها برای بررسی وضعیت فعلی رابطه تان کمک بگیرید. 

 

لیدیا دنورث در کتاب جذاب و جدیدش با عنوان “دوستی” که به تازگی به چاپ رسیده است اذعان می‌دارد دوستی بین زن و مرد بسیار رایج است.

بنابراین زوجین را تشویق می‌کنم درباره آنچه در لیست دیگری می‌بینند قضاوت نکنند.

سپس از آن‌ها خواستم درباره قوانینی به گفتگو بپردازند که در رابطه‌های دوستانه برایشان اهمیت دارد و آن‌ها را رعایت می‌کنند، و اینکه آیا این قوانین به همان اندازه در رابطه عاطفی‌ و یا روابط عاطفی‌شان هم حائز اهمیت می‌باشد.

 

همچنین شما می توانید مطالب روانشناسی روز را ملاحضه نمایید.

 

بسیاری از زوجین از این سؤال غافلگیر شدند و به درک درستی از این موضوع رسیدند که آن‌ها با همسر زندگی خود به گونه‌ای رفتار نمی‌کنند که مراقب و نگران چگونگی رفتار با دوستان خود هستند.

آیا این موضوع در مورد شما هم صدق می‌کند؟

اگر چنین است، ممکن است چند دقیقه بیشتر لازم نباشد، تا لیستی از قوانین دوستی خود را یادداشت و بررسی کنید، آیا این قوانین می‌توانند در روابط عاشقانه شما تفاوتی ایجاد کنند یا خیر.

در صورت بروز هرگونه مشکل، در اینجا هفت قانون دوستانه آورده شده است که به نظر من برای زوجین بسیار مفید واقع خواهند شد.

  1. دوستان صادق هستند، اما قضاوت کننده یا نامهربان نیستند.
  2. دوستان همیشه حامی یکدیگر هستند.
  3. دوستان در تلاش برای دستیابی به اهداف زندگی خود، چه شخصی و چه شغلی، از یکدیگر حمایت می‌کنند.
  4. دوستان با یکدیگر به عنوان خدمتکار یا کارمند رفتار نمی‌کنند.
  5. دوستان به یکدیگر گوش می‌دهند.
  6. دوستان اختلاف نظر دارند، اما آن‌ها سعی نمی‌کنند یکدیگر را تضعیف، نفی یا شرمنده کنند.
  7. دوستان به حریم یکدیگر احترام می‌گذارند و از آن محافظت می‌کنند.

هم اکنون با مشاوران بینش نوین مشاوره آنلاین بگیرید

دیگر نیازی نیست زندگی خود را طبق لیست مشخصی بگذرانید، طوری از آن استفاده کنید که راحت هستید.

همچنین می‌توانید از بعضی نکات لیست خود چشم‌پوشی کنید و اگر “قوانین” جدیدی برای افزودن دارید آن را یادداشت کنید، لطفاً در صورت تمایل آن‌ها را در زیر به عنوان نظر یادداشت کنید.

چرا که می‌توانند برای شخص دیگری مفید باشند.

هنگامی که لیست قوانین دوستی خود را یادداشت کردید، سعی کنید آن‌ها را در روابط عاطفی و عاشقانه خود رعایت کنید.

این نه تنها در حال حاضر که در حال مقابله با چگونه کنار آمدن با موضوع شیوع بیماری هستیم، می‌تواند تغییر بزرگی در زندگی ما به ارمغان بیاورد،  بلکه در آینده زندگی ما بسیار کارآمد خواهد بود.

اگر هنوز ازدواج نکرده‌اید اما به فکر تقویت رابطه و ازدواج هستید حتما از یک مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید.

نشریه الکترونیکی تخصصی روان شناسی مرکز مشاوره بینش نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *