کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

چگونه بعد از تروما می‌توانیم به کودک کمک کنیم – ترومای دوران کودکی

تروما ممکن است برای هر کودکی اتفاق بیفتد. والدین با تلاش جدی تلاش می‌کنند جلوی اتفاقات ناخوشایند و آسیب را بگیرند اما بهر حال باز هم ممکن است اتفاقی رخ دهد که هیچ‌کس انتظار آن را ندارد.

در مقالات آینده به تفصیل به بحث تروما در کودکان خواهیم پرداخت، اما اجازه دهید در این مقاله بر نحوه تعامل و حمایت والدین در مواجه با کودک آسیب‌دیده متمرکز شویم.

به صورت کلی رویداد تروماتیک موقعیتی است که سبب شوکه شدن کودک می‌شود و معمولاً با تجربه احساسات شدیدی مانند شرم و ترس همراه است. کودکان بعد از این تجربیات هیجانی دچار تغییراتی می‌شوند. در این شرایط والدین به عنوان خط مقدم حمایت و مراقبت از کودکان، مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

هدف از نگارش این مقاله، آموزش فعالیت‌های ساده‌ای است که والدین با انجام آن‌ها می‌توانند حمایت و عشق عمیق خود را به کودک نشان دهند.

در کنار او باشید: – ترومای دوران کودکی

والدین باید این چهار مرحله را با دقت انجام دهند:

اول. لمس و نوازش فیزیکی

والدین باید عاطفه خود به کودک را از طریق ارتباط فیزیکی نشان دهند. او را بغل کنید و یا دستش را نوازش کنید، این کار به او امنیت می‌دهد.

دوم. روتین‌های روزانه

برنامه‌ریزی روزانه و ایجاد یک ساختار منظم، در کاهش استرس بسیار موثر است.

همچنین، این ساختار به او احساس امنیت می‌دهد و به کمک ان می‌تواند با ترس‌های خود مواجه شود.

سوم. قوت قلب دادن مستمر و ایجاد امنیت

او باید از زبان شما بشوند که همه چیز امن و امان است و دیگر قرار نیست اتفاق بدی برایش رخ دهد.

به او آموزش دهید که چگونه اضطراب خود را با تمرینات تنفسی (که در مقالات گذشته به آن‌ها پرداخته‌ایم) خود را آرام کند. با او آرام، صمیمانه اما با قاطعیت گپ بزنید تا بتواند قاطعیت را از شما یاد بگیرد.

چهارم. ارتباط چشمی

کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، شرم زیادی را تجربه می‌کنند. آن‌ها دائماً نگاه خود را از دیگران می‌گیرند. والدین باید حواسشان به ارتباط چشمی با کودکشان باشند. این ارتباط به او کمک می‌کند تا در مقابل شرم بیستید و به او قوت قلب می‌دهد.

فراموش نکنیم که ارتباط چشمی نشان دهنده عمق رابطه عاطفی شما با فرزندتان است.

اولویت اول ما برای حمایت از کودکی که دچار تروما شده، ایجاد احساس امنیت از دست رفته است.

والدین باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

الویت اول درمان تروما در کودکان، حمایت است. ما معمولاً شاهد این موضوع هستیم که والدین به سرعت به سراغ آموزش می‌روند. اما زمانی که کودک آسیب دیده، آموزه‌های والدین آن چنان کمکی به او نمی‌کند.

حمایت و مراقبت از او باید در اولویت قرار بگیرد.

ترومای دوران کودکی - چگونه بعد از تروما می‌توانیم به کودک کمک کنیم

یادآوری برای والدین – ترومای دوران کودکی

مراقبت از خود یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت است:

شما باید اطمینان حاصل کنید که زندگی برایتان لذت‌بخش است. نباید تمام وقتتان صرف مراقبت از دیگران شود.

استراحت، خواب، بازی، غذا، ورزش و تفریح بخشی از زندگی است که به آن نیاز دارید. شما باید قوی باشید تا بتوانید به فرزندان خود کمک کنید.

روی رابطه عاطفی با فرزندانتان تمرکز کنید:

تروما سبب می‌شود که کودکان از رابطه صمیمانه بترسند. وظیفه والدین ایجاد رابطه صمیمانه و امن با کودکان است. مراقب رابطه باشید.

احترام را از قلم نیندازید: – ترومای دوران کودکی

چگونه کودکان یاد می‌گیرند که به والدین خود احترام بگذارند؟ طبیعی است که آن‌ها احترام را از رفتار والدین خود خواهد آموخت. در کنار او باشید نه در مقابلش. اجازه دهید در لحظات سختی و دشواری برای دریافت حمایت و مشورت پیش شما بیاید.

به ارتباط چشمی توجه داشته باشید:

دوباره تاکید می‌کنیم که ارتباط چشمی اهمیت حیاتی دارد. به او نگاه کنید و از او بخواهید هنگام صحبت کردن به شما نگاه کند. نگاه ارتباط را عمق می‌بخشد. رابطه والد و فرزند به صمیمت عمیقی نیاز دارد و می‌توانیم با ارتباط چشمی آن را ایجاد کنیم.

مراقب خشمتان باشید: – ترومای دوران کودکی

کودکان آسیب‌دیده ممکن است شما را زیاد تحریک و عصبانی کنند. به جای عصبانی شدن، از خلاقیتتان استفاده کنید. بجای داد و بیداد از روش‌هایی استفاده کنید که عواقب و نتایج رفتارش را به او یادآوری کند.

کلام پایانی: – ترومای دوران کودکی

متأسفانه گاهی اوقات و علی‌رغم مراقبت‌های والدین، برای کودکان اتفاقات بدی رخ می‌دهد و حال همه بد می‌شود. اما والدین باید سریعاً اقدامی انجام دهند و وضعیت را تغییر دهند.

شما یگانه پشت و پناه فرزندانتان هستید. باید آن‌ها را از رنجی که در آن گیر افتاده‌اند نجات دهید.

اما گاهی اوقات شرایط به گونه‌ای است که والدین به تنهایی نمی‌توانند مشکلات فرزندان خود را حل کنند. در این شرایط شما حتماً باید به روانشناس یا روان‌پزشک کودک مراجعه کنید.

حتی لحظه‌ای تردید نیز جایز نیست. زمان بر علیه فرزندتان در حرکت است.

با کمک گرفتن از متخصص، روند بهبودی سرعت پیدا می‌کند و می‌توانیم از آسیب‌های ماندگار جلوگیری کنیم.

شما عزیزان می توانید برای درمان تروما در کودکان با خانم فهیمه علیمحمدی مشاوره کودک حضوری یا آنلاین داشته باشید. برای تعیین وقت قبلی با شماره ی زیر تماس حاصل فرمائید: 021-22915385

نشانه‌های والدین سمی چیست؟ – آیا والدین شما افرادی آسیب رسان هستند؟ — بخش اول

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *