کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

آیا والدین شما افرادی آسیب رسان هستند؟ — بخش اول – نشانه‌های والدین سمی چیست؟

افراد سمی (Toxic People) یا افراد آسیب رسان، کسانی هستند که دائماً به اطرافیان خود آسیب می‌زنند و برای آن‌ها مشکل درست می‌کنند. ویژگی‌های شخصیتی یا بهتر است بگوییم اختلالات شخصیتی این افراد، تعامل سالم را با آن‌ها مشکل می‌کند. آن‌ها به ما اجازه نمی‌دهند که بتوانیم رابطه برابری را ایجاد کنیم و دائماً رابطه را اسیر بحران و چالش‌های مختلف می‌کنند مثلاً یک فرد خودشیفته (نارسیست) دائماً شرایطی را ایجاد می‌کند که تقصیرها گردن شما بیفتد و سرزنش شوید. طبیعی است که این رابطه سبب می‌شود اعتماد به نفس ما کاهش پیدا کند و دیگر نتوانیم درست یا غلط را تشخیص دهیم.

گاهی اوقات این آسیب‌ها سال‌های سال با ما باقی می‌مانند.

می‌خواهیم در مجموعه مقالاتی به بررسی افراد سمی (آسیب رسان) و نحوه مواجه‌شدن با آن‌ها بپردازیم.

شما عزیزان می توانید برای آموزش روابطی فوق العاده با فرزندان خود با خانم فهیمه علیمحمدی مشاوره حضوری یا آنلاین داشته باشید برای تعیین وقت قبلی با شماره ی زیر تماس حاصل فرمائید: 021-22915385

فراموش نکنیم که افراد سمی همیشه در رابطه شرایطی را ایجاد می‌کنند که ما همیشه در موقعیت ضعف قرار

بگیریم. این مسئله سبب بروز انفعال می‌شود. ما باید یاد بگیریم که چگونه با قاطعیت (Assertiveness) از خود

محافظت کنیم و این موضوع، کار سختی است.اما انجام این کار سخت با پاداشی ارزشمند همراه خواهد بود ولی بهر حال شروع کردن آن کار دشواری به شمار می‌رود. اگر فکر می‌کنید در رابطه‌ای هستید که این شرایط دائماً برایتان اتفاق می‌افتد، توصیه می‌کنیم که حتماً با روانشناس مشورت کنید. یادمان باشد که اشکالی ندارد اگر حالمان خوش نیست، اما باید برای آن کاری انجام دهیم. افراد سمی دنیا را برایمان تیره و تار می‌کنند، اما قرار نیست داستان زندگی ما به همین جا ختم شود و باید برای از بین بردن این سیاهی تلاش کنیم.

مشکل از آنجایی پیچیده‌تر می‌شود، که این افراد سمی والدین ما هستند. متأسفانه اختلالات شخصیتی والدین، آسیب بسیار شدیدی را به کودکان وارد می‌کند. البته همیشه احترام والدین باید محفوظ باشد، اما با این وجود ما می‌توانیم کارهایی انجام دهیم که بیشتر از خود مراقبت کنیم.

طبیعی است که همه ما آن قدر خوش شانس نیستیم که والدینمان افرادی سالم باشند.

متأسفانه والدین سمی آسیب جدی به روند رشد روانی فرزندانشان وارد می‌کنند

و رابطه والد و فرزندی را تا حدودی زیادی از بین می‌برند. هر چقدر هم که شما تلاش کنید، باز هم به وجود آوردن رابطه‌ای آرامش‌بخش و محترمانه با فردی که از نظر هیجانی آسیب دیده، دشوار است و گاهی نیز غیرممکن. ما باید کاری انجام دهیم. اما در قدم اول اجازه دهید با والد سمی بیشتر آشنا شویم.

نشانه‌های والدین سمی چیست؟ - آیا والدین شما افرادی آسیب رسان هستند؟ -- بخش اول

والد سمی کیست؟ – نشانه‌های والدین سمی چیست؟

من هم با شما کاملاً موافق هستم که اصطلاح “والد سمی” کمی اعصاب خورد کن و گیج کننده است.

ما غالباً افراد خودشیفته، افرادی که از اختلالات شخصیتی حاد رنج می‌برند، افرادی که دارای اختلالات سایکوتیک هستند، کسانی که از نظر هیجانی بالغ نشده‌اند، و معتادین را به عنوان افراد سمیدر نظر می‌گیریم. البته این لیست را می‌توان باز هم ادامه داد اما موارد ذکر شده مهم‌ترین مشکلاتی است که در جامعه ایران با آن مواجه هستیم.

کودکان، در هر شرایطی فکر می‌کنند که والدینشان نرمال هستند. آن‌ها هیچ مبنایی برای مقایسه ندارند و به نظرشان خانواده‌های دیگر نیز این گونه هستند و والدین همگی انسان‌هایی بی‌رحم، غیرقابل دسترس و کنترل گرند. البته همه ما در نهایت متوجه می‌شویم که والدین سالم اصلاً این‌ گونه نیستند؛ آن‌ها به احساسات فرزندان خود توجه می‌کنند، نگران سلامتی و رشد جسمانی و روانی آن‌ها هستند، کودکان خود را تشویق می‌کنند تا رویاهایشان را دنبال کنند و هر زمان که مرتکب اشتباهی شوند، عذرخواهی می‌کنند. در آن لحظه است که کودک می‌فهمد که انگار این والدین با والدین خودشان تفاوت اساسی دارند. افراد سمی که احتمالاً یک روز تبدیل به پدر یا مادر می‌شوند، آسیب‌های پایداری را در فرزندان خود به وجود می‌آورند. خبر خوب این است که ما می‌توانیم بر این آسیب‌ها غلبه کنیم.

اولین قدم این است که با ویژگی‌های والد سمی آشنا شویم و منظور ما از ویژگی در واقع واکنش‌های رفتاری و تجربیاتی هیجانی است که این والدین در فرزندان خود ایجاد می‌کنند.

هدف ما از بیان این مطالب ایجاد آگاهی است. یادمان باشد که پدر و مادرمان عاشقانه ما را دوست داشته‌اند اما بنا به دلایلی، نتوانسته‌اند به نیازهای هیجانی و عاطفی فرزندان خود پاسخ دهند.

ما می‌خواهیم شما را با آسیب‌ها آشنا کنیم. هدفمان اصلاً این نیست که دنبال مقصر بگردیم

و کسی را سرزنش کنیم. بهر حال والدین سمی خود نیز زخم خورده همین جنس روابط هستند. – نشانه‌های والدین سمی چیست؟

با نگاهی مهربانانه خود را جستجو کنید و اجازه دهید این بار عشق از شما آغاز شود.

شاید تغییر شما، به پدر و و مادرتان کمک کند که آن‌ها نیز از این رنج خلاصی یابند.

بنابراین سرزنش را کنار بگذارید.

نشانگان والدین سمی – نشانه‌های والدین سمی چیست؟

در این بخش می‌خواهیم با پانزده نشانه والد سمی آشنا شویم.

البته این نشانگان می‌توانند در تمام افراد سمی وجود داشته باشند:

اگر گمان می‌کنید که اسیر چنین والدینی شده‌اید، از مشاوره خانواده برای بهبود وضعیت می‌توانید کمک بگیرید.

ادامه مطلب بخش دوم مقاله را مطالعه بفرمایید.

بیشتر بخوانید: خودشیفتگی یا نارسیسیسم یعنی چه؟ – آیا خودشیفته ‌ها می‌توانند ازدواج شادی داشته باشند؟ — بخش دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *