کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

آیا والدین شما افرادی آسیب رسان هستند؟ — بخش دوم – والدین آسیب رسان، چهارده نشانه دارند 

در ادامه مقاله گذشته میخواهیم به بررسی افراد سمی و نحوه تامل آنها با اعضا خانواده بپردازیم.

افراد سمی مشکلات شخصیتی خود را فرافکنی میکنند. این مکانیزم سبب میشود که اطرافیان آنها دائما فکر کنند که مشکل از طرف آنها است. این مقاله به شما کمک میکند تا بهتر بتوانید وضعیتی که در آن گیر افتادهاید را ببینید. هنوز دیر نشده و میتوانید کاری برای خود انجام دهید.

شما عزیزان می توانید برای مشاوره ی فردی با خانم شیما زمانی ها مشاوره ی آنلاین یا حضوری داشته باشید برای تعیین وقت قبلی با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید: 021-22539185-86

خودمحور و توانایی اندک برای همدلی با دیگران: – والدین آسیب رسان، چهارده نشانه دارند 

آن‌ها همیشه نیازهای خود را در اولویت قرار می‌دهند و معمولاً توجهی به خواسته یا احساسات دیگران ندارند.

افراد سمی به تأثیرات رفتارشان بر دیگران فکر نمی‌کنند و به سختی می‌توانند احساسات دیگران را درک کنند.

بی‌ادب:

البته بی‌ادب معمولاً واژهای است که والد سمی در مورد دیگران به زبان می‌آورد اما واقعیت این است که این افراد با احترام و مهربانی با دیگران برخورد نمی‌کنند.

واکنش هیجانی غیرقابل کنترل: – والدین آسیب رسان، 14 نشانه دارند 

والدین سمی در کنترل احساست خود دچار مشکل هستند. واکنش‌های هیجانی آن‌ها غالباً تند، دراماتیک و غیرقابل پیش‌بینی است. این ویژگی افراد سمی سبب می‌شود که دیگران نتوانند در کنار آن‌ها آرام باشند زیرا همیشه انتظار اتفاق بدی را دارند.

کنترل گر:

آن‌ها دائماً به شما میگویند چه کاری را در چه زمانی و چگونه باید انجام دهید. از احساس گناه و پول به عنوان ابزاری برای کنترل فرزندان خود استفاده می‌کنند. والدین یا افراد سمی همیشه می‌خواهند دست بالا را داشته باشند.

عصبانی:

آن‌ها پرخاشگر و خشن، و گاهی نیز منفعل هستند. والدین خشن، ترس ابدی را در دل فرزند خود ایجاد می‌کنند. البته این عصبانیت ممکن است ناشی از تعارضات روحی در هنگام جدایی و طلاق باشد. در این خصوص باید با مشاوره طلاق در ارتباط بود.

این کودکان دائماً نگران این هستند که نکند کار اشتباهی انجام دهند. البته خشم منفعلانه نیز  نوعی دیگر از آزار و اذیت به شمار می‌رود. والدینی که این شیوه را به کار می‌گیرند معمولاً با تیکه و متلک یا واکنش‌های غیرمستقیم، به آزار و اذیت فرزندان خود می‌پردازند.

برای حل این مشکل بد نیست که در کارگاه های آموزشی ویژه والدین بینش نوین از سری دوره های آموزشی مرکز مشاوره ما شرکت کنید. البته این دوره ها با دوره هایی مانند دوره طرحواره درمانی که برای تربیت درمانگران خبره است، متفاوت خواهد بود.

انتقادگر:

آن‌ها همیشه از عملکرد فرزند خود ایراد می‌گیرند و هیچ‌وقت راضی نمی‌شوند. افراد سمی همیشه در همه چیز دنبال ایراد می‌گردند.

فریبکار: – والدین آسیب رسان، چهارده نشانه دارند 

آن‌ها حقیقت را تغییر می‌دهند تا تصویر خوبی از خود ارائه کنند. آن‌ها از احساس گناه و انکار استفاده می‌کنند تا آن چه را که می‌خواهند به دست بیاورند.

سرزنشگر:

افراد سمی مسئولیت رفتار خود را بر عهده نمی‌گیرند و دائماً مشکلاتی را که آن‌ها سبب بروزش بوده‌اند به گردن دیگران می‌اندازند و آن‌ها را سرزنش می‌کنند.

پرتوقع:

والدین یا افراد سمی انتظار دارند که شما همه چیز را رها کنید و فقط به نیازهای آن‌ها توجه داشته باشید.

آن‌ها هیچ اهمیتی برای برنامه یا نیازهای دیگران قائل نیستند و از نظرشان همه چیز باید در خدمت ارضا نیازهای آن‌ها باشد.

خجالت‌آور:

گاهی اوقات رفتار این والدین چنان سبک و خجالت‌آور است که باعث شرمندگی فرزندانشان می‌شود.

بی‌رحم: – والدین آسیب رسان، چهارده نشانه دارند 

البته بی‌رحمی فقط شامل خشونت‌های فیزیکی نمی‌شود، بلکه خشونت‌های کلامی را نیز در بر می‌گیرد.

این والدین با زبان نیش‌دار و تند خود دائماً کودکان را آزار می‌دهند.

 

بی‌توجه به حریم‌های دیگران:

آن‌ها بدون توجه به اینکه شما نیز مانند هر انسان بالغ دیگر فضا و حریم شخصی خود  را دارید، بی‌اجازه وارد زندگی شما می‌شوند. مثلاً تماس تلفنی شما را پاسخ می‌دهند یا تلفن همراهتان را چک می‌کنند.

شکستن حریم ها ممکن است در چار چوب زندگی زناشویی و با خیانت هم رخ دهد. در این خصوص باید با مشاوره خیانت همسر، راه حل این مشکل را بررسی کرد.

وابسته: – والدین آسیب رسان، چهارده نشانه دارند 

والدین سمی، رابطه‌ای وابسته و ناسالم را با فرزندان خود ایجاد می‌کنند. مثلاً ممکن است مشکلات شخصی خود را بیش از حد اندازه به شما بگویند و همیشه انتظار داشته باشند که به آن‌ها کمک کنید.

گاهی اوقات فرزندان تبدیل به تنها منبع اصلی حمایت عاطفی این والدین می‌شوند.

اهل رقابت:

نه تنها آن‌ها همیشه باید درست بگویند، بلکه گاهی اوقات به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار در رقابت با شما هستند. بنابراین به جای خوشحال شدن و تشویق شما برای رسیدن به موفقیت، تلاش می‌کنند تا شما را کنار بزند یا دستاوردهایتان را تحقیر می‌کنند.

زمانی که با آن‌ها وقت می‌گذرانید، حرف می‌زنید و حتی وقتی به آن‌ها فکر می‌کنید، احساس بدی به شما دست می‌دهند

و در نهایت آخرین ویژگی والدین یا افراد سمی که به نوعی نتیجه تمام موارد بالا است.

هر زمان که با این افراد برخورد می‌کنیم، احساس بدی به ما دست می‌دهد.

حتی می‌ترسیم با آن‌ها صحبت کنیم. حتی فکر کردن به والد سمی نیز انرژی زیادی را از ما می‌گیرد زیرا سبب افزایش اضطراب و ایجاد احساسات ناخوشایند می‌شود. انرژی منفی آن‌ها بر روی همه چیز تأثیر می‌گذارد. آن‌ها دنیای شما را تیره و تار می‌کنند. بنابراین بسیار مهم است که به احساسات منفی خود توجه کنید و حواستان باشد که طرف مقابل، محرک اصلی برانگیخته شدن این احساسات به شمار می‌رود.

آگاهی ما را به سوی پذیرش سوق می‌دهد – والدین آسیب رسان، چهارده نشانه دارند – والدین آسیب رسان، چهارده نشانه دارند 

قدم اول آگاهی است. اگر یک هر دو والدین شما افراد سمی بوده‌اند، باور کنید که این موضوع تقصیر شما نبوده و نیست. فراموش نکنیم که این اختلالات شخصیتی قبل از تولد کودک نیز وجود داشته و حضور عضو جدید خانواده تأثیر خاصی بر روی آن‌ها ندارد.

درک این مسئله که والدین شما مشکلاتی دارند که قرار نیست روزی حل شود، کمک می‌کند تا بتوانید به سوی پذیرش حرکت کنید. پذیرش به ما کمک می‌کند تا خود را از این زندان نجات دهیم.

این مقاله بخش اول مجموعه مقالاتی در مورد افراد سمی است. امیدوار هستیم که این مقالات به افزایش هوشیاری شم عزیزان کمک کند.

اگر گمان می‌کنید که اسیر چنین والدینی شده‌اید، از مشاوره خانواده برای بهبود وضعیت می‌توانید کمک بگیرید. در این خصوص می توانید با متخصصان خانواده مرکز مشاوره بینش نوین، در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *